Nästa artikel
Här är långteststallet 2016
Långtest

Här är långteststallet 2016

Publicerad 30 januari 2016 (uppdaterad 8 april 2016)
Fem nya kandidater startklara för Sveriges mest utslagsgivande biltest.
Fyra välartade familjebilar och en liten busig cabriolet. Startfältet i årets upplaga av Sveriges grundligaste biltest är kryddat med både hetta och förnuft.
Ett nytt år betyder nya bilar. Så har det varit ända sedan 1987, då Vi Bilägare bestämde sig för att fördjupa sitt biltestande och startade det allra första långteststallet. Verksamheten rullar nu in på sitt 30:e år och till dags dato har 163 nya modeller köpts in och nagelfarits av långtestlaget under minst ett år och åtskilliga tusen mil.

Detta ger tidningens testförare en unik möjlighet att under lång tid lära känna bilarna in i minsta detalj. Vi har dessutom hela tiden har full koll på exakt hur mycket det kostar att hålla dem rullande; vi kan på öret redovisa utläggen för varje mil med varje bil. Därutöver registreras givetvis alla fel och andra fadäser som långteststallet drabbas av under året. Mer konsumentnyttigt kan ett biltest knappast bli!


Årets nyheter i långteststallet:

Audi A4 Avant 2.0 TDI/190 hk Proline edition
Grundpris: 347 000 kr.
Extra utrustning: Metalliclack 10 000 kr, Teknikpaket 18 500 kr, p-assistans 7 900 kr. 
Testbilens pris: 383 400 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, vägsassistans förnyas. 
Skatt: 0 kr.*
Mått & vikt: L 472/B 184/H 139 cm. Tjänstevikt 1 697 kg. Maxlast 448 kg. Släpvikt 1 700 kg. Bagagevolym 505–1 510 liter (VDA). 
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Cylindervolym 1 968 cm3. Maxeffekt 190 hk (140 kW) vid 3 800–4 200 v/mibn. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 000 v/min.   
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, 7-stegad dubbelkopplingslåda (S-Tronic). 
Deklarerad förbrukning: 4,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 109 g/km.
Prestanda: Toppfart 231 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s (fabriksuppgifter).
Betyg Euro NCAP: 5
VIB:s rostbetyg: 4.
VIB:s ljusbetyg: Ännu ej testad. 
*Klassad som miljöbil och därmed skattebefriad i fem år.

Mazda MX-5 1.5 SOFT-TOP
Grundpris: 224 900 kr.
Extra utrustning: Metalliclack 5 600 kr. 
Testbilens pris: 230 500 kr.
Garantier: 10 års nybilsgaranti*, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 1 års vägassistans.
Skatt: 976 kr/år.
Mått & vikt: L 392/B 174/H 123 cm. Tjänstevikt 1 090 kg. Maxlast 125 kg. Släp ej tillåtet. Bagagevolym 130 liter (VDA).
Motor: Fyrcylindrig bensindriven sugmotor. Cylindervolym 1 496 cm3. Maxeffekt 131 hk (96 kW) vid 7 000 v/min. Max vridmoment 150 Nm vid 4 800 v/min.  
Kraftöverföring: Bakhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.
Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 139 g/km.
Prestanda: Toppfart 204 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,3 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 4
VIB:s rostbetyg: Ännu ej testad.
VIB:s ljusbetyg: Ännu ej testad.
*3 års nybilsgaranti plus 7 års förlängd komponentgaranti.

Opel Astra Turbo 1.4/125 hk Dynamic
Grundpris: 219 900 kr.
Extra utrustning: Metalliclack 5 900 kr, nyckelfritt lås-/startsystem 3 900, sportsäte på förarplats 3 500 kr.
Testbilens pris: 233 200 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 1 års vägassi-stans.  
Skatt: 734 kr/år.
Mått & vikt: L 437/B 181/ H 149 cm. Tjänstevikt 1 335 kg. Maxlast 485 kg. Släpvikt 1 450 kg. Bagagevolym 370–1 210 liter (VDA).
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Cylindervolym 1 339 cm3. Maxeffekt 125 hk (92 kW) vid 4 000–5 600 v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 2 000–3 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. 
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 128 g/km.
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5
VIB:s rostbetyg: 4.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 4/Helljus 5.

Subaru Levorg GT-N
Grundpris: 279 900 kr.
Extra utrustning: Metalliclack 6 900 kr.
Testbilens pris: 286 800 kr.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassi-stans.
Skatt: 1 416 kr/år.
Mått & vikt: L 469/B 178/H 149 cm. Tjänstevikt 1 614 kg. Maxlast 406 kg. Släpvikt 1 500 kg. Bagagevolym 522–1 446 liter (VDA).
Motor: Fyrcylindrig bensindriven boxermotor med turbo. Cylindervolym 1 599 cm3. Maxeffekt 170 hk (125 kW) vid 4 800–5 600 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 800–4 800 v/min
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrivning, steglöst variabel automatlåda (Lineartronic).    
Deklarerad förbrukning: 6,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 159 g/km.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: Ännu ej testad.
VIB:s rostbetyg: 2.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 4/Helljus 4.

