Långteststallets minsta bil, Volkswagen Up, har trots sin mikrostorlek och enkla framtoning lyckats charma hela testlaget. Tre av förarna har till och med den lilla folkan på andra plats och de övriga två placerar den som trea på sina rankinglistor.
Alla är överens om att Volkswagen genom Up-modellen lyckats med sitt uppsåt att sätta en ny standard i storleksklassen.
Finessen med lilla Up är att den erbjuder generösa utrymmen, fin komfort, hög aktiv säkerhet och smart infotainment-teknik till ett vettigt pris. Bilen har, i High Up-utförande, både röststyrd navigation och bluetooth-uppkoppling av telefonen som standard. Vilken annan bil i storleksklassen erbjuder den typen av finesser?
Jämfört med sina storlekskonkurrenter har den lilla VW:n dessutom en fjädrings- och ljudkomfort av närmast limousin-klass. Den är också smart byggd och känns, särskilt på förarplats, som en betydligt större bil än vad den är.
Ett extra säkerhetsplus är det standardmonterade autobromssystemet, som ser till att automatiskt bromsa bilen om föraren inte reagerar inför en hotande kollision. Den fungerar i farter mellan 5 och 30 km/tim. Perfekt i bökiga stadsmiljöer, där merparten av alla VW Up sannolikt kommer att tillbringa sin mesta tid.
VW Up får även rosor för sin riviga, men mjukt arbetande trecylindriga motor. Bilen är dessutom bäst i långtestet på att hålla sig någorlunda i närheten av sin deklarerade förbrukning.
Men det finns nackdelar även med Up. Bilen är i grunden ett budgetbygge, om än ett förfinat sådant, och det märks när man synar den i sömmarna. Det har snålats in både här och där.
En miss är att förarstolen inte håller måttet. Den klarar visserligen korta etapper utan problem, men sitter man länge i den avslöjas att den är ovanligt säckig och inte alls ger tillräckligt stöd åt kroppen.
Bältesgeometrin har också brister och flera av långtestförarna fick bältet tvärs över halsen, något som varken känns särskilt säkert eller behagligt.
– Den illa genomtänkta hatthyllan är ett annat litet men besvärande irritationsmoment, skriver en förare i sin slutrapport.
– Man måste fälla upp hyllan för hand när man ska lägga in något i bagaget. Sedan glömmer man nästan alltid att fälla ned den igen. Följden blir att den står upp som en vägg i backspegeln. Då är det bara att stanna, gå ur bilen, öppna bakluckan och fälla ned den eländiga hyllan igen.
Testförarnas uttalanden om Vi Bilägares Volkswagen Up:
Niklas Carle, chefredaktör: ”Ett stort kliv framåt i småbilsklassen. Aktiv säkerhet och finfin komfort till ett rimligt pris.”
Calle Carlquist, bilreporter: ”Ger storbilsegenskaper i mikroformat. Går bekvämt, är välgjord och lätt och rolig att hantera.”
Erik Rönnblom, däck- ljus och biltestare: ”Up sätter en ny standard för småbilar. Smart, skön att köra och med hög aktiv säkerhet.”
Mikael Schultz, bilreporter: ”En mikrobil som känns större än vad den är, både på vägen och bakom ratten. Plus för autobroms!”
Marianne Sterner: testchef: ”Det finns saker att reta sig på, men Up tillför ändå något nytt i klassen. Inte minst skön åkkomfort.”
Volkswagen Up har varit en av Vi Bilägares långtestbilar under 2012, och har testats regelbundet under hela året. Den hamnade på en tredjeplats bland fem långtestbilar.
Klicka här för att se en film om vinnaren av Vi Bilägares långtest 2012.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Up?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen High Up 1,0/75 hk (slutade på plats 3 av 5 i Vi Bilägares långtest 2012)Betyg
Körda mil: 2 509 mil (bil bytt under året)
ViB:s inköpspris, kr: 130 800
Testförbrukning, l/100 km: 5,6
Bränslekostnad/mil, kr: 8:42
Värdeminskning/mil, kr: 18:57
Värdeminskning procent: 36
Servicekostnad/mil: 1:08
Seviceintervall mil/år: 1 500/1
Faktisk milkostnad, kr: 34:40
Vägd milkostnad, kr: 25:70
Plus: Smart disponerad, autombroms standard, skön åkkomfort (för storleksklassen), skojig att köra, smidig motor/växellåda, hög chamfaktor, navigator i priset.
Minus: Säckig förarstol, breda framdörrar, obekväm bältesgeometri, inga bakdörrar, irriterande hatthylla, ratten inte ställbar i längsled, begränsad bakåtsikt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Minus " breda framdörrar".
Tycker jag är ett plus.
Där ser vi vad olika vi tycker.
