Nästa artikel
Provkörning: Toyota Prius Plug-in Hybrid (2012)
Provkörning

Provkörning: Toyota Prius Plug-in Hybrid (2012)

Publicerad 11 december 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Som laddhybrid, med förmåga att köra två mil på el, är Toyota Prius över 90 000 kronor dyrare. Men den blir billig att använda.

Den som pendlar ett par mil om dagen behöver nästan aldrig tanka Toyota Prius Plug-in Hybrid. Batteriet innehåller tillräckligt med energi för 25 kilometers körning (under extra bra förhållanden) och laddas fullt på bara 90 minuter. Elmotorn på 82 hk orkar mer än väl driva bilen, bara föraren trampar försiktigt på gasen.

Batteriet är av typ litiumjon och väger cirka 80 kilo. Det ligger på samma plats som i den vanliga Priushybriden, under golvet i bagaget.

I stadstrafiken smyger plug in-bilen fram. Elmotorn kopplas ur när farten överstiger 85 km/tim. Att bensinmotorn tar över hörs – den brummar dovt. När det är kallt ute kan de första kilometrarna vara ganska surriga. Bensinmotorn startar direkt och arbetar så länge det  behövs för att göra kupén imfri och varm. Under den höstkalla provkörningen var räckvidden med eldrift aldrig längre än 17,6 kilometer.

Bortsett från att det krävs tillgång till ett eluttag, är det okomplicerat att köra plug in-hybriden. Kraftöverföringen sker steglöst. Drive- eller backläge petas i med en liten greppvänlig joystick på mittkonsolen.

Det som skiljer förarplatsen från den vanliga Priushybriden är främst tre knappar på mittkonsolen, märkta EV-HV, EV City och Eco. På HV-läget (hybrid vehicle) växlar drivningen mellan bensin, el och bådadera beroende på fart och körförhållanden. Genom att koppla in HV-läget kan föraren frysa energinivån i batteriet – vilket kan vara bra inför en väntande stadskörning. I stadstrafik är det lämpligt att trycka på EV City varpå bilen enbart drivs med el. Läget Eco drar bland annat ned på luftkonditioneringen.

Instrument på mittkonsolen och i ett fönster under vindrutan ger information om bland annat batterinivå, räckvidd och  förbrukning. Bilen registrerar också hur mycket den körts på el respektive bensin under den senaste månaden. Informationen är en mycket pedagogisk hjälp till den som vill lära sig köra snålt.

Den officiella förbrukningssiffran för plug in-hybriden är 2,1 l/100 km. Under provkörningen drog den över en deciliter mer.

Skillnaden i pris mellan den vanliga Priusen och plug in-hybriden är 91 000 kr. Köparna får tillbaka 40 000 kronor av staten. Priset blir ändå högt, men Prius Plug-in är billig i drift. Elkostnaden stannar vid 70 öre per mil, hävdar Toyota.

Som tjänstebil är den rena klippet. Månadskostnaden vid 50 procents marginalskatt är bara 892 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius Plug-in Hybrid?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Toyota Prius Plug-in Hybrid:

PRIS, FRÅN KR: 361 900.

MODELL: Halvkombi med fem dörrar.

SÄLJSTART: Sommaren 2012.

MÅTT, CM: L 448/B 175/H 149.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 500.

MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor. Volym 1,8 l. Effekt 99 hk vid 5 200 v/min. Vridmoment 142 Nm mellan 2 800 och 4 000 v/min. Elmotor på 60 kW, 82 hk. Vridmoment 207 Nm. Max sammanlagt effekt 136 hk.

KRAFTÖVERFÖRING: Steglös växellåda, framhjulsdrift.

PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,4 s.

FÖRBRUKNING: 2,1 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 49 g/km.

KONKURRENTER: Volvo V60 Plug-in, Opel Ampera, Chevrolet Volt.

VAD NYTT? Litiumjon-batteri som laddas i elkontakt.

FÖR VEM? Den som tycker det är värt 91 000 kr att få köra lite mer eldrivet.

PLUS: Kort laddtid, intressant teknik, låg förbrukning, tyst.

MINUS: Trist inredning, priset.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-11 09:41
Hackenbush

Lite högt pris och lite låg räckvidd (höst 17,6km) vad kan räckvidden tänkas bli en kall vinterdag?
Med ett pris under 300.000 och en räckvidd på eldelen en vinterdag på 5 mil så hade denna bilen varit högintressant, som det är nu blir det bara ett "jaha"
Men visst är tekniken på gång nu, det skall nog bara finslipas lite.

#2 • Uppdaterat: 2012-12-11 09:49
johan44 (ej verifierad)

Ingen biltillverkare kan trolla, räckvidd och pris hänger ihop och där gör Toyota rätt val och bygger en bil som har potential att sälja i hyffsat antal. Det kommer aldrig Ampera eller Volvos elbil att göra. Statistiken kring miljöbilssubventionen visar redan detta. "under 300´ och 5 mil" finns inte idag, det är naturlag = batterikostnad.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-11 09:50
Hackenbush

Det vet jag såväl johan, men man kan väl få önska?

johan skrev
"Toyota bygger en bil som har potential att sälja i hyfsat antal. Det kommer aldrig Ampera eller Volvos elbil att göra"

det tror jag att du har rätt i.

#5 • Uppdaterat: 2012-12-11 10:41
Hackenbush

Designen på denna bilen lockar väl inte en sann estets öga men det är ju inte därför man köper denna bilen heller. Det handlar mest om miljö och ekonomi om man köper denna bilen och det är ju inget fel i sig.

#6 • Uppdaterat: 2012-12-11 10:48
saabnisse

Nåja, inte är den vacker, men Toyota har ju inte gjort sig kända för vackra linjer, det är förmodligen annat som prioriterats och det märkliga är att åtminstone jag börjar vänja mig.
Personligen har jag aldrig gillat centralinstrument, jag hade det en gång på ett par bilar, men kom aldrig överens med det.
När det gäller räckvidd gäller det ju att få balans mellan priset på batterierna och vad kunden är villig att betala för bilen.
Det är naturligtvis ingen större svårighet för Toyota att ta fram en ladd-Prius som går fem mil mellan laddningarna, men är det nödvändigt så länge konkurrensen inte är större?
De konkurrenter som finns är ju betydligt dyrare.
Vi får väl se hur det blir när Outlander kommer som laddhybrid.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-11 10:53
Peugeote-Pär

Dom som köper Prius är inte bilintresserad, dom är miljöintresserade och har ett miljötänk. Dom vill köra bil från A till B och till miljöåterviningsstationen sen är dom nöjda och kan sova gott.

#8 • Uppdaterat: 2012-12-11 11:05
Hanzzon

Där har du tyvärr fel Peugeot-Pär, Jag är mycket bilintresserad men jag är ändå inne på min andra Prius.
De största andelen nya Prius-ägare kommer dessutom tydligen från Citroén då man gillar hög tekniknivå och mycket utrustning på sina bilar.

#9 • Uppdaterat: 2012-12-11 11:10
Sture H (ej verifierad)

Jo, den är vacker och jag som bilintresserad lockas av den. Ni får ha era åsikter men varför envisas vissa här inne med att försöka att få sin åsikt att låta som allmänhetens fakta? Är det trollning tro?

MVH

#a • Uppdaterat: 2012-12-11 11:30
Fredrik Diits Vikström

Jag tog bort ett inlägg från Peugeote-Pär. Det är inte lönt att peka ut någon som ett "troll", diskussionen vänder åt fel håll.

Åter till ämnet.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.