I raden med bilar som hämtade vid flygplatsen stod en Golf.
- Såg du den? sa min chaufför. Det var den nya!
- Va? Jo jag såg den, men inte att den var ny.
Det krävs skarpa ögon för att skilja Golf nummer sex från femman. Förändringen är försiktig, närmast feg, men designchefen Walter de Silva slår ifrån sig sån kritik:
- Golf har en stark karaktär, säger han. Bilen är något av en ikon och den ska ha enkla, rena linjer som är unika och lätta att känna igen.
- Att göra det enkla är minsann inte enkelt, suckar han.
Då har han nog slitit hårt även i kupén, för där är också det mesta sig likt. Fast lite snyggare. Det har tillkommit en och annan list och mittkonsolen har fått en ny form. Instrument och ratt är ett lån från Passat CC och det har givit förarplatsen ett lyft.
Att justera in körställningen är inte svårt, för allt är som förut.
Nej förresten! Spaken till rattjusteringen har flyttats till vänster om rattstången och knappen till elbackspeglarna sitter lite högre.
När jag som är kort har pumpat upp och skjutit fram stolen i rätt läge upptäcker jag ännu en förändring. Knäna slår inte längre i rattstången. Kåpan har blivit mindre.
- Vi har förnyat cirka 40 procent av komponenterna, jämfört med gamla modellen, avslöjar VW:s koncernchef Martin Winterkorn.
En av de mest märkbara förbättringarna hos Golf nummer sex väcks till liv med startnyckeln (som ser ut som tidigare). Dieselarna och ett par bensinmotorer är nya. Det finns fem maskiner i programmet, men de svagaste saknas vid provkörningen.
Volkswagen har med liv och lust gått in för "downsizing" och Golf får bara små och snåla motorer. Men inte svaga. Toppmotorn är ett litet tekniskt finsnickeri. Med hjälp av både kompressor och turbo har VW lockat 160 fram hästkrafter ur blott 1,4 liters cylindervolym.
Motorn sitter ihop med en sjustegad DSG-låda som växlar automatiskt och totalt ryckfritt. Hur fort eller sakta bilen än körs finns det massor av kraft. Kompressorn stärker motorn på låga varv och turbon på höga och bästa vridmomentet (240 Nm) utvecklas hela vägen mellan 1 500 och 4 500 varv.
Med enbart turbo ger 1,4-liters-motorn 122 hk, vilket mycket väl räcker för att göra bilen på vaket humör.
De nya dieselmotorerna, på två liter och 110 respektive 140 hk, har numera common rail-teknik där bränslet sprutas in i cylindrarna med högt tryck - 1 800 bar. Det ger en bra förbränning och låg förbrukning. Den svagaste motorn klarar svenska miljögränsen.
Nästa år kommer modell "Blue Motion", en snål-Golf som har en 1,6 liters diesel på 105 hästar. Den klarar sig med 0,38 l/mil och släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer.
Muller från hjulen
- Har ni börjat med start-stopsystem?
Jag hade ju startat bilen men hörde inte motorn. Hade den stängt av sig när bilen stod stilla? Teknikern på p-platsen smålog stolt:
- Bra ljudisolering, eller hur?
Ja, verkligen. VW-folket skryter kraftigt med hur väl Golf har tystats. Vindrutan består till exempel av två glaslager med ett dämpande mellanskikt, motorrummet är extra isolerat och så vidare.
Att vindbrus och motorsurr är ovanligt lågt konstaterar vi under en regnig och blåsig provkörning. Den äger rum på Island. Volkswagens PR-stab anser att öns karga natur och fria vidder kan ge Golf den rätta, miljövänliga framtoningen.
De raka, släta asfaltvägarna skapar inget buller. Men när vi rullar över ett avsnitt med grov, stenig yta blir det liv i Golfen. VW har inte lyckats särskilt väl med att dämpa mullret från hjulen.
Några fler missar lyckas vi inte hitta. Golf nummer sex må se likadan ut, men den är klart och tydligt mer förfinad än femman.
Den är säkrare - krockskyddet har kompletterats med en knäkudde för föraren och whiplashskyddande nackskydd. Den kan förses med ett överdåd av ny teknik. Ställbara stötdämpare, farthållare med avståndskontroll, parkeringshjälp, backkamera...
En lika diger lista har ingen konkurrent.
Billigt blir det förstås inte att skaffa en välutrustad ny Golf. Några priser finns ännu inte men en sak är säker: Golfsexan blir dyrare.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen Golf VIBetyg
Pris: Inte fastställt.
Modell: Tre- eller femdörrars halvkombi.
Säljstart: November.
Mått, cm: L 420/B 178/H 148.
Motorer: Bensin 1,4 l med 80, 122 eller 160 hk. Diesel 1,6 l med 105 hk samt 2,0 l med 110 eller 140 hk.
Prestanda: Bensin 122 hk: 0–100 km/tim på 9,5 s. Diesel 110 hk: 0–100 km/tim på 10,7 s.
Bränsleförbrukning, bl körning: Bensin 122 hk: 6,2 l/100 km. Diesel 110 hk: 4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: Bensin 122 hk: 144 g. Diesel 110 hk: 119 g.
Konkurrenter: Resten av Golfklassen.
Vad nytt? Cirka 40 procent, bland annat motorer och instrument.
För vem? Golf finns i så många varianter att den passar nästan alla.
Bra köp? Definitivt. En Golf står sig på de flesta sätt.
Plus: Körbarheten, säkerheten, kvalitetskänslan, motorerna, utrustningslistan.
Minus: Däckbuller.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har inte VW downsizat de downsizade motorerna?
Alltså, förr fanns ju 1.4 TSi i båda 140 och 170hk som nu blivit 122 och 160 hk. Det är väl knappast en uppgradering som skett, varför har de gjort såhär?
Vore intressant att få veta bara..
Hej, du Mikael!
De där hästkrafterna som är bortplockade märks nästan inte. Jag har testkört båda motorerna och har själv 140hk - TSI som jämförelseobjekt och kan bara säga att den lägre bränsleförbrukningen är helt rätt väg till en "uppgradering". Nu snackar vi miljö!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.