Jag fick känslan "mopedbil" när jag körde en UP.
Hela bilen andas "Billighet" och det stör mig när en bil känns sådär 2012 även om det är en småbil. Finns många småbilar om har en mer gedigen känsla än denna.
Nejdå Jes, jag känner igen en ryggsäck när jag ser en, eller kör en.
Jag har inte kört denna.
Men jag har svårt att tro att den har en fjädrings och ljudkomfort av "limosinklass" även jämfört med Aygo/P107/C1.
Redan förarstolen brister ju tydligen rejält.
Hur kan det kallas komfort ?
Och naken plåt på insidan ser inte ombonat ut, snarare billigt och kalt.
Fattar inte var charmen sitter i denna, jag tyckte det kändes som att köra en mopedbil och det var typ pinsamt att bli sedd i den.
Testet av "Vi Bilägare" är troligen gjord av VW's marknadsavdelning!
Allmänt:
Jag har precis avslutat en 2-dagars provkörning av VW up i samband med att min ordinarie bil har varit inne på ett verkstadsbesök.
Det första som slog mig när jag startade bilen var: Aha! Det är en diesel! (Men efter en koll i reg-informationen så stod det faktiskt bensin på bränslet). Knackande motor (3-cyl va?) check!
Motorväg:
Nästa sak jag upplevde var hur herre-gösses-slö den var på motorväg. Men med tanke på den låga bränsleförbrukningen och att "alla" kör i över tillåten hastighet så får den godkännt i "korrekta" hastigheter.
Jag gjorde ett snabbt test på en 110-väg där jag testar alla bilars kupévolym med en och samma app i min telefon. (högst O-vetenskapligt då ljud, tryck, frekvens upplevs olika) UP:en kvalade in på otroliga 86db med stereo och fläktar avstängda. Minst sagt högljutt.
Varje bil man mötte lät som att dörren inte var stängd ordentlig. Stannade även till flera gånger för att kontrollera dörren. Alla stenskott i karossen från en grusad väg lät misstänkt ihåligt. Även innertaket vibrerade vid körning.
Stadstrafik:
Parkering: JA! Stort ja! När tårna tar i kofångaren på bilen framför så är du snart framme. Backsensor var faktiskt ett plus på denna då bakrutan var relativt liten och bilen är så kort att man inte riktigt vet vart den slutar (3,5 meter)
Fungerar relativt bra i korsningar, rondeller etc. Dock hade jag önskat lite mer vridmoment i botten för att kunna smita mellan bilar utan fördröjning.
Utrymmen:
Jag har tyvärr inte haft möjligheten att packa bilen full, men små förvaringar överallt ger ett plus, och speciellt 2st mugghållare.
Lastutrymmet bak är ett skämt. Hatthyllan går att plocka loss, men är tillräckligt stor för att vara ivägen överallt om den ska förvaras löstagen i bilen. Sätena bak går att fälla, men golvet blir inte helt plant, utan det är lite lutning.
Golvet i lastutrymmet bak går att sänka, men det är för liten bräda man sänker för att det ska göra någon effektiv nytta för annat än en mat- eller ikea-kasse. Sänker man den brädan så blir istället ytan vid dom fällda sätena för högt.
Övrigt:
Jag gillar designen (läs färgplacering och färgkombination) av sätena. Dock inte själva utformningen av ryggstödet som gör att man antingen sitter för långt från ratten eller sitter krum i ryggen.
Nackstödet går inte att justera alls.
Insidan av dörren är delviss klädd med inredning, delvis naken, kall plåt. YEY för vinter!
Backen kan vara helt omöjlig att få i om bilen har varit avstängd. Man är på klassiskt manér tvungen att lägga i en eller flera andra växlar först för att det ska kugga i på backen.
Om nypriset på denna ligger runt 120-130k så är det på tok för högt för åkkomforten. Jag trodde jag åkte i ett fordon för 80-90k (jag har inte haft "high up" utrustningen).
Min sammanfattning:
En bil att ha på sommaren med betydligt tystare däck, i city där hastigheten sällan går över 70km/h, till och från jobbet med möjlighet till kortare samåkning alternativt mindre handling så fungerar den helt ok.
Helt klart ett 4-sitsigt alternativ till Smart Four Two.
Men att åka 80km/h eller högre i sträckor längre än 2 mil börjar bli stelt och högljutt.
VW marknadsavdelning? Men snälla, det här är en bra bil som sätter en ny standard i klassen, inte så svårt att förstå det om man jämför med i10, C1/107/aygo etc. Att sedan genomsnittssvensken ännu inte förstått vitsen med en liten kvalitetsbil utan lyx gör inte det här till en dålig bil, lika lite som en bil med tre dörrar är en dålig femdörrarsbil....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.