Nästa artikel
Provkörning: Mazda3 (2013)
Provkörning

Provkörning: Mazda3 (2013)

Publicerad 28 september 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Mazda3 blir en tuff nöt för konkurrenterna i lilla mellanklassen. Hög säkerhet, låg förbrukning och ett utseende som gillas av många. Dessutom kommer den med en konkurrenskraftig prislapp.

När många tillverkare avvaktar med att montera aktiva säkerhetssystem i sina mellanklassbilar går Mazda en annan väg. Nya Mazda3 delar grundläggande arkitektur med de större bilarna CX-5 och Mazda6. Liksom dessa utrustas 3:an som standard med en laserbaserad autobroms. Upp till 30 km/tim klarar utrustningen att upptäcka hindrande fordon framför bilen, slå till bromsarna och stanna innan olyckan är ett faktum.

Detta har naturligtvis potential att spara stora pengar och mycket förtret i och med att man undviker småkrockar men viktigare är att man undviker whiplashskador på de som färdas i bilen framför.

Som extrautrustning erbjuds en radarbaserat adaptiv farthållare som också varnar för hinder och om föraren inte vidtar åtgärder, nödbromsar innan krocken. Mazdafolket hävdar att även den passiva krocksäkerheten är hög. Man är övertygade om att man kommer att klara högsta betyg i alla världens krockprov, även vårt Euro NCAP.

Höghållfasthetsstål reducerar vikten jämfört med föregående generation, trots att den nya bilen blivit rymligare och har högre tekniknivå. Avståndet mellan hjulaxlarna har ökat med 60 mm, vilket kommit baksätespassagerarna tillgodo i form av bättre benutrymme. Baksätet är dock inte slösande stort och kupén känns mer omslutande än luftig. Man får intryck av att Mazda satsat mer på att skapa en sportig känsla än att få maximalt utrymme.

Bagageutrymmet är i princip oförändrat från föregående 3:a. Här ryms 350 liter. Baksätets ryggstöd är delbart och fällbart och en ny fällningsmekanism ska göra lastytan planare än tidigare. Dock har man inte anammat det smarta fällningssystemet från de större bilarna där det räcker med att dra i ett handtag på bagageutrymmets sidoväggar för att elegant fälla fram ryggstödet.

Mazda kommer inte att bygga någon kombiversion av 3:an. Det blir halvkombimodellen som kommer att sälja mest i Sverige. Dessutom kommer man att ta in den rasande eleganta sedanversionen av 3:an som förväntas bli storsäljare på många marknader i världen. Hos oss är dock sedaner kalla, även när de ser så snygga ut som den här.

Vi provkör förseriebilar och finishen på inredningen är inte riktigt färdig ännu, säger Mazda. Trots det imponerar 3:an med snygga lösningar och förtroendeingivande materialval. Det mesta känns riktigt exklusivt att ta på. Dock är det mycket svart i inredningen och man saknar kanske en färgklick här och var. Instrumentpanelen är ny.

Framför föraren dominerar i grundutförandet en analog hastighetsmätare som omges av diverse bildskärmar med övrig information. I de högre utrustningsnivåerna sitter där istället en varvräknare med en digital hastighetsmätare i ena hörnet. Dessutom visas då hastigheten på en head up-display i förarens synfält.

Körställningen är bra, stolarna bekväma men en miss är bristen på förvaringsfack. Här gäller det att inte ha för mycket prylar med sig.

Vi kör bensinmotorn på 2,0 liter och 120 hk, en smidig basmaskin som levererar vad man kan förvänta sig utan stora åthävor. Vill man ha mer klös finns till exempel en 2,2-liters dieselmotor på 150 hk att tillgå. Ett massivt vridmoment på 380 Nm från 1 600 varv per minut ger kraft så det räcker och blir över.

Styrningen är fin, växellådan tajt och fjädringen avstämd åt det fasta hållet. Med lågprofildäck och stora 18-tums hjul blir det nästan för mycket av det goda och Mazda 3 stöter rejält när vägen är dålig. På de tyska vägar vi kör är ljudnivån låg men vi vet att Mazda tidigare har haft problem med svensk asfalt. Det återstår att se om man lyckats bättre i ljudisoleringen av 3:an än storebror 6 som ju är känslig för underlagets beskaffenhet och bullrar rejält på grov asfalt.

Priserna är ännu inte helt klara men den svenska organisationen hoppas kunna sälja nya 3:an från 170 000 kr med 2,0-liters bensinmotor och basutförandet ”Core” som inkluderar ACC, autobroms och stereoanläggning. I kombination med marknadens just nu längsta garanti (tio år) bäddar det för succé i folkhemmet.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda3?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda3 Skyactive-G 2,0 Core

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mazda3

Pris, från kr: Cirka 170 900.

Modell: 5-d, 5-sitsig halvkombi.

Säljstart: November.

Mått, cm: L 446/B 180/H 145.

Tjänstevikt, kg: Från 1 280.

