Toyota har slängt ut modellnamnet Auris och väckt nytt liv i Corolla. Nu är tolfte generationen Corolla här, förhoppningsvis bättre än någonsin. Erik Wedberg provkör.
Hej Erik, det ser soligt ut där du är.
– Ja, våren har kommit långt här på Mallorca. Jag är här för att köra nya Toyota Corolla som ersätter gamla Auris. Det händer ganska mycket med Corolla i det här generationsskiftet. Det är ett namn som har använts på flera olika modeller spridda över världen tidigare men nu är det en och samma Corolla i hela världen. Den kommer som sedan, kombi och femdörrars halvkombi och alla byggs på en och samma plattform. Corolla ska dessutom inte bara ersätta Auris utan även Avensis som går ur produktion.
Vilka är de största nyheterna?
– Toyota har lagt fokus på att utveckla en bil med mer körglädje än tidigare. Styrningen är bättre och tyngdpunkten är lägre. De introducerar också ett andra hybridalternativ, utöver den vanliga 1,8-liters hybriden med 122 hästkrafter. Det nya alternativet använder en 2,0-litersmotor och en starkare elmotor. Total systemeffekt är 180 hästkrafter. Visst känns den piggare och trevligare att köra, men det klassiska CVT-surret finns kvar. Och elbakluckan är tyvärr precis lika långsam som på syskonet RAV4. På det stora hela känns dock Corolla som ett rejält lyft från föregångaren.
Är den starkare hybriden mycket dyrare?
– Nej, påslaget är 20 000 kronor, och det tycker jag att den kan vara värd. 2,0 Hybrid i kombiutförande kostar från 287 900 kronor medan 1,8-litersvarianten kan fås med lägre utrustningsnivåer som gör att priset blir lägre – från 229 900 kronor med kombikaross. Femdörrarsmodellen är 10 000 kronor billigare.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 04/2019 som kommer ut den 12 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Corolla?
– Ja, våren har kommit långt här på Mallorca. Jag är här för att köra nya Toyota Corolla som ersätter gamla Auris. Det händer ganska mycket med Corolla i det här generationsskiftet. Det är ett namn som har använts på flera olika modeller spridda över världen tidigare men nu är det en och samma Corolla i hela världen. Den kommer som sedan, kombi och femdörrars halvkombi och alla byggs på en och samma plattform. Corolla ska dessutom inte bara ersätta Auris utan även Avensis som går ur produktion.
Vilka är de största nyheterna?
– Toyota har lagt fokus på att utveckla en bil med mer körglädje än tidigare. Styrningen är bättre och tyngdpunkten är lägre. De introducerar också ett andra hybridalternativ, utöver den vanliga 1,8-liters hybriden med 122 hästkrafter. Det nya alternativet använder en 2,0-litersmotor och en starkare elmotor. Total systemeffekt är 180 hästkrafter. Visst känns den piggare och trevligare att köra, men det klassiska CVT-surret finns kvar. Och elbakluckan är tyvärr precis lika långsam som på syskonet RAV4. På det stora hela känns dock Corolla som ett rejält lyft från föregångaren.
Är den starkare hybriden mycket dyrare?
– Nej, påslaget är 20 000 kronor, och det tycker jag att den kan vara värd. 2,0 Hybrid i kombiutförande kostar från 287 900 kronor medan 1,8-litersvarianten kan fås med lägre utrustningsnivåer som gör att priset blir lägre – från 229 900 kronor med kombikaross. Femdörrarsmodellen är 10 000 kronor billigare.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 04/2019 som kommer ut den 12 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Corolla?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jaha, så ViB förespråkar hybridvarianten. Undrar om de klimatkompenserade flygresan till Mallorca?
.
Stoor
598 liter bagagevolym
Klassbäst benutrymme bak enligt Toyota, kombin har längre hjulbas.
0-100 på 8s
Låg förbrukning
Ny typ av växellåda med en riktig 1:a växel som övergår till cvt från 2:an och uppåt.
Snygg
Ett enormt lyft från nuvarande modellen. Skulle nog tro att den utklassar en V60(som du väl kör?) i de flesta grenarna. Det kommer från mig som aldrig ens funderat över att köpa en Toyota.
Stoor: Vedberg är ruskigt lång, så gör inte dina uppskattningar och jämförelser vad gäller bilens storlek mot honom.....
Själv tycker jag det utseendemässigt är den snyggaste Toyotan på väldigt länge!! Kul :) Synd bara de inte kan få till snygga inredningar som känns moderna, de känns oftast några år efter konkurrenterna....
Shogun
Dieselbilar osäljbara? Vart har du fått det ifrån? Såvitt jag kan se så säljs det massor med dieselbilar och de är fortfarande dyrare som begagnade än motsvarande bensinare
Mycket intressant bil, dock tycker jag paketens innehåll är väldigt konstigt utformade, skyltavläsning i billigaste paketet och regnsensor i dyraste??
Håller med Shogun, det är mycket diesel till rabatterat pris nu.
https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/10-basta-bilkopen-just-nu/
Mycket SUV och fyrhjulsdrift och diesel. Själv kommer jag provköra Corolla hybrid.
Man kan hitta alla bilar till rabatterat pris. Den som köper en bil för ordinarie/listpris är korkad.
Ni är fel ute med era domedagsprofetior om dieselbilar
Kan absolut bli min nästa bil om de fixar bättre stereo och infotainment med carplay och android auto som tyvärr nu saknas.
Shogun
Du vet väl om att majoriteten av världen lever utanför Sveriges gränser utan bonus-malus? Jag tror dessutom att både regeringen som styr nybilsköparna och de som köper större bilar med bensinmotorer kommer ångra sig ganska snart.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.