Hej Erik, du ser lite kall ut?
– Ja, det är lite mer än 22 minusgrader här i Luleå. Men vad gör det, det finns ju långkalsonger. Kylan för med sig goda saker också och en av dem är den tjocka isen. Det gör att Volvo har kunnat förlägga en del av första provkörningen av V60 Cross Country här på isarna utanför Luleå. Att köra bil i skärgårdsmiljö är en udda upplevelse!
Hur udda är själva bilen?
– Inte särskilt udda alls. Cross Country-versionen av V60 följer gängse Cross Country-norm, det vill säga svart och oöm plast runt hjulhus, på dörrtrösklarna och i fram- och bakspoiler. Markfrigången är högre också, förstås. CC-föraren får sex extra centimeter ner till marken jämfört med den vanliga V60-föraren. Markfrigången är totalt 21 centimeter. Volvo pratar också om några nya detaljer på instrumentbrädan, dem får jag leta efter i morgon när det är ljusare. Annars är det svårt att känna någon skillnad.
Hur mycket dyrare blir Cross Country-versionen?
– V60 D4 AWD Cross Country kostar från 381 900 kronor och det är 15 000 kronor mer än vad V60 kostar med samma drivlinan utan CC-tillägget. Än så länge har jag bara hunnit köra T5 AWD-drivlinan med 250 hästkrafter. Den har inte fått någon prislapp än men är körmässigt en riktig smällkaramell. Det är synd att vår långtest-V60 inte har fyrhjulsdrift, den här motorn behöver extra drivhjälp av bakhjulen.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 03/2019 som kommer ut den 19 februari. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Cross Country?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så Erik äger alltså inte en mössa eller ett par handskar som det ser ut.
Mössa på! (Kanske bättre än fyrhulsdrift...)
Nej det är sannolikt att eldriften kommer ta över i framtiden - förutsatt att man kan få tag på batterier;-).
Men det ligger långt fram i tiden. Och fram tills dess läs dieseln fortfarande vara en viktig del av försäljningen - trots att den tappar och kommer att tappa på sikt.
MVH AL
Vem behöver den här bilen? Borde finnas intressantare objekt att skriva om.
Den här bilen behövs i Örebro idag!
Märkligt stor del av gatuplogningen görs med underredet på personbilar.
Körde försiktigt med en lånebil vid verkstadsbesök, kontakten med halvhårt packad snö kändes många gånger.
Föredömligt av Volvo med redovisad frigångshöjd, dom har kanske hört talas om Passat Alltracks tillkortakommanden i packad snö!
107Carlsson Ja det hade varit skillnad om det varit en Merca ;) Med tanke på att det lär bli en storsäljare i Sverige så är den väl högst intressant.
Ingen behöver den här bilen, likväl som ingen behöver sprit, cigaretter, godis, kaffe, flygresor osv...
Så länge bilar är tillåtna så låt folk välja den bil de vill, vare sig den drivs på det av vissa förhatliga diesel, eller av andra förhatliga bensin eller för all del de hatade batterierna...
Fin bil som skulle passa mig, men prislappen börjar segla lite för långt bort för mig nu...
Vad jag menar är att i min värld är en bil för 400.000 med onödig utrustning och dieselmotor med extra hästkrafter knappast något som världen verkligen behöver när vi nu skall vara energi och miljösmarta. Du åker precis lika bra i en vanlig V60. Men den är åtminstone inte en SUV.
107Carlsson: Det du sparar in på din billigare bil konsumerar du istället på något annat och så förblir utsläppen fortfarande på samma nivåer som tidigare.
Fenomenet kallas för rekyleffekt och finns väl undersökt i forskningen.
MVH AL
Och då kan man dessutom lägga till att även bensinhybrider kommer att förbjudas i framtida miljözoner i tätorterna.
Om detta kan man förstås ha åsikter men per definition är det bara elfordon som kommer få köras inne i miljözonerna.
Det har dock inte Shogun förstått än - då han i sedvanlig ordning inte har tagit reda på fakta innan han uttalar sig;-)
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.