Den sjätte generationen av Volkswagen Golf presenterades tidigare i år. Nu lanseras Golf Plus - som når Sverige i april.
Volkswagen Golf Plus introducerades för första gången för 3,5 år sedan. Nu är det dags för en efterföljare.
Enligt Volkswagen ska nya Golf Plus vara förbättrad på flera områden - och framför allt handlar det om drastiskt sänkt bränsleförbrukning. De nya TDI-motorerna av common rail-typ ska exempelvis minska dieselförbrukningen med upp till 1 liter per 100 kilometer.
Nya Golf Plus påminner till det yttre om den sjätte generationens Golf, vilket främst syns i bilens front. Även rent tekniskt påminner Golf Plus om nya Golf.
Golf Plus kommer med följande motoralternativ:
* 1,6 MultiFuel (E85/bensin): 1,6 liter, 75 kW/102 hk. 0-100 km/h 11,8 sekunder, toppfart 184 km/h, bränsleförbrukning 7,6 liter/100 km, CO2-utsläpp 176 gram/km
* TSI 122 (bensin): 1,4 liter, 90 kW/122 hk. 0-100 km/h 10,2 sekunder, toppfart 195 km/h bränsleförbrukning 6,5 liter/100 km, CO2-utsläpp 152 gram/km
* TSI 160 (bensin): 1,4 liter, 118 kW/160 hk. 0-100 km/h 8,5 sekunder, toppfart 214 km/h bränsleförbrukning 6,5 liter/100 km, CO2-utsläpp 153 gram/km
* TDI 140 (diesel): 2,0 liter, 103 kW/140 hk. 0-100 km/h 9,8 sekunder, toppfart 204 km/h bränsleförbrukning 5,1 liter/100 km, CO2-utsläpp 135 gram/km
Nya Golf Plus får svensk premiär i april. Priserna är ännu inte fastställda.
Enligt Volkswagen ska nya Golf Plus vara förbättrad på flera områden - och framför allt handlar det om drastiskt sänkt bränsleförbrukning. De nya TDI-motorerna av common rail-typ ska exempelvis minska dieselförbrukningen med upp till 1 liter per 100 kilometer.
Nya Golf Plus påminner till det yttre om den sjätte generationens Golf, vilket främst syns i bilens front. Även rent tekniskt påminner Golf Plus om nya Golf.
Golf Plus kommer med följande motoralternativ:
* 1,6 MultiFuel (E85/bensin): 1,6 liter, 75 kW/102 hk. 0-100 km/h 11,8 sekunder, toppfart 184 km/h, bränsleförbrukning 7,6 liter/100 km, CO2-utsläpp 176 gram/km
* TSI 122 (bensin): 1,4 liter, 90 kW/122 hk. 0-100 km/h 10,2 sekunder, toppfart 195 km/h bränsleförbrukning 6,5 liter/100 km, CO2-utsläpp 152 gram/km
* TSI 160 (bensin): 1,4 liter, 118 kW/160 hk. 0-100 km/h 8,5 sekunder, toppfart 214 km/h bränsleförbrukning 6,5 liter/100 km, CO2-utsläpp 153 gram/km
* TDI 140 (diesel): 2,0 liter, 103 kW/140 hk. 0-100 km/h 9,8 sekunder, toppfart 204 km/h bränsleförbrukning 5,1 liter/100 km, CO2-utsläpp 135 gram/km
Nya Golf Plus får svensk premiär i april. Priserna är ännu inte fastställda.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hoppas att denna Golf går att köra på Rapsdiesel, RME, då kommer vi att köpa den. Har nu en Toyota Avensis -05 som blir allt tristare, dyrare och tröttare att äga och att köra....
Jag tycker det r skamligt och jävligt fegt att vw att knappt förändra utseendet på nya Golf/Plus och ändå kalla det för en helt ny generation... jag skulle kalla VWs ingrepp för "lätt ansiktslyftning"...
Dylan. Du har rätt det är en grövere ansiktslyftning. Men en feg sådan bilen ser menlös ut och anonym, könlös vad du vill.
Kenneth får jag köpa din Avensis ?
Skicka ett mail till mig.
ecc@bredband.net
Ren RME finns att tanka på 13 (tretton) tankställen, men har du en runt husknuten, så javisst... Koldioxidutsläppen elimineras i princip, men övriga farligare emissioner är i stort sett oförändrade jämfört med fossil diesel.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.