Nästa artikel
Volkswagen och Golf ettor i Europa
Nyheter

Volkswagen och Golf ettor i Europa

Publicerad 21 november 2011 (uppdaterad 21 november 2011)
Volkswagen och modellen Golf befäster sina positioner som ledande märke respektive mest sålda bil i Europa, visar siffror för oktober.

Under oktober registrerades 38 076 exemplar av Volkswagen Golf i Europa, en minskning med 2,5 procent jämfört med samma månad i fjol. Trots tappet placerar sig modellen som överlägsen etta bland de tio mest sålda bilarna. Hittills i år har 413 156 exemplar registrerats.

Volkswagen återfinns också på andra plats med Polo, som såldes i 29 199 exemplar under oktober. Även Passat har tagit ett rejält kliv framåt i år. Modellen har ökat med 35,1 procent och slutade i oktober på femte plats i försäljningstoppen.

Från januari till och med oktober i år har Volkswagen sålt strax över 1,4 miljoner bilar i Europa. Tvåan Ford ligger en bra bit efter, med drygt 930 000 registreringar.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

FAKTA SÅ TESTADE VI

Vad: Test av autobroms.

Var: Sindals flygplats på norra Jylland.

Hur: Genom att köra rakt emot en mjuk bilattrapp och se hur bilen reagerar. Klarar den att nödbromsa utan att krocka höjer vi hastigheten med fem km/tim åt gången.

Testbilar: Alla modeller som var på plats vid det stora Årets Bil-testet i Danmark, totalt 19 nya bilar.

Testförhållanden: 11,5 grader, duggregn.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-11-22 10:56
LC4ever

Men snälla Frans, vilken värld kommer du ifrån?
Jämförde själv Toyota mot VW nu när jag bytte bil.
Toyota, vilket plast skräp. Verkligen inte på samma nivå som Ford och VW.
Tja, skall inte säga det helt. Toyotas Avensis kändes som Passat för 10 år sedan.
Nä, jag kan förstå varför VW är störst i Europa.
Att Toyota är störst i värden beror bara på att man fått en jätte-marknad i låglöneländer som Indien.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-22 12:23
Pender

Om man nu ska jämföra Passat och Avensis, så har ju Passat den stora fördelen i Sverige, att det finns miljöbilsklassade modeller. Och den stora nackdelen att den inte trivs så bra med svensk asfalt. Men vore jag boende söderut i Europa, där asfalten är slät, så skulle jag också välja Passaten.
(Ifråga om plast, så tycker jag de båda är ganska likvärdiga. De få dyrare materialvalen i Passaten finns med på prislappen.)

#a • Uppdaterat: 2011-11-22 12:31
saabnisse

Toyota är ju inte längre världens största biltillverkare, de har ju på grund av den olyckliga jordbävningen och översvämmningar i Thailand fått produktionsproblem och passerats av GM.
VW tror sig ju vara världens största biltillverkare inom några år.

Personligen har jag aldrig fattat vad det skulle vara för speciellt med att ha en bil från världens största tillverkare, är det inte bättre att ha en från världens bästa?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.