Nästa artikel
Rosttest: Mazda3
Rost

Rosttest: Mazda3

Publicerad 18 januari 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Godkänd invändigt i motorhuv, baklucka och dörrar. Men flera rostfällor drar ner betyget.
Mazda3 har en modernt byggd och förhållandevis skarvfri kaross helt i stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar är dåligt tätade i hörnen, men har en godkänd invändig behandling. Även dörrtrösklar, hålrum och balkar under bilen har behandlats inuti med en bra täckande vaxprodukt. Underredets skarvar är också väl tätade.

Däremot lämnar de smutssamlande skärmkanterna bak en del övrigt att önska. Samma sak gäller de fuktsugande filtinnerskärmarna i de bakre hjulhusen.

Gummilisterna som löper i underkant av dörrtrösklarna är en annan framtida rostfälla och även det flagnande slitskyddet under bilen (se bild) får underkänt.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-18 12:27
saabnisse

Du tittar nog inte tillräckligt noga ck, läs sidan 50 i ViB nr 1.
Jag tittade på grannens Avensis, den hade rost på taket (!) redan efter fyra år samt på en dörr, i överkant.
Men det fanns säkert mer, det här var bara så tydligt. Det var dock ingen genomrostning, bara ytrost, förmodligen dålig lack från början.

#2 • Uppdaterat: 2015-01-18 13:45
Pi

Håller med sabnisse i att du nog inte tittat tillräckligt noga, c k !
T o m relativt nya Mazda 3 och Mazda 6 kan vara ordentligt rostiga. Synd på bilar som f ö håller bra kvalitet. Tror inte på att japanerna har nåt osynligt undermedel som gör att dom inte rostar. En Mazda med ett rostskydd i klass med det som Renault tydligen levererar numera vore nåt att önska.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-18 14:34
Hackenbush

Att Japanska bilar är dåliga i rosttester skulle alltså vara en ren skär lögn?
Varför skulle någon som testar bilar för rost ljuga? Det är ju deras jobb att ta fram resultat.

#4 • Uppdaterat: 2015-01-18 15:33
Pi

Tycker snarare att det är en viss skribent här som är patetisk - om vi nu skall använda det ordet. Det är inga som helst problem att hitta i vart fall Mazda 3 och Mazda 6 med allvarliga rostangrepp - vilket är tråkigt på i övrigt bra bilar. Möjligen inte så allvarliga att man får anmärkning på besiktningen men bilarna ser inte fräscha ut tyvärr. Och i motsats till en viss skribent så uppskattar jag ViBs rosttest för jag är såpass klarsynt att jag inser att jag som "vanlig" konsument inte har de möjligheter och den kunskap dom har att bedöma en ny bilmodell.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-18 16:06
Hackenbush

Beror ju på hur gamla de rostiga saab:ar du sett är för det finns ganska nya Mazda med rostproblem. Det skall ju jämföras i samma årsmodell.

#6 • Uppdaterat: 2015-01-18 16:47
Pi

c k - du tycker givetvis vad du vill men jag håller inte med. Sen kan givetvis alla göra misstag i sina bedömningar men jag är övertygad om att ViB gör färre misstag än vad du eller jag skulle göra om vi skulle bedöma en ny bilmodell. Och tyvärr så är det nog många som kan verifiera att den bilmodell som denna artikel handlar om är en av de mera "lättrostade" på marknaden.

#7 • Uppdaterat: 2015-01-18 17:37
saabnisse

ck, nu handlar det ju om Mazda förstås, men du har helt rätt när det gäller Saab, hundbenet och tanklocket är ju väldigt rostbenägna på 9-5, men det handlar ju om mer än tio år gamla bilar! Tanklocket är föresten lite kul, det är samma som satt på 900 när den kom 1979, när 9000 kom fick den ett plastlock! Varför bytte man tillbaka?
Men en del av åsikterna när det gäller japanska bilars rostbenägenhet är säkert erfarenheter från 1980-talet då de verkligen var perforerade, men det var ju de flesta andra också.
Sedan är det nog också den usla underredsbehandling som japanbilar haft, de som inte fick extra behandling när de kom till Sverige klarade sig sällan så bra.

#8 • Uppdaterat: 2015-01-18 17:50
Styggavargen

Frågan är snarare om man behöver ta dessa rön på för stort allvar, sålde en Toyota Avensis (generation 2) av årsmodell 2006 (8 år gammal) förra året. Enligt rost test skulle denna knappt fått godkänd (betyg 3 av 5). Bilbesiktningen klagade inte sista gången jag besiktade bilen, men anmärkte att det började komma lite ytrost på länkarmarna fram. Bilen är då 8 år gammal, så det kanske skiljer mer hur man sköter en bil än en siffra på något index hur benägen den är att rosta. Och hur mycket pengar och underhåll skall man lägga på ett fordon när det gäller rost? Påverkas inte bilen för mycket av rosten under sin livstid så är det inget problem, eller hur!? Jag pratade också med Toyota verkstaden om detta med rost och de säger att det sällan är ett stort problem vilket lite understöder vad jag pratar om.

#9 • Uppdaterat: 2015-01-18 20:07
Styggavargen

Ni som jämför med bilar för 15-20 år sedan, får nog tänka om. Tekniken går framåt och rosten är idag inte lika stort problem som förr i tiden. Min Mitsubishi Colt tappade rutorna ner i dörrarna pga rosten, och det endast efter ca 8-10 år. Enda bilen jag sett på senare tid med mycket rost har varit en Kia, men det var för ca 6-8 år sedan när de antagligen låg efter i teknik och rostskydd.

#a • Uppdaterat: 2015-01-19 19:03
OlaClarin

Blanda inte ihop japanska bilar när det gäller rost, för Mazda rostar sanslöst mycket, medans Toyota brukar klara sig rätt bra. Om vi nu pratar 8-12 år gamla bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.