Nästa artikel
Volvo skrotar modeller - men lanserar gröna alternativ
Nyheter

Volvo skrotar modeller - men lanserar gröna alternativ

Publicerad 2 juli 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Volvo lägger ner delar av modellprogrammet. Men satsar samtidigt på nya gröna modeller - och i höst lanseras tre dieselnykomlingar.
-Vi kommer att koncentrera vårt modellprogram. Vi kan inte bära samma utvecklingsbudget som för två år sedan och då måste det bli en åtgärd, säger Volvos vd Fredrik Arp till Svenska Dagbladet.

Fredrik Arp vill inte gå in på vilka modeller som kommer att försvinna ur modellprogrammet. Men Volvos högste ansvarige för produkt- och varumärkesutveckling, Lex Kerssemakers, konstaterar att utvecklingen av bränslesnålare bilar exploderat den senaste tiden. Och nu kan Volvo behöva anpassa sina produkter.

-Vi måste ha rätt produktportfölj med både stora och små bilar som passar i hela världen. Det är viktigt att vara balanserad här, säger Lex Kerssemakers.

Till hösten lanserar tre nya små dieselmodeller. Det är Volvos minsta modeller S40, V50 och C30, som nu får dieselmotorer som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer. Volvo kallar serien för "DrivE". Serien kommer att ha en 1,6-liters dieselmotor, som hämtas från Ford och PSA-gruppen (Citroën/Peugeot).

Till höst kommer även den nya mellanstora fyrhjulsdrivna suven XC60. Och efter årsskiftet lanseras den i en dieselversion - som släpper ut 170 gram koldioxid per kilometer. Fyra gröna alternativ som ska locka köpare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2008-07-04 01:36
Linda (ej verifierad)

Raphael..
Läs på om etanol. inte många rätt där. http://www.naturvardsverket.se/sv/Verksamheter-med-miljopaverkan/Transporter-for-ett-hallbart-samhalle/Vagtrafik/Branslen-och-hur-de-paverkar-miljon/Hur-miljovanligt-ar-etanol/
BIogas kan man ha i massa bra grejer förutom bilar. Bara en tanke. Typ som man gjort de senaste dryga 100 åren med stadsgas.

#9 • Uppdaterat: 2008-07-04 09:48
Rolle (ej verifierad)

Linda, Crutzens rapport handlar om hur N-gödsling omvandlas till N20, kemi alltså.
För övrigt är rapporten granskad och godkänd av forskarvärlden.

#a • Uppdaterat: 2008-07-04 11:32
göinge (ej verifierad)

- Enligt Naturvårdsverket är etanoldrift (E85) 65% klimatbättre än bensindrift.

- Enligt Naturvårdsverket är biogasdrift 85% klimatbättre än bensindrift. Tyvärr innehåller fordonsgasen i Sverige bara 52% biogas och resten naturgas.

Läser ni mitt inlägg ovan så skriver jag att diesel inte är något MILJÖbränsle. Det är något klimatbättre än bensin, men mycket sämre ur miljösynpunkt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.