Nästa artikel
Bilfrågan: Konvertera till etanoldrift?
Bilfrågan

Bilfrågan: Konvertera till etanoldrift?

Publicerad 27 september 2011 (uppdaterad 28 september 2011)
"Jag har en Saab 9-3 som inte är klar för E85. Finns fortfarande möjligheten att konvertera till etanoldrift?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
För ett bra tag sedan rapporterade ni om möjlighet att konvertera Saab 9-5 till E85-drift. Jag har en Saab 9-5 2,3t 2003/04 som inte är klar för E85.

Finns företaget/möjligheten kvar rent praktiskt? Jag kör i dag på busblandning E85/fossil-95 utan stora bekymmer.

Stefan Marklund, Luleå

SVAR:
Det är fortfarande tillåtet att etanolkonvertera motorer om man använder typgodkänd konverteringssats eller en icke typgodkänd som uppfyller de tekniska kraven enligt Transportstyrelsens föreskrifter.

Det ställs större krav på miljöegenskaper om bilen är av 1993 års modell eller nyare. Då ska det finnas dokumenterade provningsresultat som visar att bilens utsläppsvärden inte är sämre än kravnivån i de bestämmelser bilen ursprungligen godkändes mot. Äldre bilar behöver bara klara koloxid- och kolvätegränserna i ett enkelt tomgångsprov.

Att konvertera en motor på detta sätt är inte billigt och efterfrågan torde därför vara liten. Att få den gjord hos Saab är inte möjligt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (3)
#4 • Uppdaterat: 2011-09-28 14:09
saabnisse

Det är ett konstigt svar från ViB.
"Att konvertera en motor på detta sätt är inte billigt och efterfrågan torde därför vara liten."
Märkligt.
Man har många väldigt nöjda kunder som inte bara konverterat, vilket kostar ca 8000:-, men också fortsatt i flera steg för att höja effekten.
Det finns de som skrämt upp en 9-5 i betydligt över 500hk (vad nu det ska vara bra för), men ofta blir en trimning väsentligt billigare än att byta bil om man vill ha lite mer effekt.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-28 21:33
Harald Svensson

Maud har ingen bilbyggarkunskap. Vi får se ifall den nye, snygga partilederskan von Lööf kan bygga bilar och köper Saab.

Min arbetskamrats granne kör Saab. En Saab 9000 med turbo!

#6 • Uppdaterat: 2014-05-19 06:45
1storstark

Jag är en av dessa som konverterat en äldre 9-5 till E85 drift. Funkar klockrent! Jag sparar inte många ören per mil men utsläppen minskar plus att jag lurar araberna på några dollar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.