Nästa artikel
Volvo XC90 & V70 har flest stora fel
Nyheter

Volvo XC90 & V70 har flest stora fel

Publicerad 23 oktober 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Nya Volvobilar har flest stora fel av alla vanliga bilmärken i Sverige. Det visar Motormännens nybilsenkät - där V70 och XC90 får sämst betyg.
- Jag har svårt att avgöra vad som hänt med V70. Man kanske har gjort en liten förändring som får stora konsekvenser på andra håll i bilen, säger Rolf Lööw, tekniker på Motormännen, enligt Alltommotor.se.

Motormännens nybilsenkät har besvarats av omkring 16 000 privata bilägare, och bilarna i undersökningen är av 2007 års modell. Resultatet är ingen munter läsning för Volvo.

Volvo får sämst betyg tillsammans med de franska märkena. Av de tio modeller som haft flest stora problem tillhör fyra Volvo. Därefter följer Peugeot på tre modeller och Renault, Citroën samt tyskbyggda Opel med vars en modell.  

Volvo XC90 hamnar på jumboplatsen både när det gäller större och mindre fel. Volvo V70:s elsystem har varit problematiskt och V70 hamnar näst sist när det gäller stora problem.

Bäst resultat i undersökningen får Toyota Corolla, följt av Toyota Aygo och BMW 3-serien. Toyota har fyra modeller med bland de tio främsta bilarna - och vinner därmed överlägset.

För Saab slutar undersökningen på en plats i mitten. Saab 9-3 är bättre än medelbilen både när det gäller större och mindre fel - men 9-5 får sämre betyg än medelbilen.

Bilarna som är bäst i "stora fel"-undersökningen

1. Toyota Corolla  -- Bäst i undersökning
2. Toyota Aygo
3. BMW 3-serien
4. Hyundai Santa Fe
5. Hyundai Getz
6. BMW 1-serien
7. Renault Clio
8. Toyota Avensis
9. Honda CR-V
10. Toyota Yaris

Bilarna som är sämst i "stora fel"-undersökningen

48. Volvo XC90 -- Sämst i undersökning
47. Volvo V70
46. Renault Mégane
45. Peugeot 307
44. Peugeot 207
43. Opel Vectra
42. Citroën C4
41. Volvo S80
40. Peugeot 407
39. Volvo XC 70
Källa: Motormännens nybilsenkät

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2008-10-26 16:17
Volvo for Life, Volvo for Sweden (ej verifierad)

Helt fantastiskt, Nog för att man skall hålla sig till sanningen och att rätt skall vara rätt men har ni journalister inte en gnutta tilltro till svensk bilindustri utan måste helt besinnignslöst skriva negativa saker om vårt lands egna produkter. Tänke själv, för varje Volvoarbetare får 5 andra arbete, betyder dessvärre att om 10 volvoarbetare får gå från sina jobb förlorar 50 andra sina också rent teoretiskt. Om då 2000 skall lämna företaget så tömmer vi en hel förort, traumatiskt, tråkigt, fruktansvärd deprition. Vem tjänar på det? Vi Bilägare? Sverige? Så snälla journalister, använd det som ni sitter på till att sitta på och använd skallen innan ni plitar ner saker som kan vändas emot svensk bilindustri. Skriv om något possitivt, Det finns massor, leta, för det är ni ju så bra på annars.

#9 • Uppdaterat: 2008-10-26 16:22
Lasse J (ej verifierad)

Jan
All teknik handlar ytterst om ekonomi.
I vissa fall kan kvalitetssäkrarna hålla emot, till viss del.

#a • Uppdaterat: 2008-10-26 18:12
Johan Kjellén (ej verifierad)

Även banala fel som trasiga glödlampor beror i stor utsträckning på bilen, även om det anses vara ägarrelaterat.
Japanska bilar har bra elsystem, där pajar lampor sällan. Min sommarbil, en Mazda MX5 som rullat 5000 mil på åtta år, har jag aldrig bytt en enda lampa, eller behövt reparera något.
Bilen är 17 år, och har gått igenom varenda besiktning. Endast slitdelar är bytta.
Min bruksbil, en Nissan Primera från 2000, har jag bytt en H7 lampa, samt fläktremmar.
Man möter ofta påfallande nya bilar med trasiga lampor. Möter man en "enögd" är det oftast en Peugeot eller Citroen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.