Nästa artikel
Sommartest: BMW 1-serie lömsk med last
Långtest

Sommartest: BMW 1-serie lömsk med last

Publicerad 9 augusti 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Semestertestet avslöjade de goda och dåliga sidorna med BMW 1-serie. Den är rolig att köra och har bra styregenskaper, men trång.

1-serien är trång. Föraren sitter liksom inklämd mellan dörren och den kraftiga mittkonsolen. En del gillar känslan av att ”klä på sig” bilen, andra känner sig instängda.

Vår bil är extrautrustad med sportpaket (för 16 500 kronor) med raffig inredning i rött och svart och stolar med en framkant som kan dras ut för bättre benstöd. Det är sköna säten, men de justeras primitivt med ett par enkla spakar; en för sittdynan och en för ryggstödet. Höjd och vinkel får man reglera så gott det går med kroppen.

Stolarna smiter åt om sidor och ben, man sitter stadigt i svängarna, men i sommarhettan kan det bli lite svettigt mellan de höga sidostöden. Det går dock att svalka sig, ty klimatanläggningen är effektiv.

Den första 1-serien var så liten att baksätet nästan var oanvändbart. När modellen gjordes om i fjol förlängdes karossen åtta centimeter.  Baksätet har blivit bättre och komforten är hygglig med bra vinklad (fast hård) sittdyna, men fler än två får inte plats. Den höga kardantunneln gör det nästan omöjligt att komma in på mittplatsen.

Det är roligt att köra BMW 118d. 143-hästarsdieseln låter visserligen grovt som en traktor på tomgång, men den är stark och drar villigt från låga varv. Styrningen är direkt, växlarna har korta, tydliga lägen och den fasta fjädringen ger en fin kontakt med vägen. Man väljer gärna kurviga slingor bara för att få uppleva hur fint bilen samspelar.

Men med tung last kan BMW:n visa en annan sida. Med fem personer i kupén pressade vi den i en fingerad undanmanöver; fyra hårda svängar som runt ett hinder på vägen. Bakhjulen släppte tvärt och bilen studsade ut i en vildsint sladd.

Det lömska beteendet kan bero på däcken. Punkteringssäkra däck har vid andra tester visat sig ha sämre grepp än vanliga sommardäck.

Plus: Dragvillig och snål motor, snabb styrning, distinkt växelföring, hög kvalitetskänsla.
Minus: Trång, primitiv stolsinställning, dyra lastbågar.

Läs hela sommartestet med våra fem långtestbilar i Vi Bilägare 10/2012. Ute nu i butik.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 1-serie på sommaren?

Långtest

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-09 09:08
Thommys

"143-hästarsdieseln låter visserligen grovt som en traktor på tomgång..."

Det är märkligt att BMW som är kända för sina fina motorer inte kan få de fyrcylindriga dieslarna att låta bättre eller vara mer isolerade. Det är inte bara i 1-serien som den låter som en traktor. Vad är det för premiumkänsla? Jag hörde en ny Renault med diesel som viskade mjukt. Hur kan Renault men inte BMW?

#2 • Uppdaterat: 2012-08-09 12:28
Leom

Kan bara hålla med Thommys. Äger själv en 320d och man kan ju inte direkt säga att dieseln är speciellt diskret. Själva motorn är underbar när det gäller dragvillighet och snålhet men traktorkänslan är påtagande. Frågan är verkligen varför BMW inte mjukar till sina 4-cylindriga oljebrännare. Speciellt premium är det inte.

#3 • Uppdaterat: 2012-08-09 13:43
laketwig

Samma erfarenhet här Leom. Fantastisk motor i 320d (nya modellen), men inte är den diskret inte. Kräver lite tillvänjning om man som jag kommer från en Lexus med en inkapslad silkeslen V6'a. Smällar man dock gärna tar när det är dags att tanka ...

#4 • Uppdaterat: 2012-08-09 14:41
Leom

Sen för att återknyta till själva artikeln om att bilen uppför sig lömskt så beror det för det mesta på den obegripliga uppfinningen RFT däck som BMW envisas med att utrusta sina bilar med. Innan jag slängde bort mina RFT däck så uppträdde min 320d riktigt hemskt på vägen. Man var tvungen att ständigt passa den eftersom spårkänsligheten var rent otäck. Stötig och bullrig likaså. Sedan jag slängt dessa däck och satt på vanliga så är det en helt annan bil.

#5 • Uppdaterat: 2012-08-09 16:25
laketwig

Min erfarenhet av RFT-däck vid provkörning av förra generationens 3-serie är densamma. Nervös och krävde småkorrigeringar hela tiden. En av anledningarna till varför jag aldrig köpte någon. När den nya generationen kom i våras provkörde jag den rejält på olika underlag och i olika hastigheter. En helt annan bil, med ett mycket stabilare uppträdande på vägen. Enligt säljaren har man varit medveten om problemen och dagens RFT-däck är betydligt bättre. Att sen nya 3-serien är både längre och har bredare spårvidd har nog hjälpt till i positiv riktning. Bullret från däcken är dessutom mindre än i min tidigare Lexus, trots samma däck och i princip samma dimension (225/50 mot 225/45) och trots att det inte var RFT på Lexusen.

#6 • Uppdaterat: 2012-08-09 17:56
kimachren

Jag har skrivit det förr och skriver det igen - ljudet beror på att motorblocket är gjort i aluminium i.st.f. gjutjärn. Aluminium absorberar vibrationerna sämre, men är lättare.

#7 • Uppdaterat: 2012-08-11 08:04
Thommys

Att det inte står samma rubrik på Hyundais artikel som på denna? Läser man i texten om Hyundai så ser man att den också beter sig illa: "I väjningsprovet brast plötsligt bakvagnen ut i en våldsam sladd som inte ESP-systemet hann få bukt med." Men i Hyundais rubrik står det "Hyundai i40 kommer långt"

#8 • Uppdaterat: 2012-08-14 08:13
hultarn

" i väjningsprovet brast plötsligt bakvagnen ut i en våldsam sladd som inte ESP-systemet hann få bukt med."

Så står det om en annan bil i långtestet, fast det skrivs det ingen om i rubriken om den bilen. Varför?
Är det OK att vissa bilar sladdar, men farligt på andra?

Det luktar partisk bedömning, inte bra ViB!

#9 • Uppdaterat: 2012-08-16 01:45
Roger Skagerström

Funderar på det här med RFT. Testade lite i blötan med min bil och fick århundradets retursladd trots en mycket liten svansviftning i inte speciellt hög fart. Är rätt säker på att det inte blivit lika abrupt med vanliga däck. Märker ju även när jag på vanlig landsväg (med kroning) byter fil och ska köra om, och ska räta upp bilen i vänsterfilen, så piskar den liksom till med bakvagnen. Föreställer mig att det är för att däcksidorna är så hårda, och däcket strävar efter att antingen luta så : /___/ eller så: \___\ liksom "slår över" när det snabbt ska tvingas stå så: |___| .

Frågan är - är nya RFT-däck fortfarande så pass mycket lömskare än vanliga, att det är värt risken att sitta i skiten om man skulle råka få punka? Har nog en säsong kvar på däcken som sitter på den nu, som tydligen ska vara de sämsta RFT-modellen som funnits - Potenza RE050. Nån som vet om aktuella RE050 är lika kassa som de första? Vanliga RE050A icke-runflat brukar ju få bra betyg annars.

Lite offtopic men ändå... inte :p

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.