Nästa artikel
Sommartest: Volkswagen Up fortsätter växa
Långtest

Sommartest: Volkswagen Up fortsätter växa

Publicerad 7 augusti 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Semestertestet avslöjade de goda och dåliga sidorna med Volkswagen Up. Den är inte bekvämast, men däremot smidigast.

Lilla VW Up är bara drygt tre och en halv meter lång men fortsätter växa i våra ögon.Volkswagen har trollat med interiören. Från insidan verkar Up betydligt större än den ser ut från utsidan. Åtminstone i framsätet.

Baksätet är bara tvåsitsigt och känns som ett nödsäte. Några längre resor vill nog ingen göra bak i Up. Sittdynan är kort och hård och ryggstödet har en obekvämt rak vinkel. Det saknas kurvhandtag och bakrutorna går heller inte att öppna. Varma dagar kan det bli ganska syrefattigt bakom framstolarna. Luftkonditionering är standard men ska svalkan nå ända bak måste fläkten skruvas upp ordentligt. Den fräser hårt.

Än så länge finns Up bara med två dörrar. De är extremt breda vilket underlättar insteget till baksätet, men som också blir besvärligt i trånga utrymmen – exempelvis på en bilfärja. Man måste vara vig för att kunna åla sig ur och in i bilen. I höst kommer äntligen Up med bakdörrar.

Up kostar nästan bara hälften mot våra andra bilar och att den är billigt gjord märks här och där. Framstolarna har korta sitsar och ganska krumma ryggstöd. Det saknas ställbart svankstöd. Bilbältena går inte att justera i höjdled. På korta förare lägger sig banden över halsen och skaver irriterande.

Men bristerna uppvägs. I stadstrafik är Up rena drömmen att köra. Den slinker in i alla trånga luckor och är en barnlek att fickparkera. Ute på landsvägen växer den. Fjädringen är ganska mjuk och det ger bilen lugna rörelser på ojämna vägar. Men när den svängs hårt, kränger den. Antisladd-systemet måste gå in hårt för att bilen ska hålla sitt spår.

Den trecylindriga motorn låter ibland som en stressad symaskin men 75 hästar räcker gott för vardagsbruk. I uppförsbackar får man dock växla ned ibland för att inte farten ska sjunka.

Up har bra säkerhet, bland annat ett laserstyrt system som upptäcker om bilen riskerar att krocka och som bromsar automatiskt om inte föraren gör det.

Plus: Bekväm fjädring, stora rutor, många fack, låg förbrukning.
Minus: Dörrarna, fönsterhissarna, bältesfästena.

Läs hela sommartestet med våra fem långtestbilar i Vi Bilägare 10/2012. Ute nu i butik.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Up på sommaren?

Långtest

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-07 13:41
N-iklas

Kritiken låter nästan som om det var jag som skrev, tror detta är första gången någonsin som någon i en biltidning klagat över för högt säkerhetsbälte som hamnar under hakan.
Trodde jag var ensam på den här planeten att lägga märket till sådant.

Mycket intressant, jag har hela tiden uppfattat UP som en billig ölburk från 60-talet och denna beskrivning bekräftar det till fullo, gör att jag får lust att gå ut med en yxa och gå lös på den så plåtbitar och plast visslar om öronen.

En så värdelös bil kommer att sälja utmärkt i Sverige.

#2 • Uppdaterat: 2012-08-07 14:38
trasten

Har du provkört den?

#3 • Uppdaterat: 2012-08-07 15:17
mcregor (ej verifierad)

N-iklas har med all sannolikhet inte provkört den, trasten. Det satt nog fel märke i nosen för att han skall provköra den...:) Så hans uttalanden om värdelös bil, plåtburk m m man vi bortse från - dessa epitet passar betydligt bättre på många andra billiga bilar.
Jag har kört den om än oändligt mycket kortare än ViB men kommer inte ihåg något om problem med bältet vilket annars brukar vara rätt vanligt för mig. Därmed inte sagt att det inte finns och tyvärr är det rätt vanligt på främst många småbilar som verkar vara lite enklare konstruerade på bl a den punkten. F ö tyckte både jag och sonen att det var en trevlig småbil som dessutom gick ovanligt tyst för storleksklassen.

#4 • Uppdaterat: 2012-08-07 16:16
Peter E

Nej N-iklas, du är inte ensam på den här planeten att lägga märke till sådant, du är däremot snart ensam om att tycka att OPEL bygger de bästa bilarna som finns på den här planeten. Men det är något som vi andra redan lagt märke till att så ej är fallet.

Värdelösa bilar har det sålts gott om förr i Sverige, nuförtiden köper folk annat än OPEL.

#5 • Uppdaterat: 2012-08-07 18:30
Per_K

Instämmer med 328i. Med 4 dörrar, gasdrift och någon icke-manuell växellåda blir den riktigt intressant!

#6 • Uppdaterat: 2012-08-08 07:09
Roy J

N-iklas, Marianne, som ju är kort i rocken, har vid flera tillfällen skrivit om för högt placerade bälten.
Det här verkar vara en ovanligt välbyggd liten bil - och visst är den liten. Kunden måtte vara en som endast någon gång ibland skjutsar andra i baksätet och då korta sträckor. Den är väl kanske inte heller den allra lämpligaste för frekventa långkörningar.
Som andrabil, till och från jobbet, lär den funka förträffligt.

#7 • Uppdaterat: 2012-08-08 07:33
Mistro

Tycker att det är synd att man har "snålat" in lite här och var när bilen för övrigt håller toppklass.
Skall ta en provtur i denna bilen vart det lider men för mig så betyder märket i grillen att det handlar om en bil som är lite mer än en "plåtburk".
Hoppas att jag inte blir besviken då jag ser fram emot att testa en.
Vad gäller bakdörrarna så är det konstigt att vi ligger efter DK ,...har en släkting som redan har fått sin Up! lev. och den har detta populära "tillbehör".

#8 • Uppdaterat: 2012-08-09 11:39
PREVIA

Jag tycker att den var trevlig att köra, ända nackdelen jag märkte av var att den var något spårkänslig så man ficåk passa på att den inte bytte fil utan att man själv valt det. Manuella växellådan fungerade bra tyckte jag.

#9 • Uppdaterat: 2012-08-10 09:47
Hackenbush

Hade en UP som lånebil vid service och det var nog den sämsta bil jag kört på senare år. värdelöst baksäte, bullrig, dåliga säten, svag motor, om man inte tittar på inredningen när man åker kan man tro att det är en bil från 80-talet. Jag rekommenderar att man tar pengarna denna kostar och köper en mindre begagnad Peugeot av mindre modell istället så får man en bil som är betydligt trivsammare.
Jag trivdes inte alls i Up:en och skulle inte ens vilja ha den som andrabil.
Det bästa man kan säga om UP är att yttre designen är ok

#a • Uppdaterat: 2012-08-13 12:55
V8-Power

Med andra ord är Up lika kass som Nya Toyota Yaris vad gäller upplevelsen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.