Nästa artikel
Provkörning: Tesla Model S (2013)
Provkörning

Provkörning: Tesla Model S (2013)

Publicerad 25 december 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Utsläppsfri, snabbare än det mesta på fyra hjul och nu även till salu i Sverige. Ska elbilen Tesla S bli den förlösande faktorn som får bilkonsumenterna att ta elbilen på allvar?

I en värld av elbilar i form av små lättbyggen där tillverkarna gör allt för att pressa kostnaderna har amerikanska Tesla valt att göra precis tvärtom. Tesla S är nästan fem meter lång, väger över två ton och kostar fullt utrustad närmare en miljon kronor.

Men med gott om plats för batterier och vida ekonomiska ramar får Tesla S också prestanda som ställer andra elbilar i skamvrån. Räckvidden är tre till fyra gånger längre än för andra elbilar. Det innebär att Tesla också har ett betydligt bredare användningsområde. Långresor till kontinenten går förstås bort men med sin Tesla kan man i alla fall åka på hyfsat lång weekendresa med familjen utan akut räckviddsångest. I sitt biffigaste utförande klarar Tesla S nästan 50 mils försiktig körning.

För den som klarar sig med kortare räckvidd och istället väljer att använda elektronerna till fart väntar närmast bedövande prestanda. Att accelerera från 0 till 100 km/tim på strax över fyra sekunder under i det närmaste total tystnad är en helt overklig upplevelse. Elmotorn är kraftfull men än viktigare är att den levererar hela sin vridstyrka redan från första varvet.

Ägnar man sig åt dylik buskörning ska man däremot inte förvånas över att också energinivån i batteriet sjunker snabbt. När det blir dags att ladda visar det sig att hög batterikapacitet inte bara är av godo. Att ladda testbilens stora batteri på 85 kWh med vanlig hushållsström tar upp mot 40 timmar! Har man tillgång till trefasuttag med 400 V/16A sjunker laddningstiden till rimligare 13 timmar. Full laddning sliter dock på batteriet. Tesla rekommenderar att man i vardagslag inte laddar mer än upp till 80 procent av maxkapaciteten.

Köregenskaperna är mycket bra. Låg tyngdpunkt och fint arbetande hjulupphängningar gör bilen både trygg och underhållande att köra. I vardaglig användning är det lätt att trivas i Tesla S, även om man upptäcker en del svagheter så snart den inledande entusiasmen över kraft och räckvidd lagt sig.

Förarmiljön känns oerhört futuristisk med sina stora bildskärmar men bristen på förvaringsfack är irriterande. I dörrarna finns inga alls, i armstöden sitter två mugghållare och på golvet mellan framstolarna finns en stor grund låda där allt man lägger glider runt vind för våg. Även i framstolarna glider man runt då sidostödet knappt är märkbart.

Benutrymmet och den inre bredden bak är generös men sittdynan är kort och takhöjden låg. Är du 180 cm lång går det inte att luta huvudet mot nackstöden utan att slå i taket.

Tesla S har två bagageutrymmen, ett under huven i fronten och ett längst bak. Baksätet går att fälla och i bagagerumsgolvet finns en lucka som döljer ett extra utrymme, i vilket man lasta ytterligare alternativt montera två barnstolar.

Tesla S är en stor bil som inledningsvis känns lite klumpig i stadstrafik. Långresa är däremot en riktigt angenäm upplevelse. Fjädringen är komfortabel och motorn hörs inte. I högre farter kan man förnimma någon slags kylfläkt till batterierna som drar igång och mullrar svagt i bakgrunden. Även däckljudet är väl dämpat, låt vara att testbilen var utrustad med friktionsdäck som vi vet brukar vara något tystare än sommardäck.

Räckviddsuppgifter ska man som vanligt ta med en nypa salt. Visst, i laboratoriet går Tesla S nästan 50 mil på en laddning, men i motorvägstempo med värmen påslagen och en och annan snabb acceleration blir räckvidden betydligt kortare. Färddatorn ger dock tydlig information om hur lång räckvidd du har kvar. 

Tesla S har krocktestats i USA med det bästa resultat som NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) hittills noterat. Däremot saknar Tesla autobroms, vilket är  dåligt på en så här dyr bil. Inköpspriset är högt, grundversionen med batteri på 60 kWh och motor på 302 hk kostar från 627 000 kr. Driftskostnaderna lär dock bli desto lägre då elen bara kostar två till tre kr per mil.

Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model S?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Tesla Model S P85

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Tesla Model S

PRIS, FRÅN KR: 837 500.

MODELL: 5-sits, 5-d halvkombi.

SÄLJSTART: Nu.

MÅTT, CM: L 497/B 196/H 144.

TJÄNSTEVIKT, KG: 2 175.

MOTOR: Elmotor 416 hk (310 kW). Max vridmoment 600 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Motor bak, bakhjulsdrift. Fast utväxling. Anti-sladdsystem standard.

PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,4 s.

RÄCKVIDD: 500 km vid blandad

körning enlig NEDC.

CO2-UTSLÄPP: 0 g/km.

KONKURRENTER: Inga andra elbilar kan mäta sig med Tesla S. ”Vanliga” konkurrenter: Audi S7 Sportback, BMW 650i Gran Coupé, Mercedes-Benz CLS 500 Coupé.

Plus: Snabb, snygg, tyst och utsläppsfri. Stort bagageutrymme.

Minus: Pris, dåligt baksäte, saknar autobroms.

Vad nytt? Elbil med lång räckvidd.

För vem? Bilentusiasten med pengar på banken och trefas i garaget.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-25 13:15
Swemba

Räknar ni med batteribyten i driftskostnaderna eller är det bara elpris?

Som sagt, runt 35 mil är en mer verklig räckvidd i Sverige vid normal körning. På elbilens minussida finns precis samma saker som alltid har funnits där: Räckvidd (även om Model S har en hyfsat lång sådan), laddtider samt pris - batterier är dyrt.

Jag tror absolut att elbilen har en framtid, men jag tror att det då handlar mer om enklare och billigare citybilar - då det är i storstäderna som elbilar gör sig bäst.

#2 • Uppdaterat: 2013-12-25 17:45
Swemba

@leifer, fossila bilar har betydligt längre räckvidd än elbilar och vad gäller "mackdöden" så är det ju inte direkt så att det är så dåligt med mackar att det är svårt att ta sig till vissa platser.
Tesla har projekterat fem (5) Super Chargers i Sverige. Hur många bensinstationer finns det?
Dessutom talas det sällan om hur snabbladdare påverkar batteriernas livslängd och kapacitet ur ett längre perspektiv.

#3 • Uppdaterat: 2013-12-25 18:34
Pender

Som Swemba, så undrar även jag hur man räknat fram el-kostnaden? I motsats till Swemba, så tror jag Teslan blir batteribilarnas storsäljare. Iaf för privatpersoner. Mindre tråkburkar slussas ut som företagsbilar. De som nu väljer en BMW X5 eller Audi Q5, eller vad dom nu heter, kommer framöver köpa sej en Tesla. Vem, av de som har råd, väljer "Yesterdays Paper"? Som jag tidigare nämnt, så har en kollega till min son, blivit erbjuden 150.000 kr, för att överlåta sin beställning. På hans lilla, men teknikframåt arbetsplats, har 2 beställt varsin Tesla. För egen del hade jag gjort detsamma, om inte ekonomin hindrat.

#4 • Uppdaterat: 2013-12-25 19:15
Pi

Swemba - som jag nämnt tidigare så kostar ett nytt Teslabatteri IDAG enligt uppgift i U.S 12.000 $ - men dom lämnar 8 års garanti med obegränsad körsträcka. Man kan misstänka att det i vart fall inte är dyrare den dag det kan behöva bytas - snarare tvärtom. Sen kan jag hålla med om att "tätortbilar" med säg ca: 15 mils räckvidd säkert slår igenom snabbare i absoluta volymer här i Europa - inte minst eftersom man klarar sig med ett avsevärt mindre och därigenom billigare batteri. Sen är den "snabbladdning" som Tesla bjuder på i sina Supercharger-stationer inte så brutal som den kan låta. Man tar inte ur mera än maximalt 80 % av batterikapaciteten och detta är därmed den maximala kapacitet som återladdas på ca: 30 minuter. Visst - livslängden påverkas säkert om man ständigt laddar via Superchargers men antagligen inte speciellt mycket eftersom Tesla som sagt vågar garantera batteriet under 8 år. Sen lär man till vardags ladda med avsevärt lägre laddeffekt.

