Nästa artikel
Ljustest: Dacia Duster, Subaru XV, Volkswagen T-Roc (2018)
Ljus

Ljustest: Dacia Duster, Subaru XV, Volkswagen T-Roc (2018)

Publicerad 3 april 2018
Färgtemperaturen på LED-lysena i testet är behagligare för ögat. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Dacia har i meter räknat både bra längd och bredd på hel- och halvljus. Men intensiteten, det vill säga färgtemperaturen, på de andras LED-lyse är behagligare för ögat.

Subarus halvljus får högre betyg än VW vilket beror på betydligt högre värde för belysningen strax till höger om vägkanten. XV har kortare helljus men samtidigt en betydligt bredare ljuskägla.


Dacia Duster (H7/H1):
Halvljus, längd: 93 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 192 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5

Subaru XV (LED):
Halvljus, längd: 98 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 169 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 2/5

Volkswagen T-Roc (LED):
Halvljus, längd: 95 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 177 m.
Helljus, bredd: 7 m.
Helljus, betyg: 2/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-04-03 12:55
hultarn

Duster med sina halogen har alltså bäst helljus, pinsamt för de andra.
Dessutom är halogen betydligt behagligare för dem som möter. Många LED-ljus är väldigt störande.

#2 • Uppdaterat: 2018-04-03 13:12
HT19

Halogen bäst alltså. Folk köper led för det ser fräsigt ut. Det är dyrt att laga. Det ger ingen värmeutveckling så det blir is på strålkastarna.

#3 • Uppdaterat: 2018-04-03 17:29
Vorwärts

Mycket snack från vissa skribenter angående LED-strålkastare och isbildning, så märkligt att jag klarat mig genom vintern utan nedisade strålkastare trots att temperaturen emellanåt varit ner mot -40.

Den intresserade kan för övrigt läsa ett ljustest med riktiga bilar så ser ni skillnad på LED, LED och halogen: http://www.vibilagare.se/test/ljus/ljustest-bmw-5-serie-mercedes-e-klass-volvo-s90-2017

#4 • Uppdaterat: 2018-04-03 17:30
FAB

Var intresserad av att byta ut mina H7 mot LED, men det här gör mig tveksam.

#5 • Uppdaterat: 2018-04-03 17:35
Vorwärts

fabi 11, köp en MB med ILS LED.

#6 • Uppdaterat: 2018-04-03 17:47
mso 1000

Vilket skitsnack.
Aldrig mer H4/H7.
Man måste prova vita LED/xenon ljuset i 10 mil i bläcksvarta natten för att fatta hur jävulskt bra det är.
Några meter hit o dit är ovesäntligt.
Jag har över 100000 mil med xenon/led och aldrig haft en nerisning och det kanske beror på högtrycks spolningen vad vet jag.

#7 • Uppdaterat: 2018-04-03 18:06
Axa

Om man föredrar halogen så har man inte använt led på riktigt.
Det är ju bara att titta på bilar man möter med halogen. Ofta gulaktigt och svagt ljus. Halogen bör man byta minst en gång per år vilket sällan folk gör utan kör på tills dom slocknar. Styrkan avtar med tiden vilket det knappast blir med led.

#8 • Uppdaterat: 2018-04-03 18:11
skidoo1238

Man måste prova för att fatta hur bra det är med led.
En gång led aldrig mer en tanke på halogen.

#9 • Uppdaterat: 2018-04-03 19:45
Peugo

Vissa har det väldigt svårt för att förstå testresultatet?

#a • Uppdaterat: 2018-04-03 20:15
N-iklas

Ja om ingen ser något problem med ett 7 meter brett helljus...
så kan man av det utläsa att samtliga närvarande uteslutande kör på motorväg och i stadstrafik.
Med 7 meter kan man lika gärna tejpa på en LED ficklampa på huven och vara hur nöjd som helst med det också.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.