Toyota Avensis TS 1.8 Activeplus
Grundpris: 276 900 kr.
Extra utrustning: Ingen extrautrustning.
Testbilens pris: 276 900 kr.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
Skatt: 1 034 kr/år.
Mått & vikt: L 482/B 181/H 148 cm. Tjänstevikt 1 500 kg. Maxlast 500 kg. Släpvikt 1 500 kg. Bagagevolym 543–1 609 liter (VDA).
Motor: Fyrcylindrig bensindriven sugmotor. Cylindervolym 1 798 cm3. Maxeffekt 147 hk (108 kW) vid 6 400 v/min. Max vridmoment 180 Nm vid 4 000 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. 
Deklarerad förbrukning: 6,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 143 g/km.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,7 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5
VIB:s rostbetyg: 2.
VIB:s ljusbetyg: Ännu ej testad.

En mer utförlig artikel om deltagarna kan du läsa i Vi Bilägare 1/2016, som finns ute i butik nu.

Diskutera: Vad tycker du om de nya långtestbilarna?
Kvar i långteststallet:

Vi Bilägare har även kvar långtestbilar från tidigare år som fortsätter i stallet. De är:

BMW i3 (2014), 3400 mil.

Ford Mondeo (2015), 4000 mil.

Hyundai i40 (2012), 13340 mil.

Mazda6 (2013), 8280 mil.

Mercedes B 180 (2012), 9600 mil.

Nissan Qashqai (2015), 4200 mil.

Skoda Octavia (2014), 5600 mil.

Volkswagen Passat (2015), 4000 mil.

Volvo V40 (2013), 8317 mil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-30 10:10
Leif Kavander

Ser bra ut, det enda jag saknar är en riktigt billig bil, typ Dacia.

#2 • Uppdaterat: 2016-01-30 13:57
Simon no1

Lite synd att man inte väntade in Rav4 hybrid då Avensisen knappast har så mycket nytt att testa, men man hade missat vintertesten och det är kanske orsaken

#3 • Uppdaterat: 2016-01-30 14:05
Hackenbush

Gillar A4:an men inte för de pengarna, sanslöst pris även om bilen är ganska fin.

#4 • Uppdaterat: 2016-01-30 16:07
VW Polo 2012

Vad det gäller Mazda MX-5 1.5 SOFT-TOP . Får alla på VIB som normalt kör bilarna plats bakom ratten på den bilen ?!

#5 • Uppdaterat: 2016-01-30 16:22
VW Polo 2012

Hej Hackenbush ganska fin?,. Jag har kört den, helt underbar att köra och otroligt tyst vilket jag uppskattar, och detaljkvaliteten oslagbar. Fast det är klart jag körde en dieselsexa automat med all lullull som går att uppbringa, men dyr detta ex kostade ca 600,000 kronor t.om lite drygt vill jag minnas.

#6 • Uppdaterat: 2016-01-30 16:44
Diesel

Brut33 det har inte börjat alltför lovande för Toyotan i långtestet.

https://www.instagram.com/p/BAcL9-PxeGn/

Ska bli spännande och följa MX-5, Audi A4 och Opel Astra.

#7 • Uppdaterat: 2016-01-30 17:04
V8-Power

De har ju mer fel på Avensisen än jag har på Auris...

#8 • Uppdaterat: 2016-01-30 18:29
Audi A5 SB

Autobroms och en massa annat fallerar. Ska bli intressant att få bl.a. Shoguns kommentarer till detta - är det ett "B-system" i Avensis? (För er andra; Shogun har påstått att Toyota väntat med att införa autobroms eftersom det hittills inte funnits något som är tillräckligt bra för just Toyota.)

#9 • Uppdaterat: 2016-01-30 18:46
cepe

Men Audi då det förstår du väl att det inte kan vara något fel på avensisien det är ju en Toyota ....
Måste vara handhavande fel....

#a • Uppdaterat: 2016-01-30 19:02
Pi

Audi - Shogun har ju överhuvudtaget inte kommenterat problemen med Toyotas autobroms-system (m m ) i Auris-tråden - gissar att det beror på att systemet inte var så överlägset alla andra som han utlovat...:)
Måhända får ViB upp ögonen för dessa säkerhetsproblem nu när dom kör Avensis - det har ju varit väldigt tyst hos motorjournalisterna hittills. Hade VW drabbats av dessa fel så är jag rätt övertygad om att många skrikit sig hesa.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.