#5 • Uppdaterat: 2013-12-26 10:40
Swemba

@leifer, varför så lyrisk över något som fortfarande har en hel del att bevisa? Som jag nämnt hundratals gånger så brottas elbilar med samma problem som de alltid har gjort. Tesla har adresserat räckviddsproblemet med att stoppa in ännu fler batterier, det är allt. Resultatet är en svindyr bil med acceptabel räckvidd.

Den dag batterierna är bättre, räcker längre och laddar snabbare så kommer jag att ändra min uppfattning, inte innan.

Fram tills dess så tror jag att elbilar bäst lämpar sig som mindre och enklare citybilar eller som hybrid / räckviddsförlängare.

#6 • Uppdaterat: 2013-12-26 13:48
N-iklas

Den sjukliga mediahajpen kring groteska avarten Tessla är ännu ett dystert exempel på den kulturellt och socialt styrda psykiska och intellektuella ohälsan i samhället och således något mycket allvarligt.

Hittills har ingen verkligt kritisk granskning gjorts av denna ”automobila tekniska plattform” för en bil är det ju inte alls, lika lite som flera andra lyxbilar inte heller är ”bilar” i faktisk bemärkelse utan förgyllda toalettstolar för mindre utvecklade.

Listan på fel, abnorma fel, blir ju oändlig om man ser kritiskt på detta spektakel och allt det pratas om är räckvidd och prestanda, man kunde ju tro att det var en laserkanon det handlade om.

Ska inte detta föreställa en bil?
Borde man därför inte bedöma den som en bil?

Den är för stor, för tung, för dyr, är idiotiskt utformad och erbjuder ingalunda någon ny teknik, man har bara struntat i att ta hänsyn till kravet på förnuftighet och teknisk effektivitet och fläskat på ohämmat istället som man alltid gör på lyxbilar - resten är bra PR och psykologi, människors genetiska instinkt att falla pladask för våld (power) och skryt.

Dessutom har det ju visat sig att hela spektaklet förvandlas till grillkol på nolltid om man råkar krocka med en ölburk på vägbanan.

Ett paket grillkorv och extra långa grillgafflar ingår i standardutrustningen får man förmoda…

#7 • Uppdaterat: 2013-12-26 14:06
saabnisse

Jag håller helt med Swemba i hans åsikter om elbilar och jag anser inte heller att Tesla är på något sätt revolutionerande, det enda är ju att den till skillnad från majoriteten av elbilar inte ser ut att vara tillverkad av pajaser för pajaser.
Den har ju ett tilltalande utseende, men trots att det är en duktigt stor bil och tung (nästan 2,5 ton lastad!) och har över 400hk får den inte dra en liten släpkärra!
Den har dessutom trots sin storlek inget vidare bra baksäte.
Men det är ju en seriös början och trots sitt höga pris har den ju sålt förvånansvärt bra, vilket egentligen visar att det finns många bilköpare med väldigt mycket pengar.
För mig personligen är en Outlander PHEV ett bättre val, fyrhjulsdriven och den får dra släp!
Men leifers tro på vätgas som drivmedel anser jag vara fel, där finns det bättre alternativ, metanol t.ex.

#8 • Uppdaterat: 2013-12-26 14:18
PREVIA

Landställen för elbilar kan bli konkurrensfördel för butiker och restauranger som vill locka köpstarka kunder som handlar eller äter under tiden bilen laddas.
Laddningen behöver inte som tankningen av flytande bränsle ske på en bensinstation utan kan ske precis var som helst.
Något som framsynta företag redan förstått.
http://www.mcdonalds.se/se/om_mcdonald_s/vart_miljoarbete/tanka_elbilen.html
Estland på många laddstationer.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/stororder-pa-laddstationer-till-estland

#9 • Uppdaterat: 2013-12-26 14:59
V8-Power

Om 10 år så är Tesla världens tredje till värdet största biltillverkare, garanterat.
Eftersom både Mercedes och Toyota är delägare så är det ju några som fattar grejen till skillnad från n-ejsägare som N-iklas.

#a • Uppdaterat: 2013-12-26 16:28
V8-Power

Är 627000:- efter avdragen miljörabatt?
Annars kan man dra av 40000:- till.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.