Långresa med eldrift? Det klarar bara en bil. Opel Ampera behöver inga laddstopp och det är tur, för vid hotell och på parkeringar ute i landet är det inte lätt att hitta elkontakter. Under vårt 150-milatest körde vi bara drygt sju mil på el.
Opel Ampera drivs alltid av en elmotor på 150 hk. Den får kraft av ett stort T-format batteri som ligger i mittunneln och under baksätet och som bara kan laddas via elnätet. När batteriet är tomt startar en 1,4-liters bensinmotor som driver en generator, vilken ger ström till elmotorn.
Tekniken fungerar smidigt om än svårbegripligt. Plötsligt kan bensinmotorn varva upp med ett ursinnigt surrande för att en stund senare lugna ned sig och arbeta mer ohörbart.
Elmotorn har ett högt vridmoment – 370 Newtonmeter – som utvecklas direkt från start. Vid rödljusen är det få bilar som är lika startsnabba som Amperan.
Så länge batteriet räcker är det tyst både i och utanför Opel Ampera. Det enda som hörs är fräsandet från däcken. Bilen är utrustad med en extra, vänligt hummande, tuta som kan användas för att varna omgivningen.
När bilen drivs med el från ett vägguttag går den billigt – runt tre kronor per mil. Men när bensinmotorn arbetar börjar elbilen kosta. Under testet drog Amperan 0,6 l/mil. Genomsnittsförbrukningen efter 1 500 mil är dock bara 0,38 l/mil.
Framstolarna är bekväma för förare av alla storlekar, men det är tråkigare att sitta bak. Sätena är låga, sidorutorna små och sikten riktigt dålig. Att komma in genom de låga bakdörrarna kräver en mjuk rygg.
På en lång resa är Ampera för liten för fyra. Lasten får inte väga mer än 266 kilo, passagerarna inräknade. Det blir inte mycket över till bagage men mycket ryms heller inte i det ynkliga lastutrymmet. Där ska också den stora batteriladdaren förvaras. Lasten måste lyftas över en hög, bred kant.
Opel Ampera får varken ha takbox eller dragkrok. Det är en bil med alltför många begränsningar för de flesta av oss. Men tekniken upphör inte att fascinera.
Plus: Tyst elmotor, sköna framstolar, underhållande instrument.
Minus: Surrig bensinmotor, instängt baksäte, lågt insteg, litet och svårlastat bagageutrymme, usel bakåtsikt, högt pris.
Läs hela sommartestet med våra fem långtestbilar i Vi Bilägare 10/2012. Ute nu i butik.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera på sommaren?
Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.
Nils Svärd, testförare: Det är svårt att hitta något negativt med Superb. Ändå längtade jag alltid efter hybridbilarnas silkeslena gång och startstarka elmotorer. Mest imponerar Camrys drivlina som är snål även i motorvägsfart. Men Toyota visar varför biltillverkare inte ska göra egna menysystem– usch vad krångligt – och vägbullrets vassa frekvenser på grövre asfalt stör friden. Min favorit är Mondeo hybrid. Lättkörd, supersköna stolar, fin komfort och kurvglad. Synd på priset. Begfynd?
Anders Helgesson, testledare: Jag uppskattar en mjuk hybriddrivlina, både Mondeo och Camry ger behagligt avspända och bränslesnåla mil. Men. Mondeos ålder går inte att bortse från och Camry får inte ha dragkrok eller takräcke. Samtidigt är Superb något av den ”ultimata” bilen för rikssnittets gemene man. Vettigt prissatt? Check! Kombi med bra utrymmen? Check! Fyrhjulsdriven? Check! Hög säkerhet? Check! Komfortabel? Check! Mitt val är den lite grå, men trots allt käcka tjecken.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag förstår inte heller den här trenden med höga plåtsidor och små tittgluggar till fönster. det blir en instängd känsla i bilen vilket i alla fall inte tilltalar mig. Om man bortser från den begränsade lastkapaciteten och plats endast för 4 i bilen så tycker jag att själva tekniken i bilens drivning verkar inte så tokig.
Genomsnittsförbrukning på 0.38 på 1500 mil är riktigt bra.
Ampera har även en del av sidorna målade i svart så att sidorutorna ser högre ut än dom är i verkligheten, en synvilla alltså.
Varför en svartmålad list på sidan? Kunde de inte låta fönstren går ner den biten istället för att ha den svarta listen?
266 kg last inklusive passagerare - vilket jämrans skämt. Eftersom den teoretiska normalvikten för föraren brukar vara ca. 75-80 kg, betyder det att jag och mina två tonårsgrabbar (båda längre än undertecknad, men inte lika "välväxta") kan ta med generösa 30-35 kg bagage (tillsammans!) när vi väl har lyckats tränga oss in i detta batteribilarnas flaggskepp. Fullt i klass med Ryan Air med andra ord, möjligen priset undantaget.
@trasten: Jag tycker nog inte att en längd på en bit över 190 cm och en vikt kring 90-100 kg är speciellt amerikanskt eller ens anmärkningsvärt för mina båda tonårsgrabbar (15 och 17) som båda tränar ganska intensivt. Att jag vid 50+ har en något högre matchvikt vid i stort sett samma längd är inte heller särskilt märkligt.
@trasten: ok
Förstikön, jag skulle tro att 266kg last är utöver tjänstevikten.
Förarens vikt räknas inte in i dessa 266kg.
Jag försökte förgäves få reda på detta på Amperas hemsida, men den är ovanligt korkat uppbyggd så jag gav upp.
Men visst är det dåligt.
Lika dåligt som att det varken går att få drag eller att ha takbox?
Fånigt.
@Saabnisse: Förarvikten var redan "avdragen" i min kalkyl. Det blir i alla fall bara 30-35 kg över till bagage för oss tre, plus att en av grabbarna måste ligga på tvären i baksätet på grund av det fullständigt otillräckliga utrymmet bak.
Det känns som första gången man kunde läsa det här s.k. ”testet” var i april eller maj, länge sedan i varje fall, om man nu tycker det är så bra med repriser så borde man tydligt tala om att det som står är gammalt material och inget som skrevs förra veckan.
I just det här fallet har det hänt en hel del sedan detta skrevs och om det står inte ett ord.
Risken är överhängande att den som inte är proffs på sidan och vet precis vad det handlar om får dålig och missvisande information.
Håller man sig under sex mil per dag i sitt nyttjande av bilen till jobbet eller det dubbla om man har laddmöjlighet på jobbet så kan man komma ner till verkligt låg bränsleförbrukning för att inte tala om motorförslitningen som då uteblir med möjlighet till längre tid mellan service på den nästan oanvända förbränningsmotorn. Elmotorn lär inte behöva någon service överhuvudtaget under bilens hela livslängd.
På Transportstyrelsens webbplats står nu: "Tjänstevikten är bilens vikt "körfärdig" inklusive föraren. Last och passagerare ingår inte." samt "Totalvikten är summan av tjänstevikten och maxlasten. Maxlast är den tyngsta last som bilen är konstruerad för."
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.