Nästa artikel
SAABÄGARE ALLT MER OSÄKRA
AUTOINDEX:

SAABÄGARE ALLT MER OSÄKRA

Publicerad 8 maj 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Saabs vara eller inte vara ställer till bryderier för annars historisk trogna Saabägare. Lojaliteten till det egna märket sätts på prov, och för Saabs del bär det utför. Det är allt färre Saabägare som är beredda att hålla fast vid sitt märke när det blir tid att byta bil nästa gång.
I konsumentundersökningen AutoIndex spelar också frågorna om relationerna till det egna märket en viktig roll. I det ämnesområde som vi kallar lojalitet är det flera parametrar som ska vägas samman. Det handlar inte bara om nästa bilval utan också om hur ägarna ser på sitt eget varumärke i stort.

Saabs kris har självfallet medfört att varumärket naggats i kanten. Professor Magnus Söderlund på Handelshögskolan i Stockholm förklarar hur möjliga hot sätter igång spekulationer.

- Saabägarna funderar säkert på hur service och tillgång på reservdelar ska fungera i framtiden, de funderar också på hur andrahandsvärdet ska bli för en bil som kanske inte produceras.

Fallit i tre år

I lojalitetsenkäten finns en fråga som lyder: hur säker är du på att köpa samma märke igen när du köper ny bil nästa gång?

Under perioden janauari-mars i år då frågan ställdes var Saab-ägarna de som förändrat sitt tankesätt mest jämfört med motsvarande period i fjol. Rankingmässigt kan vi också se hur Saab fallit just på denna fråga under de senaste tre åren, fem placeringar bakåt varje år.

Saab är inte ensamt om att tappa i ranking, Citroën och Mazda är andra exempel på märken som gått samma väg. En helt annan utveckling visar istället de sydkoreanska tillverkarna Kia och Hyundai vars ägare blir mer säkra för varje år som går på att de kommer att vara sina märken trogna.

I en klass för sig

Totalt sett står Subaru och dess ägare i en klass för sig när det gäller lojaliteten i alla dess former. De prestigeladdade varumärkena håller också stilen.

- Det indikerar stabilitet, säger Magnus Söderlund. Det visar på just dessa bilmärkens förmåga att skapa starka band till sina kunder. Trots lågkonjunktur väljer dessa ägare att hålla fast vid det som känns säkert och tryggt.
På så vis är bilar ännu inte riktigt jämförbara med andra varor i vårt konsumtionssamhälle.

- För andra varor gäller att de flesta väljer billigare alternativ i en lågkonjunktur. Och uppföljningar har visat att många sedan stannar kvar med dessa varor, också när konjunkturen vänder.

Den nuvarande lågkonjunkturens verkningar vet vi ännu inte resultatet av - prestigemärkenas till synes ohotade ställning idag kan således förändras, om svackan blir riktigt djup. 

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-05-10 14:17
SLAM (ej verifierad)

Det finns ingen som helst anledning att vara orolig när det gäller service och reservdelar under en mycket lång framtid för Saab ägare.
Typiskt för media att skapa onödig oro och pessimism, det är som de önskar att det ska gå illa för bla. SAAB.

#9 • Uppdaterat: 2009-05-11 12:02
Olle (ej verifierad)

Inga problem borgvard försvann på början av 70 talet ingen söjer dom mera och saab är ju en förlustfabrik går ju mijarder i fölust varje år

#a • Uppdaterat: 2009-05-12 01:42
jeff (ej verifierad)

Yesterday SAAB Today SAAB Tomorrow TOYOTA

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.