Nästa artikel
Vi reder ut: Därför misslyckas Toyota Yaris i älgtestet
Nyheter

Vi reder ut: Därför misslyckas Toyota Yaris i älgtestet

Publicerad 30 november 2020 (uppdaterad 30 november 2020)
Anders Helgesson svarar på läsarnas frågor kring Toyota Yaris misslyckande i undanmanöverprovet.

I senaste testet av småbilar visade det sig att Toyota Yaris inte klarar undanmanöverprovet särskilt bra. I testet, där vi simulerar till exempel ett utspringande barn som springer ut och som föraren måste väja för.

Vi har fått in flera frågor från läsarna som testledaren Anders Helgesson svarar på i veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast. Du kan lyssna här ovan eller läsa sammanfattningen här nedan.

Om ni hade kört fortare hade bilen förmodligen klarat undanmanövern bättre?

Ja, det stämmer. Ju mer vi ökar hastigheten desto större är chansen att bilen understyr. Det gäller alla bilar. Hade vi höjt tempot hade den förmodligen understyrt, men det är inte det vi vill undersöka. Vi vill undersöka när den kan klara av manövern och det gör den ju inte om den understyr för tidigt – till exempel om vi kör in i 100 km/tim istället för 70. Då missar vi första svängen och då går bilen bara rakt fram. 

Vi tar bilen till sin gräns och den ska vara ”snäll” fram till sin gräns. Den ska inte vara som en huggorm som Yaris är. Den ska vara trygg och det är inte Yaris. Vi tittar mer på beteendet än på hastigheten.

I andra tester har Yaris klarat sig mycket bättre, det måste ju vara ert test som det är fel på?

Vi lastar alltid våra bilar och kör i undanmanöverprovet vi haft sedan uppemot 40 år, och som Christer Glenning utvecklade. Det används även av Årets Bil-juryn. Det går inte att jämföra rakt av med andra undanmanöverprov. Det ska vara identiska förhållanden och identisk last. Vi jämför dessutom med de bilar som deltog i det här testet och de klarade provet mycket bättre.

Varför har Toyota gjort så här?

De har fått mycket kritik för att vara tråkiga att köra och nu har Toyota tagit i från tårna. Men istället blev bilen lite för överstyrda. Det är egentligen inget problem om bilen har ett snabbfotat antisladdsystem som kan sortera ut problemet. Det är där bilen brister.

Vi har testat Toyota Camry som har ett annat beteende. Den går mycket lugnare och är främst utvecklad för USA. Där kanske man inte uppskattar körglädje på samma sätt och behöver inte lägga ned så stor möda på antisladdsystemet.

I filmen ser det ut som att ni svänger in väldigt kraftigt?

Det är överraskningsmomentet som är grejen. Provet ska undersöka hur bilen reagerar när föraren blir överraskad. Det är därför vi kör testet så aggressivt som vi gör med en abrupt styrrörelse. Blir man överraskad är det så föraren kommer göra. Högst sannolikt släpper man också på gasen vilket även vi gör under provet. 

Hur ska problemet lösas?

Vi tror att problemet går att lösa genom att programmera om antisladdsystemet. Det ska vara lite mer konservativt och slå till snabbare.

Läs också: Nya modellen misslyckas i älgtest: ”Inte acceptabelt”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-30 07:53
A.L

Tänk att avslöjandet av ett uppenbart dåligt kalibrerat antisladdsystem får ( om än av en extrem och marginaliserad ytterlighet som knappast är representativ för bilköparna eller befolkningen som helhet) att helt tappa fattningen. Likt alla sektrörelser riktar man då sin ilska mot den avslöjande parten - i det här fallet ViB- istället för att (som övriga delar av den ickeradikaliserade delen av populationen som tar det för vad det är, d.v.s en dålig produkt) använda sin energi till att påverka Toyota att förbättra bilen.

Det är på min ära ett tvättäkta exempel på märkesfanatism!

Bygg om bilen Toyota. Den är trafikfarlig.

