Volkswagen har även en tredje modell, Passat, med bland de tio bästsäljarna. Passat är dessutom den bil som procentuellt ökat mest jämfört med förra året.
Ford Focus går också framåt, medan resten av bilarna på topplistan tappat i försäljning; allra mest Peugeot 207 och Ford Fiesta.
Statistiken är hämtad från Jato och gäller årets första åtta månader.
Diskutera: Vad tycker du om topplistan?
Bilmodell, antal sålda, ändring i procent*
1. VW Golf, 324 557, -3,9
2. VW Polo, 241 142, -0,7
3. Ford Fiesta, 237 110, -16,7
4. Opel Corsa**, 208 228, -3,0
5. Renault Clio, 199 509, -14,5
6. Opel Astra**, 197 372, -1,0
7. Ford Focus, 190 880, +6,0
8. Peugeot 207, 172 362, -18,7
9. VW Passat, 170 193, +31,3
10. Renault Megane, 160 781, -10,5
* jämfört med samma period i fjol.
** inklusive brittiska systermärket Vauxhall.
Källa: Jato Dynamics.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
207:an börjar ju vara en gammal modell och 208:an är ju snart här. Väldigt bra bil har 207 varit (har en sådan också, 4 år på nacken). Golf är, enligt mej, sämst i klassen men förstår att med dess rykte (eller GTI -versionens) så säljer den fast den vore utan hjul! Nya Passat, samma sak (den förra var bättre). Fiesta gillar jag mångfaldigt över Polo. Megane är också en väldigt kompetent bil (tyst är den också!). Astra är den enda jag inte provkört, hoppas på att jag gillar den!
Tyska märken ökar för tyska marknaden håller sig stadig, medan övriga marknader fortfarande inte helt har återhämtat sig efter förra krisen och det verkar som en ny kris är i antågande. Tyska märken går även bra i Skandinavien och här har vi en rätt stabil bilmarknad just nu.
Peugo: Alla kan ju inte förstå allting... ;-)
Jag skulle vilja veta varför den äldre Passaten var bättre än den nya? Du som vet menar jag... Jag håller inte med dig och har ägt rätt många Passater.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.