Nästa artikel
"Golf är en global ikon"
Nyheter

"Golf är en global ikon"

Publicerad 18 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Premiären kommer allt närmare. I november kommer nya Volkswagen Golf finnas hos återförsäljarna - och VW-koncernen förutspår en succé.
- Golf är den globala ikonen för bilbyggande. Därför är arkitekturen och de grafiska formerna hos den nya modellen också absolut rena och unika, säger Walter de Silva, Volkswagen-koncernens italienske designchef.

Den sjätte generationens Volkswagen Golf kommer allt närmare sin premiär i Sverige. I november kommer nykomlingen att finnas till beskådan hos Volkswagen-återförsäljarna.

- Varje detalj är kompromisslöst avsedd att höja bilens klass, säger Klaus Bischoff, chefsformgivare för Volkswagen-märket.

Den sjätte generationen Golf har stora likheter med sin föregångare femman. 60 procent av den sjätte generationen är samma som hos föregångaren. Men Volkswagen utlovar ändå flera nyheter.

Bland annat har den sjätte generationen hjälpsystem som  "automatisk avståndskontroll" (ACC), "adaptiv chassikontroll" (DCC) och parkeringshjälpen Park Assist. Dessutom utlovas en minskad ljudnivå.
- Vi har gjutit Golfs grundläggande komponenter i ett precist, nytt formverktyg, förklarar Walter de Silva.

Missa inte Marianne Sterners provkörning av VW Golf i Vi Bilägare nr 13.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.