Nästa artikel
Långtest: För dyrt med självrisk
Långtest

Långtest: För dyrt med självrisk

Publicerad 24 september 2015 (uppdaterad 25 september 2015)
Pajad backspegel, kostsamt att åtgärda.
När vi skulle åtgärda skadan på backspegeln fick vi veta att det skulle bli billigare att betala allt själva.
Vissa småfel kan man vänta med att låta åtgärda omedelbart, andra fel blir mer akuta. I fallet med den påkörda högra backspegeln på vår Volvo V40 gick det bra att vänta. Elmanövreringen funkade visserligen inte, men med min sittställning  hade jag ändå full kontroll trots spegelns statiska läge.

I samband med senaste service var det ändå dags, bra att passa på innan vagnskadeförsäkringen (3 år) går ut, resonerade vi. Skadan anmäldes, men efter några timmar blev vi uppringda av Bilia som meddelade att självrisken var hela 6 000 kronor och att vi faktiskt sparade pengar på att betala backspegelbytet rakt upp och ned.

Först fick vi besked om ett cirkapris på 5 000 kronor, men eftersom själva spegelglaset och kåpan inte behövde bytas stannade fakturan på 3 338 kronor.

I vår redovisning av bilkostnader efter årets slut tar vi inte upp detta, eftersom skador orsakade av oss själva eller av andra trafikanter inte har med bilkvaliteten att göra.

Den service som gjordes vid 7 867 mil var av mindre sort, utöver olja och oljefilter byttes också kupé och multifilter, allt till en material- och arbetskostnad på 3 664 kronor.
Volvo V40

Modell: D2 Momentrum

Årsmodell: 2013

Inköpspris: 319 000 kr

Aktuell körsträcka: 7 977 mil

Förbrukning (dek.): 3,8 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 5,3 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.

2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:



Citroën Cactus (2015)

Ford Mondeo (2015)

Nissan Qashqai (2015)

Skoda Fabia (2015)

VW Passat (2015)

BMW i3 (2014)

Skoda Octavia (2014)

Kia Cee´d (2013)

Mazda 6 (2013)

Volvo V40 (2013)

Hyundai i40 (2012)

Mercedes B 180 (2012)

Opel Ampera (2012)

Volvo V70 (2008)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-24 13:21
Styggavargen

Kör ViB extra hårt med bilarna? Hur kan man komma upp i 0,74 liter/mil med en liten V40 med diesel motor? Har aldrig varit över 0.68 liter/mil med min Octavia som går på bensin (140 hkr) och då har jag pressat på ganska rejält...piskat den på motorvägen, snabba accelerationer mm. Eller har Volvo likt VW också fuskat med sina diesel motorer?

#2 • Uppdaterat: 2015-09-24 13:25
muskorv

Det är väl vanligt med väldigt hög självrisk på vagnskadeförsäkringen.

#3 • Uppdaterat: 2015-09-24 14:15
Roger Skagerström

3 eller 5 000 brukar man väl få välja mellan? Lägre premie med högre självrisk då. Tror fasen Aktsam hade 3,5 eller 10 tom. Men kan minnas fel. Oavsett så lät det dyrt. Om ViB inte aktivt valt en högre självrisk.

#4 • Uppdaterat: 2015-09-24 14:20
muskorv

Bilen är väl bara halvförsäkrad? Tillverkaren står för vagnskadeförsäkringen i 3 år.

Förbrukningen låter inte omöjlig om det är mycket stadskörning och uppmätt vid pumpen och inte med färddator.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-24 19:00
Rutger Jönåker

Vagnskadegaranti menar dom väl och på den kan man inte välja självrisk.

#6 • Uppdaterat: 2015-09-24 20:39
Molle

V40:s förbrukning verkar konstigt hög, jag har en V70 med 2-litersdieseln (den femcylindriga). Som pensionär kör jag numer inte mer än 1200-1500 mil om året, förbrukningen brukar ligga mellan 0,66 och
0,68 l/mil, och det är verkliga siffror. Varje gång jag tankar noterar jag i en liten körjournal antal liter och
mätarställning och har gjort under många år. När man ser hur vissa kommentatorer "bröstar upp" sig över sina resp. bilars förbrukning och då hänvisar till färddatorn tycker jag det bara är barnsligt. Färddatorn gör ju inte annat än en beräkning av förbrukning, till skillnad från när man räknar på antalet liter som totalt har fyllts på i förhållande till sträckan man kört, oavsett om bränslevärmaren har använts eller ej så blir det ju bilens förbrukning per mil. Förresten är årsmodellen 2010, och jag kör ganska mycket korta resor

#7 • Uppdaterat: 2015-09-24 21:01
Grosser

Det låter som MYCKET stadskörning i den förbrukningssiffran. Har haft V40 D2 som hyrbil tre gånger och då har jag kört på 0,49/0,53/0,55 l/mil, mest lands- och motorväg dock.

#8 • Uppdaterat: 2015-09-25 08:51
tedsvensson

Vi Bilägare har skrivit fel - när de skriver "vagnskadeförsäkring" så menar de egentligen "vagnskadegaranti". Det är en mycket stor och högst väsentlig skillnad!!

#9 • Uppdaterat: 2015-09-25 08:55
muskorv

Så vitt jag vet är vagnskadegarantin en vagnskadeförsäkring som följer med nya bilar, oftast i tre år. Vari ligger den mycket stora och väsentliga skillnaden?

#a • Uppdaterat: 2015-09-25 09:32
Boo Wennerberg

Förbrukningssiffrorna var felaktiga när vi lade ut detta. Det hade skett en förväxling med siffrorna från vår testbil Mazda6. Rätt ska vara 5,3 l/100 km för vår Volvo V40. Deklarationen säger 3,8 l/100 km. Vi beklagar förväxlingen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.