Motor: Fyrcylindrig bensin, dubbla överliggande kamaxlar, 1 998 cm3. Max effekt 120 hk vid 6 000 v/min. Max vridmom. 210 Nm vid 4 000 v/min.  

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell växellåda (sexstegs automat som tillval).

Prestanda: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.

Förbrukning: 5,1 l/100 km.

CO2-utsläpp: 119 g/km.

Konkurrenter: VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Kia Cee´d, Toyota Auris.

Plus: Hög säkerhetsnivå, goda köregenskaper, marknadens längsta garanti.

Minus: Ont om förvaringsfack, stötig med breda däck.

Vad nytt? Ny bil som tar Skyactive-tekniken till 3-serien.

För vem? För den som klarar sig med sedan eller halvkombi.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-28 14:10
Raphael

Jag är inte övertygad om succé när det saknas en kombi, kombi brukar ju vara det som gäller i Sverige. Bagageutrymmet tycker jag är lite litet för bilklassen, tycks som att Mazda har satsat mer på benutrymme bak. Varför inte ett skjutbart baksäte? Ett startpris på 170 000 kr 120 hästars motor får anses som helt ok.

#2 • Uppdaterat: 2013-09-28 15:26
Raphael

Renaults chefsdesigner (Laurens van der Acker) jobbade ju på Mazda innan han flyttade över till Renault så visst finns en koppling här. Han införde en mer flödande organisk form till Mazda och den bygger Mazda uppenbarligen vidare på. Hos Renault står han för nya Clion, Capture och nya Espace konceptet som blev hyllat i Frankfurt senast.

#3 • Uppdaterat: 2013-09-28 16:09
mcregor (ej verifierad)

Mycket lovande i mina ögon - även om jag som vanligt saknar en kombiversion speciellt av bilar i denna storleksklass,
Enligt vår lokale Mazda-handlare sker premiären den 7 november och då skall både halvkombin och sedanen finnas på plats. Det blir nog en provkörning då.

#4 • Uppdaterat: 2013-09-28 16:18
Hackenbush

Skulle aldrig få för mig att köpa en bil med så små rutor där bak och med halvdålig takhöjd.

#5 • Uppdaterat: 2013-09-28 16:33
Audi A5 SB

Snygg och säkert en trevlig bil. Rosten har man väl förhoppningsvis fått bukt med idag. Och det vore väl en välsignelse om man även fixat ljudnivån. Kanske en bil för frun, när vi byter nästa gång.

Stort plus att man satsat på aktiva säkerhetssystem som standard (autobromsen). Mazda har fattat det PSA och Toyota (Auris) inte fattat. Heder åt detta (och PSA och Toyota - skäms).

#6 • Uppdaterat: 2013-09-28 16:43
VW Polo 2012

Hej Tommy Wahlström, Ni skriver "Priserna är ännu inte helt klara men den svenska organisationen hoppas kunna sälja nya 3:an från 170 000 kr med 2,0-liters bensinmotor och basutförandet ”Core” som inkluderar ACC, autobroms och stereoanläggning. I kombination med marknadens just nu längsta garanti (tio år) bäddar det för succé i folkhemmet".
Vad är det för gammal skåpmat ni plockat fram. Priserna är satta för flera veckor sedan. Jag har en prislista som jag fysiskt har hämtat från en av Mazdas återförsäljare i Stockholmsområdet för två veckor sedan.

#7 • Uppdaterat: 2013-09-28 16:44
Audi A5 SB

Förresten; någon som vet vilken typ av automat som bilen kan förses med. 6-växlad automat känns väl.... så där.

#8 • Uppdaterat: 2013-09-28 17:32
Raphael

Polo, artiklarna i detta forum är gammal skåpmat och publicerades för flera veckor sedan i papperstidningen av Vi Bilägare. Vill man läsa de senaste nyheterna så läser man papperstidningen, här på nätet får vi varje dag en historielektion, en retroaktiv blick på en gången och försvunnen tid för hur tillståndet var för flera veckor sedan. Vi gör alltså en tidsresa bakåt till en punkt flera veckor tillbaks i tiden varje gång vi går in här.

#9 • Uppdaterat: 2013-09-28 17:36
Hackenbush

Skillnaden är förstås att här kan vi kommentera artiklarna. Det blir lite svårare i papperstidningen eller i plattan.

#a • Uppdaterat: 2013-09-28 18:18
Tommy Wahlström

Som Raphael påpekar så har den här provisen några månader på nacken. Jag vill minnas att det var strax efter midsommar jag var och körde bilen. Och då fanns inga priser klara.
I vilket fall körde jag 3:an nu igen här i Tannis, Danmark där vi håller på att testa kandidaterna till Årets Bil. Och det slår mig att 3:an är verkligen go att köra! Men jag undrar hur det står till med ljudisoleringen. Redan här i Danmark mullrar det rejält från däcken. Vi får snart att besked. Ett rejält test av 3:an mot två intressanta konkurrenter är inplanerat....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.