Nästa artikel
Långtest 2012: Hård start för Ampera
Långtest

Långtest 2012: Hård start för Ampera

Publicerad 21 mars 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Långtetstallets Opel Ampera har fått en tuff start på året. Många långresor har krävt sin tribut i form av hög bensinåtgång och bilen har hittills spräckt sin bränsledeklaration med över 180 (!) procent.

Att åka många och långa landsvägsmil på vintertest är inte Opel Amperas favoritgren. Då får bensinmotorn jobba hårt med att förse den drivande elmotorn med ström och det kostar mycket bensin.

Amperans förbrukning lider fortfarande av sviterna efter testresan norrut tidigare i år och i skrivande stund ligger snittet på 4,5 l/00 km. Visserligen är det den klart lägsta siffran i stallet, men förbrukningen ligger ändå skyhögt över de 1,6 l/100 km som anges i bränsledeklarationen.

Numera körs Opeln på ett för drivlinan betydligt effektivare sätt; daglig pendling på cirka sju mil tur och retur med laddningsmöjligheter däremellan. Det innebär att knappt någon bensin alls går åt, bara några deciliter i samband med uppvärmningsfasen efter kallstart.

Resultatet är att bensinåtgången börjat sjunka drastiskt och det ska bli spännande att se var Amperans snitt hamnar efter ytterligare några hundra mil.

När det gäller strömförbrukningen är den uppe i knappt 604 kilowattimmar (kWh). Med det snittpris på el som långtestlaget räknar med efter konsultation av Energimyndigheten – 1:50 kr/kWh – innebär det en totalkostnad på drygt 900 kronor. Så om man kan köra enbart på el blir det riktigt billigt!

Klagomålen från etappens testförare gäller i första hand den sega bromskänslan och utrymmena i baksätet, som varken räcker till för honom själv eller för barnens barnstolar. Han skriver också följande i protokollet:

– Mycket i bilen känns artificiellt utom det man befarar ska göra det; nämligen drivlinan. Den svarar blixtsnabbt på alla förarens kommandon. Plus blir det även för den klippstadiga väghållningen och den sköna känsla det innebär att susa fram utan att släppa ut minsta lilla luftförorening.     

Hyundai i40 är Opelns raka motsats, åtminstone när det handlar om utrymmen. Här finns det gott om plats, både för folk och bagage.

Däremot lämnar bränsleförbrukningen en del övrigt att önska. Hyundai-kombin har under sina första drygt 700 mil dragit hela 40 procent mer än vad som anges i deklarationen. Det är förstås på tok för mycket, även om bilen hittills enbart körts under kyliga vinterförhållanden. Men samma sak gäller ju även för resten av långteststallet.

I övrigt får i40 en hel del lovord av sin testförare, som bland annat skriver så här i sin rapport:

– Det usla helljuset (åtgärdat med extraljus på långtestbilen) och problemen med kylarklaffarna under vintertestet är irriterande missar på en annars både komplett och fin bil.

– Jag sitter suveränt bra i förarstolen, väghållningen är stadig även under besvärliga förhållanden, utrustningsnivån hög, utrymmena generösa och drivlinan smidig. Priset är också klockrent konkurrenskraftigt. Därför är det lite synd att Hyundai inte riktigt nått ända fram på alla punkter.

Mercedes B-klass är extremt bränslesnål, i alla fall så länge man litar på färddatorns siffror. Men det ska man nog inte göra, eftersom datorn inte är särskilt pålitlig.

Istället för det snitt på 4,8 l/100 km som visas i displayen ligger bilens verkliga förbrukning efter knappt 600 mil på 5,8 l/100 km. Jämfört med bränsledeklarationens 4,4 l/100 km innebär det att Mercedes B 180 hittills har ”överförbrukat” med höga 32 procent.

Bortsett från den förhållandevis höga förbrukningen blir det mest tummen upp för B-klass, som redan hunnit med att vinna årets vintertest. Bilen är smidig och enkel att hantera, samtidigt som den är smart och flexibelt inredd.

– Kanske inte världens roligaste bil att köra, men väldigt trevlig och stabil att hantera. 109 hk-dieseln är både stark och len i gången och växellådan en dröm att arbeta med. Dessutom är utrymmena är väldisponerande och bilen upplevs som rymligare än vad utsidan skvallrar om, rapporterar långtestlagets Mercedes-förare och fortsätter:

– Men B-klass verkar väl stenskottskänslig. Jag har fått tre sprickor i rutan på jättekort tid, fast det kan förstås också vara en ren slump. Minus blir det däremot för bromsarna, som gnisslar elakt vid lätta inbromsningar i kyligt väder. Väldigt irriterande!
                        
