Nästa artikel
Rosttest: Volvo XC90 D5 AWD Inscription 2015
Rost

Rosttest: Volvo XC90 D5 AWD Inscription 2015

Publicerad 16 juni 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Volvo XC90 2015.
Volvo investerar i nya material som ska ge bättre skydd utan rostbehandling. Framtiden får visa om det fungerar.
Framskärmar, motorhuv, delar av framvagnsförankringar av aluminium. Dörrar, baklucka av plåt. Dörrinsidor behandlade, väl tätade skarvar. Baklucka utan invändig behandling. Filtinnerskärm bak, plast fram.

Tätning vindrutestolpe/skärm av plast. Smala täckskivor av plast under bilen, bra slitskydd. Dörrtrösklarna är obehandlade, detaljer baktill under bilen saknar invändig behandling.

Ingen behandling i främre tvär- och längsbalkar, Volvo hänvisar till nya material som ska ge bättre skydd även utan behandling. Baserat på vår traditionella bedömning ger vi bilen betyget tre (godkänt), framtiden får visa om Volvos materialval fungerar.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-16 15:59
Toprunner

Man glömmer ju aldrig då Volvo skulle testa nya lacktyper runt 1975-1976 på 240-serien--- stor komik.

#2 • Uppdaterat: 2015-06-16 15:59
scientist

Jag ska läsa hela artikeln, men även i en sån här kort nyhetsnotis borde det vara förbjudet att bara skriva "nya material" utan närmare beskrivning...

#3 • Uppdaterat: 2015-06-16 22:12
Rutger Jönåker

Volvo gör ju bakluckan på kombibilarna i plast! Varför övergår man till plåt nu?

#4 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Läser jag artikeln, så kan jag inget annat tycka, än att Volvo snålat väl mycket med rostskyddet. Eventuella köpare tycker jag gör klokt i att lämna den nya Volvo XC90 på en ordentlig rostskyddsbehandling.

#5 • Uppdaterat: 2015-06-17 08:15
wacom59

Finns det någon tillverkare som tar rost problemet fullt ut? Tror inte det. VAG gick i bräschen med galvade delar och det visade sig lyckat. Flera har följt den trenden vilket gett förbättring generellt. Huv och baklucka i alu är ju mer eller mindre standard.
Att se denna "svenska" stolthet utan dessa delar och med det så många gånger påpekade filtmaterialet är en besvikelse. Nya material, obehandlade, ja kyss mig.:)
Den är väl mest tänkt att finåkas i varmare delar av världen, inte i saltbesudlade norden.
Men det är väl profiten som är ledstjärna. Bara det ser snyggt ut och man tjänar en massa $ så får det se ut hur som helst om 10år. Profit före ansvar

#6 • Uppdaterat: 2015-06-17 08:16
Axelman

Men det drabbar inte de första köparna. Volvo kan visa upp att användningen av farliga kemiska ämnen minskar. Även om det blir sämre livslängd och därmed sämre miljömässigt så är det bättre i fabriken..... Det gäller ju att hålla ISO-certifieringen vid liv. Hur skulle de kunna öka röstskyddet och göra hållbarare bilar med miljöcertifieringen intakt? Snacka om bakvända världen. Slit och släng är tydligen bättre.

#7 • Uppdaterat: 2015-06-17 08:41
Paddan 21

Kanske dom har kommit till samma insikt som min bilmekaniker. att dom nya bilarna blir inte så gamla innan dom skrotas. Det finns för mycket som kan krångla och som överstiger kostnaden att laga på en 15 år gammal bil. Volvo kanske räknar på samma sätt att den ändå blir max 15 år innan den hamnar på bilskroten, så varför skulle man då lägga pengar på en bra konstruktion och rostskydd.

#8 • Uppdaterat: 2015-06-17 09:38
erito

Skulle inte förvåna mig om en obehandlad XC90 får toppbetyg för rost medans en obehandlad Subaru (med aluminiumhuv m.m.) får bottenbetyg. Det är just därför det är viktigt att följa upp sådana här gissningar från ViBilägare. Luftig konstruktion, material, konstruktion m.m. spelar stor roll här.

#9 • Uppdaterat: 2015-06-17 09:52
Pi

Anti - förmodligen Toyotas magiska plåt (Exelite brukar den visst kallas) som enligt vissa aldrig rostar - utan behandling...:)

#a • Uppdaterat: 2015-06-17 10:47
L West

Pi - Min Hiace -87(?) (privat firmabil) hade den plåten och jag minns att jag som Nissan-fantast den tiden var förargad varför inte Nissan kunde ha nåt liknande. Nå det visade sig att mina Nissan-bilar klarade sig många gånger bättre utan Exelite-plåt, Hiacen rostade bort ganska omgående. Nu ska man kanske inte dra upp 80-tals bilar mera men den tiden körde Toyota ganska hård reklamkampanj om just Exelite-plåten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.