Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har hittat en Kia Magentis 2.0 -05 på Blocket. Det är en udda fågel i Sveriges bilpark, men storleken och priset tilltalar mig. Den verkar ha lågt andrahandsvärde (50 000 kr) vilket är lockande.
Nu undrar jag hur bilen är att äga. Vågar man köpa den? Jag vill ha en krångelfri bil, bra driftsäkerhet och goda utrymmen.
Vet ju att Kia Cee´d verkar bra men Magentis vet jag inget om. Kan det vara en bil för mig?
Per
SVAR:
Vi har bara testat 2,5 V6 – och där uppfattade vi motorn som pigg, mjuk växellåda (aut), bekväm fjädring. Minus för rostskydd (bara sex års garanti), plastig, däckbuller och oväntat dyr försäkring. Det är stor skillnad i kvalitet på ”gamla” och nya Kia – och en 05:a hör till den äldre generationen.
Rostiga bromsrör och glapp i spindelleder är anmärkningar som förekommer hos Bilprovningen i större utsträckning, på generationen fram till 06A. Från 06B är kvaliteten klart bättre. Den ”gamla” modellen betecknas A, och efterträdaren B.
I Kia Magentis fall handlar det här om ett modellskifte = helt ny bil. Jämförelsevis finns det också 03A och 03B, men då skedde bara en facelift under det modellåret. För värderingens skull är det oerhört viktigt att veta om det är en 06A eller 06B, i Kias fall är en 06B cirka 5 000 kr högre prissatt vid 6 000 mil än en 06A.
Boo Wennerberg, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om Kia Magentis?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Konstig fråga.
Och vem sa udda fågel?
Låt testa bilen innan köp och tänk på att allt beror på priset.
Det kan ju vara ett riktigt bra klipp.
Har en jobbarkompis som har en. Han är jättenöjd. Inga mekaniska problem. Men rost är helt okänt här så det kan möjligen vara ett problem i Sverige.
Undvik helst förra modellen. Alltså t.o.m. -05A. (Eller ska vi säga förrförra, eftersom det kommit en helt ny i år.) Den gamla saknar bl.a. ESP. Om listorna säger 5000 kr billigare för -05A, så menar jag att listorna luras. Skillnaden bör vara betydligt större. 10-15.000 kr är motiverat.
Undvik också diesel. Törstig och dyr i skatt.
Undvik 6-cyl. Dyr service. Fast om ventiljusteringen nyss är gjord, så blir det bara normala servicekostnader ett bra tag. (Ja, KIA-service är alltid ganska dyrt. Men det är en annan historia.)
Jag har ägt en -06, 140 hk bensin. Den var överraskande snål. Särskilt med tanke på den icke spolformade, rätt höga, karossen. De 2 enda allvarliga negativa egenskaper jag hann erfara, var dels däckbuller, (det eländet delar den med många andra mellanklassare.), och ovanligt repkänslig metalliclack. Gissar att bra "lackkonservering" kan skydda i någon mån.
På det hela taget, rekommenderar jag Magentis 2.0, -06B och framåt. Den är tokmycket billigare än andra i klassen. Och i många avseenden väl så bra. (Systerbilen Sonata är ett nästan lika billigt alternativ.)
Rättelse: skrev "-06B och framåt". Skulle nog varit "-05B och framåt". Hur som helst syftar jag på nya karossen med ESP.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.