V60 T5, med nya Drive-E motorn, är trots minskning av både antal cylindrar och motorvolym minsann inget långsamt ök. Den nya fyrcylindriga maskinen ger 245 hästkrafter på topp och ett maximalt vridmoment på 350 Nm. Nya V60 T5 är kvickare med automatlåda än förra versionen med manuell låda. Men också snålare och med lägre utsläpp.
Jag gav mig ut på långkörning med V60 T5 just när vintern började tappa stinget. Testbilen hade fortfarande dubbfria vinterdäck, låt vara i dimensionen 235/55 YR18. Den kändes därför stabil och helt fri från de annars aningen såsiga reaktioner som mjukt gummi kan medföra, särskilt när man kör på torr asfalt.
Köregenskaperna är trygga men ändå vassare än tidigare. V60 T5 går lätt överstyrd när jag pressar bilen med hög fart på en avstängd testslinga. Den är lika lätthanterligt på både snö och is. Jag var lite skeptisk till den elektriska p-bromsen. En konventionell, manuellt opererad handbromsspak med bromsverkan på bakhjulen kan ju fungera som ett sista halmstrå om man dabbar sig. Men den behövdes aldrig, trots ett provocerad körtest i vinterhalka.
Bränsleförbrukning blev lite av en överraskning. Den första sträckan på 44 mil klarades på 6,6 l/100 km. Nästa tankning – 6,3 l/100 km. Lägsta noteringen blev 6,1 och högsta 7,3. Sammanlagt under 420 mils körning hamnade jag på 6,9 l/100 km. Hyfsat. Frågan är om körningen ska betecknas som ”landsväg” eller ”blandad”. Men eftersom det handlade mycket om motorvägsfart är det nog något där emellan. Men deklarationens 4,9 l/100 km på landsväg känns ändå avlägsen.
Den nya automatlådan anpassar växling efter körsätt och har lock-upfunktion (låsning med mindre slirning) på alla växlar från 2 till 8. Vid lugn körning i Drive-läge sker lock-up tidigt och mjukare än till exempel i sportläge. Väljer föraren Eco+ sänks klimatanläggningens förbrukning, men sparläget ändrar också automatväxellådans funktion. Oftast väljer lådan då en högre växel och kompletterar med mer lock-up och med frihjul. Släpper man gasen lägger växellådan i neutralläge och då rullar bilen utan motorbroms. Det spar viktiga bränsledroppar, särskilt för den som lär sig att utnyttja möjligheten.
R-design är ett ganska dyrt paket men det ger en fullutrustad version där till exempel lägre chassi, 18-tumshjul och aktiva xenonljus ingår – dessutom unik svart grill framtill och dubbla skorstenar baktill.
Nya V60 T5 är en go’bit för alla som gillar att köra.
PRIS, FRÅN KR: 310 400 (R-design + 63 500).
MODELL: Kombi.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 464/B 187/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 714.
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo med två överliggande kamaxlar, 16 ventiler med variabel ventilstyrning. Borrning/slag 82,5/93,2 mm, volym 1 969 cm3. Maxeffekt 245 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 500–4 800 v/min. Start/stopp-system.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, åttastegad automatäxellåda.
PRESTANDA: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,4 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,2 l/100 km (blandad körning).
CO2-UTSLÄPP: 144 g/100 km.
KONKURRENTER: Kombimodeller av Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Opel Insignia, VW Passat med flera.
Vad nytt? Drivlina och R-designpaket.
För vem? Den som vill betala mer för riktigt bra köregenskaper.
PLUS: Motor, växellåda, prestanda, komfort, förbrukning.
MINUS: Smakar och kostar mycket.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Går det att köra Volvos nya motor på Etanol?
Variabla ventiltider: Innebär det att ventilernas öppning styr motoreffekten och inte trotteln?
Är det någon som vet?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.