Näst mest bränsleeffektiv av långtestbilarna är körfavoriten BMW 118d, som hittills gjort av med i snitt 5,5 l/100 km. Det är 22 procent mer än deklarationens 4,5 l/100 km. BMW:n har, enligt etappens testchaufför, ett av klassens sämsta insteg. Ändå tvekar han inte en sekund på att åla sig ned i den tajta sittbrunnen:

– Dörröppningen är liten och man sitter lågt. Trots det ser jag fram mot att krypa in bakom ratten, eftersom 118 är så sällsynt trivsam och kul att köra. Jag sitter nära nog perfekt i den här lilla bilen när jag väl lyckats baxa mig in på förarplatsen, noterar han i sitt protokoll.

Ett fel avslöjades på BMW:n under vintertestet och det är att värmen i ytterbackspeglarna, som ska aktiveras automatiskt i kyla, inte fungerar. Några gånger har det dessutom hänt att däcktryckskontrollen slagit larm om punktering, fast det funnits fullt med luft i alla däck.

En titt i bilens instruktionsbok förklarar fellarmen. Där står: ”Vid körning på snötäckt eller hal vägbana kan systemet arbeta fördröjt eller felaktigt”. Orsaken är att hjulen i halka kan slira och rulla olika fort och därmed lura däcktrycksensorerna att signalera för punktering.

– I det läget får man initiera om däcktrycket, kolla och godkänna. Sedan har man ingen ”punktering” längre, skriver 118-föraren vidare i sin rapport.

Årets minsting, Volkswagen Up, hade när detta skrevs ännu inte anlöpt till långteststallet. Av förklarliga skäl finns därför inget att rapportera om den lilla folkan, bortsett från det vi tidigare skrivit om den inlånade bil som var med på vintertestet.

Men så snart vi lagt vantarna på vår egen Up ska den omgående skickas ut på vägarna. Målsättningen är att de mil som förlorats på grund av den sena ankomsten så snabbt som möjligt ska köras ifatt.

När det är gjort kommer långtestlaget med all säkerhet ha en hel rad intressanta synpunkter att leverera om VW:s nya minibil...

Hör av dig!
Äger du själv någon av de bilmodeller som ingår i Vi Bilägares långteststall 2012?

Dela gärna med dig av dina åsikter om BMW 1-serien, Hyundai i40, Mercedes B-klass, Opel Ampera och VW Up. Då får vi ett ännu bättre underlag för vår bedömning av bilarna.

Enklast lämnar du dina synpunkter via e-post på adressen: langtest@vibilagare.se.

Diskutera: Vad tycker du om årets långtestbilar?

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 118d Sport Line Hyundai i40 1,7 CRDi Business Mercedes B 180 CDI Business Opel Ampera VW Up 1.0/75 hk High-up

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Ekonomi:

Det nya långteststallet har nu på allvar börjat få fart under hjulen. Undantaget är Volkswagen Up, som när detta skrevs ännu inte anslutit till vår testbilsflotta. Därav de många strecken i tabellen.

Men VW:n är på ingång och när den kommer ska vi så snabbt som möjligt försöka köra in de ”förlorade” milen. Hittills är det Hyundai i40 och Opel Ampera som rullat längst av långtestbilarna, sedan följer Mercedes på tredje plats och BMW på fjärde.

Högsta milkostnaden under första etappen noteras för Hyundai i40 och den lägsta för Opel Ampera.

Bränsleförbrukning:

Opel Ampera har slagit nytt rekord i överförbrukning. Bilen har under sina första 600 mil i snitt dragit 4,5 l/100 km. Det är nästan tre gånger mer än vad som anges i bränsledeklarationen!

Även Hyundai i40 syndar betänkligt och har sugit i sig 40 procent mer diesel än vad som anges officiellt. Mercedes och BMW ligger också en bra bit över sina deklarerade siffror.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-21 08:47
saabnisse

Jag tycker det verkar lite fånigt att förvåna sig så mycket över Amperans bensinförbrukning.
I princip har den ju inte använts som en hybridbil, utan som en bensinbil där endast ca 10% av körsträckan gått på laddad el.
Det är knappast med den körcykeln man ska testa den här typen av bil.
Det vore helt annorlunda om den kördes som det var tänkt, alltså ca 50km dagligen, då hade nog de uppgivna förbrukningssoffrorna blivit mer normala.

Men det är ju tråkigt att man tydligen inte fått bort den primitiva inredningskänslan som brukar finnas i billiga amerikanska bruksbilar.
Och Ampera är ju verkligen inte billig!

