I Vi Bilägares tester har det framkommit att MG Marvel R AWD, som ingår i årets långteststall 2022, har en tveksamt fungerande fyrhjulsdrift.
Dels kan bilen gå över till bakhjulsdrift om batteriprocenten är låg, och dels finns ingen möjlighet till 4WD om bilen backar – då är föraren enbart hänvisad till drivning på bakhjulen.
I samband med Vi Bilägares vintertest satte vi MG Marvels fyrhjulsdrivning på prov i en backe – och jämförde med traditionella AWD:n i Subaru Outback, som också är en del av 2022 års långteststall.
– Den främre motorn har en extra koppling för att man ska kunna spara ström. Men kopplingen kan bara jobba framåt och lägger man i backen blir bilen bakhjulsdriven, förklarar Vi Bilägares testförare Anders Helgesson i klippet där MG Marvel R syns kämpa mot minsta lutning uppåt. Även att åka framåt blir en påfrestande historia för bilen.
När sedan Subaru Outback testas på samma ställe blir skillnaderna tydliga.
– Det är en klassisk kardanaxel genom hela bilen. Den driver alltid med 60 fram och 40 bak oavsett väglag. Märker den att det blir halt kan den portionera om kraften efter behov, kommenterar Anders Helgesson.
MG har i ett svar till Vi Bilägare bekräftat att MG Marvel R har en envägskoppling som aktiverar framaxeln när extra kraft behövs, men att det också medför att fyrhjulsdriften enbart fungerar vid körning framåt.
”Den här informationen finns nu på hemsidan och inom kort i den digitala instruktionsboken. Vi ber om ursäkt för att den här informationen inte har tydliggjorts tidigare”, står det i MG:s svar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (25)
- 14 februari 2022 Av detta drar jag slutsatsen…
- 14 februari 2022 Vargen: Skälet till att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.