MVH AL

#2 • Uppdaterat: 2020-11-30 08:53
Tjalle

En "normalförare" gör INTE en snabb rattrörelse vid "hastigt uppdykande hinder/fara" - det visades på 70-talet i ett provförfarande med "testpersoner", som utsattes för oväntat hinder på en provbana- ingick i dåvarande ESV-projektet. De flesta bromsade, utan att vrida på ratten - trots att bilen hade ABS-system i prototyputförande, vilket personerna fått uppleva i ett tidigare prov.

De enda som har förmågan att göra denna typ av undanmanöver är - sannolikt - erfarna rallyförare. Glenning hade fel redan för 40 år sedan - och det är lika mycket fel idag.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-30 09:00
Jarl Karlsson

Löjligt av vib inget vet fel på bilen

#4 • Uppdaterat: 2020-11-30 09:16
L West

Nog har väl Toyota flera gånger kalibrerat om ESP/ABS systemen efter misslyckandena i älgtestet förut och så har det varit bra med det? Om bara Toyota gör det nu igen så är allt förlåtet...

#5 • Uppdaterat: 2020-11-30 09:17
mso 1000

För flertalet är panikbromsa det vanligaste vid hastigt uppkomna hinder.

MEN det som vibil testar är ju också en vanligt förekommande manöver för folk som inte halvsover bakom ratten.

Så jag ser inte varför bilens uppträdande inte skall belysas.
Det är väl självklart.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-30 09:31
A.L

Undamanöverprovet är tänkt att spegla en situation som sker så snabbt att man som förare inte hinner flytta foten till bromspedalen och börja bromsa. En sådan process tar nämligen en sekund (i genomsnitt och exklusive bromsantändningen). Kommer hindret snabbt från höger är den naturliga reaktionen dessutom att styra undan först (sympatiska nervsystemet), bromsa gör man därefter.

MVH AL

#7 • Uppdaterat: 2020-11-30 10:09
Pi

Tror också att bromsa är det första man gör när ett vilt dyker upp - inte minst baserat på egna erfarenheter av vilt som hastigt dyker upp på vägen. Om man däremot plötsligt har en mötande bil framför nosen (som alltså i de flesta fall påbörjat en omkörning trots möte) så är en undanmanöver det man gör och då är manövern säkert som det beskrivs i artikeln. Upplevde just detta senast för att par månader sedan.

#8 • Uppdaterat: 2020-11-30 10:45
A.L

Ja man bromsar om man hinner, men i undanmanövern (som f.ö inte uppfans av Glenning utan lånades in från Volvo) går det så fort att man inte hinner utan styr undan istället.

Att släppa gasen är f.ö också ett "felaktigt" sätt att utföra detta moment på. Det hinner man nämligen inte heller-.

Men oavsett broms eller inte - så är Toyotans uppträdande inte i linje med en trafiksäker bil. Och det skall man med rätta slå ned på - utan hänsyn till och även om det nu retar upp några märkesfanatiker ute i de djupaste urskogarna i Mellansverige. Toyota bör ta sitt ansvar och bygga om bilen...

MVH AL

#9 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Jag har kört gamla Yaris och Avensis tidigare (som enda tillgängliga hyrbil eller lånebil) Ingen av de har varit nån rolig upplevelse. Konstiga och märkliga på utsidan, dödstråkiga på insidan, dålig körställning, svampiga pedaler, dåliga instrumentering, dålig ljus. Men ändå håller dem. Bra och vänliga verkstäder. Jag vet inte varför jag har respekt för Toyota som tillverkare men det är inget för mig. ☹️

#a • Uppdaterat: 2020-11-30 11:04
Pi

Det finns naturligtvis inget absolut facit över hur alla bilförare uppträder vid t ex vilt som kommer "upphoppandes" från sidan men själv är jag rätt nöjd de gånger detta skett och jag "bara" bromsat kraftigt - hade jag girat åt vänster så hade ju sannolikheten att jag frontat en mötande bil ökat högst avsevärt och åt höger så ligger ju en dikeskörning rätt nära. Sen fick man ju också vara tacksam att man inte hade nån "röv-slickare" alldeles bakom...
Men vid plötsligt uppdykande mötande bilar i ens egen väghalva så finns ju i regel ingen annan möjlighet än att gira undan snabbt och ordentligt och då vill man ju gärna att bilen också svänger distinkt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.