Nästa artikel
Tesla Model X – rapport från provkörningen
Provkörning

Tesla Model X – rapport från provkörningen

Publicerad 12 oktober 2016
Man får inte vara blyg i Tesla Model X. Måsvingedörrarna väcker uppmärksamhet.
Det stora biltestet i danska Tannishus fortsätter. Den här gången provkör Vi Bilägares Nils Svärd familjebilen med iögonfallande måsvingedörrar från Tesla.
Hej Nils, vad har du kört denna gång?
– Jag har kört Tesla Model X. Jämfört med Model S är X:et betydligt mer familjeorienterad. Medan Model S har ett relativt litet baksäte i förhållande till storleken kan Model X–köparen välja mellan 5-, 6- eller 7 sittplatser.
 
Vad är ditt första intryck?
– Man får inte vara blyg när man kör Model X. Bakdörrarnas ovanliga ”måsvinge-design” väcker uppmärksamhet. Det är ett skådespel varje gång man ska öppna bakdörrarna. För övrigt kan både bak- och framdörrar öppnas och stängas automatiskt genom ett knapptryck på den stora pekskärmen.
 – Fördelen med den speciella lösningen – som Tesla kallar Falkdörrar – sägs vara att de skapar en stor öppning, vilket ska underlätta för föräldrar när de sätta fast småbarn i sin bilstolar. Och visst, det är smidigt att nå baksätet utan att bakdörren begränsar manöverutrymmet. Men det är omöjligt att montera ett takräcke eller takbox.
 
Hur är den att köra?
– Detta är världens smidigaste heffaklump*. Provbilen Model X P90D väger 2,5 ton, men tack vare att det 90 kWh-stora batteripaketet är placerat under golvet och mellan hjulaxlarna är den väldigt smidig. Ju tightare kurvor desto mer imponerar vägegenskaperna. Sedan har även Model X den absurda accelerationen som gjort Tesla så känd. P90D accelererar 0–100 på 3,9-sekunder.
– Sedan finns det massor av intressanta funktioner, detaljer och andra ovanliga egenskaper i Teslas nya modell. Men det spar jag till artikeln som kommer i nästa nummer (nr 15) av Vi Bilägare.
 
Slutligen, kan du säga något om priset?
– Ja du, den är inte billig. Grundpriset för en P75D är mastiga 1 001 000 kr. Provexemplaret P90D börjar på 1 325 000 kr. Det är dyrt att slippa tanka fossila bränslen. Bilen går att beställa redan idag och de första exemplaren har redan börjat levererats till Sverige. I september kom 129 bilar.
 
*Ni som kan er Nalle Puh kanske minns de fiktiva djuren heffaklump och tessla.
 
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model X?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-10-12 12:30
Swemba

Falkvingedörrarna må väcka uppmärksamhet, men är i övrigt ett genomgående idiotiskt påhitt för biltypen. På en ultralåg supersportbil kan de kanske fylla en funktion då även en bit av taket lyfts bort för att underlätta insteget och möjliggöra att man kliver ner i bilen i stället för att försöka hasa sig in från sidan ...

#2 • Uppdaterat: 2016-10-12 12:43
Pi

Kan inte annat än hålla med dig Swemba. Tur att passagerarna i de flesta fall klivit ur bilen innan man kör in i garaget - annars skulle det nog bli problem...

#3 • Uppdaterat: 2016-10-12 13:22
GF

Riktigt korkad falkvingedörrarna som är ett problem när det gäller parkering, regn och snö i taket gör sig besvärligt.

#4 • Uppdaterat: 2016-10-12 14:51
johafor

Parkering tror jag inte är problemet med dörrarna, de har så mycket sensorer (som kan gå sönder?) så att de nog inte tar i någonstans. Men däremot vad gäller snö, tjock is, eller att få hela bilen blöt för att man vill gå in eller ur under en pågående regnskur..? Gissar att det inte förekommer så mycket sånt i Kalifornien. Om den hade normala dörrar, eller skjutdörrar, då skulle jag faktiskt vara intresserad av en sån bil!

#5 • Uppdaterat: 2016-10-12 15:19
Hackenbush

En annars (förutom priset) intressant bil blir helt ointressant endast beroende på de korkade bakdörrarna.
Om man ville ha bättre plats för att spänna fast barn i barnstolar så är skjutdörrar en bättre lösning.

#6 • Uppdaterat: 2016-10-12 15:39
N-iklas

Vem bryr sig... är väl en kommentar som sammanfattar vad som finns att säga.
Idiotbil för idiot pengar.

#7 • Uppdaterat: 2016-10-12 16:52
Roy J

Tanken med dörrarna är att du kommer längre in i bilen och fortfarande är ganska upprätt. Praktiskt när barn ska placeras i sina stolar, praktiskt när man ska in till det bakersta sätet. Trots tillgängligheten fungerar de som ett skapligt regnskydd. De riskerar inte att ta i garagetaket eftersom de är ledade på mitten och försedda med flera sensorer. Man kommer fortfarande i och ur bilen.
Däremot är de ingen fördel vid trånga p-platser - rättare sagt, det är de visst, men det spelar ju ingen roll eftersom föraren lämnar bilen sist - och har vanlig dörr. Och även om det skrivits på sina håll om en speciell takbox, så måste den vara en mycket märklig skapelse som ändå inte kan rymma så mycket. Men bilen i sig rymmer väldigt mycket - skuff både fram och bak - och själv har jag inte använt takbox på åratal, däremot släpvagn.
De kvarvarande frågetecknen gäller om den öppnas och stängs tillräckligt snabbt utan att vara enerverande och hur det är med tätheten på sikt.

#8 • Uppdaterat: 2016-10-12 17:03
Bilräven

Jag tycker det verkar till att vara en fantastisk bil - även om det finns risk för att regn o snö kan komma in när bakdörrarna är öppna. Men det blåser ju inte alltid samtidigt - för rakt uppifrån bildar de ett tak, när de är öppna. (Skulle inte förvåna mig om det finns värmeslingor i "takdelarna" så att snö och is inte fastnar)

Men, resten av bilen är säkert genialisk - om man tänker utanför "boxen" - och snygg är den oxå! Att sedan Mr. Musk låter hela den etablerade bilvärlden få ta del av Teslas uppfinningar är snyggt. Hade det varit Volvo eller nått annat känt märke så hade de patenterat varenda konstruktion, de kunnat. Nu kommer de alla på rad med sina elbilar om ett par år - och kanske når de ända fram med sina "plagiat"..
Jag lyfter på hatten - än en gång - för Tesla och Model X och ser fram emot att få läsa om hela testet.

#9 • Uppdaterat: 2016-10-12 17:24
Joker 1951

Den svenska avundsjukan gör sig påmind igen, har kört flera olik Tesla
Samt denna men inte här i Sverige men ett annat land som har fattat detta med Elbilar titta västerut i Norge har dom både ekonomi samt förnuft att veta vad man satsar på,vad gör vi i Sverige jo vi gnäller som barnrumpor om dittten och datten, är ju bara stålarna som fattas
Annars tror jag nog att många av er som skriver strunt om bilen, skulle haft en på garageuppfarten om ni hadde pengar, men det säger att norrmännen har mer än er tyvärr!
Så är det att vara fattig svensk, tack för ordet.

#a • Uppdaterat: 2016-10-12 21:17
Raphael

Jag är skeptisk...
Tänk om elektroniken fallerar hur gör man då med bakdörrarna? Verkar bara vara en krånglig konstruktion. Frågetecken för hur det fungerar när snö och is har satt igen dem..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.