När solen står i ett visst läge speglar sig instrumentpanelen i glaset och i vissa lägen blir sikten lidande.
Framrutan skapar rymdkänsla inne i kupén, men rent praktiskt uppstår också vissa problem. Det krävs närmast gorillaarmar för att skrapa rutan ren vintertid eller för att putsa från insidan.
Bilen har passerat 12 000 mil och vissa ålderskrämpor börjar göra sig gällande. Vi har vid upprepade tillfällen bett verkstäderna att skruva fast förardörren. Så har också skett, men glappet och knirrandet åtekommer alltid. Smörjningen har inte räckt och med all sannolikhet måste hela dörrstoppet inom kort bytas ut.
Bilen har nyligen också varit inne på 12 000-milaservice med olje- och filterbyte. Här byttes pollenfilter och luftfilter samt bromsvätska, totalt till en kostnad av 6 945 kronor.
Däremot var det ännu inte tid för byte av cerinpåse, den eolystillsats till dieselbränslet som krävs för att få upp temperatur och få igång förbränningsprocessen av partiklarna. Det här är PSA-gruppens system för att förlänga livslängden på partikelfiltret, vilket riskerar att bli kostsamt när det behöver bytas.
Byte av cerin kostar drygt 3 000 kronor, mycket mer överkomligt än de dryga 20 000 kronor som vissa andra tillverkare tar för att byta hela filtret. Här är det materialet, platinabelagda väggar, som kostar och inte arbetet.
Till ålderkrämporna hör också en något sliten koppling och oljeläckor från en packbox samt från oljetrågen.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Peugeot 3008 1,6 HDIBetyg
Årsmodell: 2010
Inköpspris: 255 900 kr
Aktuell körsträcka: 12 023 mil
Förbrukning (dek.): 5,1 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,1 l/100 km
Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:
Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Ford C-Max, 2011
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vänta lite här nu. Sliten koppling och oljeläckor efter 12000 mil som ni benämner som ålderskrämpor precis som om det vore normalt? Vi kör våra bilar långt i vår familj och det där är symptom som brukar komma närmare 30000 mil för oss. I och för sig har väl kopplingsslitage mer att göra med föraren än bilen men oljeläckage.....
Mina PSA-bilar kör jag över 15 000 mil innan jag byter, den som gick längst var en Peugeot 309 som jag sålde efter 23 000 mil. Inget oljeläckage från någon packbox. Och inget problem med dörrarna. Man kan undra, smäller Vi Bilägare igen dörrarna så hela bilen skakar eller vad är det frågan om?! :)
månsson, det är en Peugeot;-)
Om kopplingen lämnar in vid 12000 mil.Ja då är det en dålig bil, eller dålig förare.
En bekants bekant till mig körde bara på sommaren med sin bil ca 4-500 mil per år i en då VW Bubbla med luftkylning på sjuttiotalet . Han bytte kopplingslameller efter varje sensommar. men så tog han också varje gathörn på högsta växeln med högt motorvarv och slirande koppling. Läge för automatlåda där!
Det här verkar märkligt.
12000 mil det är ju knappt en normal inkörning på de bilar jag färdas i.
9-5an har gått 13000, V70n 17000, ingen läcker olja, helt torra.
Ingen har några glappa dörrar, inget glapp och knirr.
Naturligtvis inga problem med kopplingen eftersom det är moderna bilar med automatlåda.
Förr fanns det oljeläckage, 850 första åren hade läckande packbox vid utgående axel som lätt infekterade kopplingen, det var inte kul.
Saab 9000 hade under många år oljeläckage runt nästan hela motorn, det var inte så stort att det märktes på stickan, men motorn var alltid skitig.
Nä, jag tror jag kör ett tag till med min gamla bil, det verkar för dyrt att hålla på att serva nyare bilar....
Det där med att instrumentpanelen reflekteras har stört mig lite på många bilar, men inte så det varit jobbigt. Däremot gav ratten i en Focus illa solkatter som stack i ögonen. DET var jobbigt.
Månssons och Raphael verkar tro att alla kör på samma ställen. En koppling som rasar efter 12 000mil i Kalix är en dålig koppling. Men 12 000 mil för en bil som rullat morgon och kvällsrusning i Stockholm är däremot ganska bra. Kökörning sliter en hel på just kopplingen. Där ni kör / när ni kör, kanske ni inte sitter i milslånga köer som kryper fram med täta stop och slipper således trampa ned kopplingen 100-tusentals ggr på 12 000 mil.
Själv sitter jag sälla i köerna och har aldrig fått byta koppling på någon av mina bilar trotts väldig mycket stadskörning. Läser man trafiken så slipper man koppla lika ofta, men när man väl sitter i trafikköerna så är det kört.
Jag pratade vid ett tillfälle med en VW-försäljare och han nämnde en kund en gång som hämtade ut sin nya Passat-05 och körde iväg.
En halvtimme senare kom bilen tillbaks på en bärgare.
Kopplingen var helt slut...
Det visade sig att mannens nya Passat var så pass mycket tystare än mannens gamla bil så han gjorde som vanligt....rusade motorn till han hörde den och slirade på kopplingen......
Det var bara det att varvtalet låg väl för jämnan på 5000 och uppåt och farten reglerades med kopplingen.. :)
Den kopplingen gav upp efter en kort stund.....
Så visst har körsätt en stor del i det hela.
Lite OT men ändå..
Isoderlund; men nu har ju ViB fler bilar i sitt stall..... som inte behöver kopplingsbyte. Har du inte reflekterat över det? Jag tror nog att de flesta, för att inte säga alla, bilar i stallet har i princip samma körmönster. Man byter nämligen bilar med varandra hela tiden. Och så är det bara Peugeot som kopplingen blir kass på?
Oljeläckaget då? Nej det finns inte, eftersom Raphael i sin enögdhet refererar till en gammal 309, som av en händelse inte läckte olja när han hade en slik.
Dörrar som ramlar av? Samma sak där, det har inte hänt eftersom Raphael inte har drabbats av detta.
Återstår bara att konstatera att ViB medvetet misshandlar sin Peugeot och då bara för att det är en Peugot. Man har väl lyssnat lite för mycket på mig (och någon mer) och förstått att detta inte kan vara en bra bil.
Bilen är drabbad av saker som normalt inte inträffar på en bil som gått 12.000 mil. Därmed inte sagt att bilen är dålig. Det finns måndagsexemplar både här och där.
Jag skulle inte köpa en Peugeot, men det är av helt andra orsaker;-)
F.ö. fortsätter Raphael med sin desinformation; "Mina PSA-bilar kör jag över 15 000 mil innan jag byter.."
Det gör han inte alls, men han vill få det dit, eftersom det låter bättre.
Han köper dem begagnade och kör dem tills de har gått 15.000 mil. Det är en viss skillnad.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.