Nästa artikel
Sommartest: Skoda Fabia
Långtest

Sommartest: Skoda Fabia

Publicerad 31 augusti 2015 (uppdaterad 31 augusti 2015)
Skoda Fabia.
Våra långtestbilar visar vad de går för som semesterkamrater. Skoda Fabia är ett föredöme när det gäller väggrepp men när AC:n jobbar blir det bullrigt i kupén.
Vår Fabia Combi håller stilen också under sommarens strapatser. Det nya och betydligt elegantare skalet jämfört med förra modellen är egentligen ”ett maskerat högbygge”, vilket inte minst märks när vi lastar väskor och pinaler för att kolla utrymmena; det går i en väldig massa!

Man anar att konstruktörerna tänkt på praktisk användbarhet, exempelvis är det gott om förvaringsfack och krokar vid lastutrymmets sidor och det finns stuvplats även under lastgolvet. Själva lastgolvet kan justeras i höjd och baksätets alla delar kan fällas, sittdynorna till och med tas ur. Det är faktiskt svårt att tänka sig en mer rationellt disponerad bil i den här storleken.

Nöjet fortsätter när man kör, Fabia är verkligt kul att ratta. Motorn svarar glatt, styrningen har suveränt fin känsla och växlarna bara ramlar i. Bettet mot underlaget är föredömligt, krängningen ganska låg och Fabia rör sig väldigt exakt, precis som man vill. Den har dessutom vassa bromsar, som dels tål upprepade stoppförsök, dels är opåverkade av last – vi mätte samma bromssträcka med bilen tom som med bilen fullastad. Vid testkörningarna på flygfält med full last och takbox på ca 55 kg (vi körde samma taklast i alla testbilarna) övertygade dessutom undanmanöveregenskaperna stort, Fabia bara slank igenom konraderna som ett intet. Maxfarten blev 70 km/tim.

På minussidan noterar vi att klimatanläggningen i läge ”auto” oftast arbetar alldeles för intensivt med onödigt buller som följd. Väg- och vindbrus är också ett stort problem i bilen, Fabia har klart högsta värdena och känns subjektivt sett mest i öronen av vår kvintett. Hårda stolar och hård fjädring hör också till klagomålen, men som helhet är detta en storartad småbil som också är stallets billigaste.
Skoda Fabia

Plus:

Köregenskaper, motor och växellåda, utrymmen, autobroms.

 

Minus:

Buller- och vindbrusnivå, hårda stolar, nyckelfri start men inte upplåsning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-08-31 13:03
Gäst (ej verifierad)

Roligaste artikeln på länge!

Man ger den omdömet "storartad" samtidigt som den har flera grava anmärkningar på ljudnivå, fjädringskomfort och dåliga stolar...

Ligger Ok-förlaget i slutförhandlingar om nåt stort reklamavtal med märket eller?

#2 • Uppdaterat: 2015-08-31 13:48
Reverend Benny

Fabia har ju inte fått omdömet "storartad" utan det som skrivs i texten är "Hårda stolar och hård fjädring hör också till klagomålen, men som helhet är detta en storartad småbil som också är stallets billigaste"

Precis som övriga i gänget så får den ris och ros. Är man känslig för buller och vindbrus och letar efter en småbil så får man försöka leta på annat håll.

#3 • Uppdaterat: 2015-08-31 14:39
Gäst (ej verifierad)

Ja Benny då tolkar vi texten olika...

Jag tycker det är en kraftig motsägelse att först risa komforten men sen skriva som man gör...

Komfort är väl bland det viktigaste för familjebilar, små , mellan och stora . Eller...?

#4 • Uppdaterat: 2015-08-31 15:22
janne_kristianstad

Håller med om det mesta. Har förresten vid min Fabia Combi betalt mer (!) för att välja bort (!) klimatautomatiken som är ett ergonomiskt desaster. Jag nöjer mig med den vanliga AC:n och rejäla vred för att justera luftcirkulationen.
Tycker dock inte alls att bilen är bullrig. Tvärtom går den väldigt tyst. Stolarna i min bil är också mycket bekväma.
Vad jag är missnöjd med är saknande skydd mot idioter på parkeringsplatser som stöter sina dörrar i bilens sida samt att blinkersen är så dåligt placerade att de knappt syns. ViBilägare bör titta mer på sådana säkerhetsrelevanta detaljer, även på karossens överskådlighet (som är jämförelsevis bra vid denna bil).

#5 • Uppdaterat: 2015-08-31 15:45
VW Polo 2012

Hej janne_kristianstad Du tycker att bilen går väldigt tyst, . samt att stolarna är också mycket bekväma. Precis tvärt emot VIB . Jämför du då med en gammal traktor eller?

#6 • Uppdaterat: 2015-08-31 16:43
Peter E

Att Fabian har hård fjädring ger ju i just detta fall även *bieffekten* att den är alldeles utmärkt kvick och stabil att köra. Dessutom klarar den ju sin last alldeles utmärkt. Tror det är ganska svårt att fixa det på annat sätt i småbilsklassen där många chassikomponenter inte är av det dyrare slaget.
ViBilägare skriver väl bara att stolarna är hårda, inte att de e obekväma?
Bullret däremot, det är nog en realitet, fast även där säkerligen beroende på vad man e van vid.

#7 • Uppdaterat: 2015-08-31 18:44
Diesel

Det är nog svårt och minimera bullret i en bil i den här klassen. Man kan stoppa in mer ljudisolerande material men bieffekten av det är att köregenskaperna och bränsleförbrukningen blir lidande.

#8 • Uppdaterat: 2015-09-01 10:14
hultarn

Rålle har rätt i sin poäng.
Kan bara konstatera att rubrikerna speglar vad man vill ha sagt om bilarna. Här är det en positiv rubrik igen, trots bristerna. Precis som de föregående.

Det är bara Cactus som fått en negativ rubrik, undrar varför man gör så? Det är ju inte första gången ViB gör så om en fransk bil. på 308 poängterade man att den varit många gånger på verkstad, men två av besöken var kontroll, ingen reparation, två av besöken handlade om en parkeringsskada och stenskott i vindrutan, är det bilens fel?

#9 • Uppdaterat: 2015-09-01 11:35
Gäst (ej verifierad)

Precis hultarn.

Tänk hypotetiskt om det istället stått Citroen eller Fiat i grillen på den här:

Jag är inte särskiljt konspiratoriskt men då hade sammanfattningen säkert varit något i stil med att ; En bil med många fördelar såsom att den är praktisk, körglad och prisvärd. MEN, den dåliga komforten gör att den faller igenom ändå totalt sett. Man hade fokuserat på det negativa som man väldigt ofta gör när det kommer till bilar från Frankrike eller Italien, typ som man gjorde med Cactus och 308an. Inte hade den då varit "storartad"..

#a • Uppdaterat: 2015-09-01 12:26
hultarn

Rålle: exakt. Och nu kan man läsa om en "mönsterelev", det är nya Passat som visar sig ha dåliga bromsar och vägegenskaper.

Men, ändå blir det en väldigt positiv rubrik!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.