#2 • Uppdaterat: 2012-03-21 09:08
Granlund (ej verifierad)

Sabbnisse:
Jag tycker tvärtom! Bra att den höga förbrukningen kommer fram. 4.5 l/100km plus 600kwh el på 623mil är sämre än vad en vanlig prius kostar att köra.

#3 • Uppdaterat: 2012-03-21 09:15
saabnisse

Jo, men om man skulle jämföra dem vid den körcykel som Amperan är beräknad för får man en energikostnad på ca 9:-/10km för Prius mot ca 1:50/10km för Ampera när den körs enbart på el.
Att den sedan går att köra enbart på bensin är ju en annan sak, men ska man göra det finns det ju andra betydligt billigare bilar att köpa.

Jag har skrivit det förut, att det inte är riktigt rätt att jämföra Ampera och Prius, de är avsedda för helt skilda körcykler.
Men jag vill se en jämförande test mellan laddPrius och Ampera.

#4 • Uppdaterat: 2012-03-21 09:40
Thommys

Mercedes B-klass vann även vintertestet i finska motortidningen Tekniikan Maailma, där blev den bäst av 15 bilar.

#5 • Uppdaterat: 2012-03-21 09:51
Richards

Opel Ampera
litiumjonbatteripaket på 16 kWh
elektrisk motor på 111 kW (150 hk)
1,4l förbränningsmotor på 82hk som driver en 53 kW strömgenerator

Skulle vilja veta hur mycket arbete de lagt på bensinmotorn och laddningen.
Förmodligen är det en vanlig bilmotor med viss anpassning.

Funderar på hur det skulle vara om man optimerade en motor för ett enda varvtal, både förbrukningsmässigt och ur utsläppshänseende.
Om man jämför med elverk och stationära kraftverk tex.

Hittade bla följande portabla dieselverk;

3cyl Perkinsdiesel, cylindervolym 3liter, på 42kw/1500rpm
Laddar med 50Kw kontinuerlig effekt
Bränsleförbrukningsdata vid fullast med dieselbränsle med specifik vikt 0,85 och i
enlighet med BS2869:1998,: 10,6l/h

Borde ju innebära att om man kör 110km på en timma med dieselelektrisk drift blir förbrukningen 0,096l/mil!
Känns som om det finns en viss utvecklingpotentional kvar här?

#6 • Uppdaterat: 2012-03-21 09:55
saabnisse

Richards, det är ett intressant diskussionsområde, kanske bäst att lyfta det till Forumet.
Jag öppnar en tråd där.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-21 10:05
hultarn

Granlund: En Prius under samma förhållanden klarar sig knappast med mindre förbrukning.

För de flesta skulle Amperan vara ett smartare val, då merparten av bilisterna kör enbart några mil varje dag, och bilen kan stå på laddning under natten.

Ofattbart att inte tillverkaren av Volt/Ampera la till några cm och därmed gjort bilen så mycket bättre! Fast, det är ju inte ovanligt att baksätet är undermåligt i nyare bilar. Antar tillverkarna att baksätet inte används?

Sedan tycker jag att det är en smula fattigt att inte ViB presenterar allas färddator, och inte endast M-B. Det är ju ingen större nyhet att mätarna ofta skarvar till ägarens glädje. (tills han tankar...)

#8 • Uppdaterat: 2012-03-21 10:46
Simon no1

@ Richards, jag antar att du skrivit fel... Du skriver att denna dieselmotor förbrukar 10,6 liter i timman, på en timme kommer man på en större väg ca 10 mil, det skulle innebära en förbrukning på över litern per mil....????

Kan du förklara vad som är rätt...?

#9 • Uppdaterat: 2012-03-21 10:53
Simon no1

@ hultarn, det stämmer säkert men med Priusen hadde du sluppit el för 900:- och att smutsa ner dig på en elsladd samt sparat nästan 100 000:- i inköp vilket skulle ha inneburit att du med dagens bensinpris kört bilen
gratis ca. 12 000 mil......

#a • Uppdaterat: 2012-03-21 11:07
hultarn

Simon: nu lär det ju inte bli såhär som ViB kört bilen, som kunden kommer göra det.

Kör du Ampera i vanlig trafik (som jag skrev nedan), så kommer man sällan slabba med bensin som man måste med Prius, utan kan nöja sig med att stoppa i en elkabel för laddning.
En tank bensin i en Ampera lär vara bra mycket längre än i en Prius.

På köpet slipper du en massa utsläpp som du inte kan undvika i en Prius.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.