Vår äldsta långtest-Skoda från 2014 har fått mjukvaran i växellådan uppdaterad.
En motorlampa som tändes vid start i backe med inte alltför tungt släp vållade huvudbry och föranledde akutbesök på verkstaden för långteststallets Skoda Octavia.
En motorlampa som tändes vid start i backe med inte alltför tungt släp vållar huvudbry. Lampan tändes också som hastigast under motorvägskörning nyligen. Efter stopp och start på nytt har lampan alltid släckts.
Vid akutbesöket på verkstaden visade felkoderna att DSG-lådan behövde en uppdatering av mukvaran. Om det är lösningen på problemet återstår att se.
Skillnaden mellan premium och icke-premium brukar kännas vid hur dörrarna stängs och hur smidigt de går i lås. Förardörren på vår Octacia Combi har vad vi vet inte utsatts för något fysiskt våld, ändå krävs det lite extra kraft för att stänga den ordentligt.
Övriga dörrar klickar obehindrat i som de ska. Verkstaden får se till att justera. Den lilla motorn fortsätter att överkonsumera, för närvarande närmare 30 procent över bränsledeklarationens uppgifter.
Diskutera: Har du stött på liknande problem?
Vid akutbesöket på verkstaden visade felkoderna att DSG-lådan behövde en uppdatering av mukvaran. Om det är lösningen på problemet återstår att se.
Skillnaden mellan premium och icke-premium brukar kännas vid hur dörrarna stängs och hur smidigt de går i lås. Förardörren på vår Octacia Combi har vad vi vet inte utsatts för något fysiskt våld, ändå krävs det lite extra kraft för att stänga den ordentligt.
Övriga dörrar klickar obehindrat i som de ska. Verkstaden får se till att justera. Den lilla motorn fortsätter att överkonsumera, för närvarande närmare 30 procent över bränsledeklarationens uppgifter.
Diskutera: Har du stött på liknande problem?
Skoda Octavia Elegance 1,2 TSI DSG7
Årsmodell: 2014
Inköpspris: 227 100 kr
Aktuell körsträcka: 4 210 mil
Förbrukning (dek.): 5,0 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,4 l/100 km
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
30% Mer är rätt mycket. Men om man bara tittar på förbrukningen som sådan, så tycker jag att 0.64 är helt okej. Men det är klart. Fyller man bilen med 5 personer och packar den fullt i bagaget. Då får nog motorn jobba på ordentligt och lär dra betydligt mer
Boo Wennerberg, vänligen använd inte ordet premium. Det är ett ord som är svårtolkat och laddat och som har skapat mycket bråk och konflikter på Vib:s hemsida. Jag tycker inte att något bilmärke skall få rätten till att kallas Premium-för det har olika innebörd för olika personer. En del tycker att Audi, BMW, Merca är premium, en del tycker inte alls det utan att Lexus och Toyota är premium etc.
Havsfidran, jag har likadan bil. Snittförbrukningen ligger runt 0,65 liter/mil (bensin). De gånger jag åkt på långfärd med familjen (4 personer och barnvagn) har den tenderat till att dra mindre. Oftast om ligger med full bil mellan 90-120 km/h så brukar det hamna på ca 0,6 liter/mil. Bilen är riktigt snål, men det är nog mest tack vare den låga vikten samt lågt luftmotstånd. Jag har 1.4 TSI motorn med DSG 7 (140 hkr). I Påskas körde jag på runt 0,52 liter/mil men då var det vindstilla ute och väldigt gynnsamt väder. Blåst påverkar mer än man tror. Jag brukar sällan köra fortare än 120 km/h (enligt mätaren som visar 5 km/h för mycket) då jag tror att förbrukningen kommer att sticka iväg pga luftmotståndet.
Ja se denna prisade VAG kvalitet... För vilken gång i ordningen är denna inne på rep igen? Har väl redan bytts låda/koppling en gång.
"VAG-kvalitet"? Du drar alltså alla över en och samma kam? Skoda, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti?
Skoda är en enkel och billig bil, på alla sätt och vis.
Nej Swemba. Jag vet nog vad som ingår i VAG trots att du glömde några, men vem tänker på Bentley/Bugatti i samband med VAG?
De jag syftar på är naturligtvis de märken som i mångt och mycket delar den här (bristfälliga) tekniken.
Hmmm, borde inte stora mäktiga VAG vid det här laget fixat alla problem som drabbat den här aktuella växellådan?
I den mån märkes-fanatikerna ens erkänt probleme, ( som VAG själva faktiskt medgett), så har det ju låtit som så att det skulle fixas och vara historia nu.
Men när man läser sånt här så tvivlar iaf jag...
Jes (Gäsp)
Dom fixar fortfarande, dom har inte fixat det.
Bara på skoj, men vad är en MUKVARA för någonting? ;)
mvh / VW Polo 2012
@Lars58,
Ok, låt höra. Vilken är den här "bristfälliga tekniken"? Att en motorlampa tänts? Att en mjukvara behöver uppdateras? Att dörren inte stänger med samma "klonk" som på en premiumbil? Och vilka andra märken är det som delar dessa fasansfulla brister som tydligen är unikt för VAG?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.