Sedan urminnes tider är Toyota Avensis populär bland svenska bilköpare, även om man inte nått riktigt så många tjänstebilsinnehavare som företaget hoppats. Nu får Avensis autobroms och vingelvarnare som standard vilket Toyota räknar med ska vara tillräckligt för att bilen ska nå fem stjärnor i Euro NCAP:s nya, tuffare, krockprov. Därmed är Avensis med i matchen när många större företag och myndigheter ska välja tjänstebilar. Fem stjärnor är ett grundläggande krav hos många storkunder.
Det aktiva säkerhetssystemet är här en relativt enkel anläggning som med hjälp av laser och kamera övervakar området närmast bilen och hinner bromsa till stillastående i farter upp till 30 km/tim. Systemet upptäcker inte fotgängare och cyklister. Avensis finns inte heller med dödavinkelnvarnare eller adaptiv farthållare.
Interiören har fått ett mer elegant utförande med fräschare färg- och materialval. Instrumenten är tydliga och reglagen lättanvända. Från utrustningsalternativet Active och uppåt ingår en medieenhet med 8-tums pekskärm på mittkonsolen samt en 4,2-tums färddatordisplay i färg framför föraren som standard. Till systemet hör en backkamera. Parkeringssensorer fram och bak kostar 6 600 kr extra (standard i högsta utrustningsnivån Executive) men någon automatisk parkeringsassistent finns inte att få.
Även drivlinorna är delvis nya och uppfyller utsläppsnormen Euro6. Dieselmotorerna kommer från BMW och klarar den nya normen utan att man behöver tillsätta särskilda additiv. Dieselmotorn 1,6 D-4D ersätter den tidigare tvålitersmaskinen och gör det med den äran. Toppeffekten är begränsad men den lilla dieseln drar överaskande kraftfullt om man växlar lite och priset är konkurrenskraftigt. Nackdelen är att BMW:s dieselmotorer vibrerar en del och är ganska grova i tonen. Här ligger maskinerna från VAG-koncernen långt före.
En riktig tavla är att man inte kan få dieselmotorerna i kombination med automatlåda. Enligt Toyota är det inget som kunderna efterfrågar men risken finns att det är ett beslut som gör att man går miste om många fina företagsaffärer i Sverige.
Chassit har finslipats för ökad körglädje och lägre buller. Det sistnämnda får vi vänta med att bedöma tills vi kört bilen på svensk asfalt men Avensis följer i alla fall villigt med i svängarna uppför de branta schweiziska bergsvägar där provkörningen äger rum.
Känslan i styrningen ska ha förbättrats och mittläget blivit mer markerat för färd rakt fram. Av detta märker vi inte mycket. Ärligt talat så är inte Avensis särskilt underhållande att köra. Däremot är den en duglig långfärdskamrat och de förbättrade stolarna ger gott stöd även för stora kroppar. Måhända hade vi önskat möjlighet att sänka förarstolen något även om takhöjden räcker till.
Bagageutrymmet klarar 543 liter vilket ligger någonstans mitt i fältet i klassen. När baksätets ryggstöd fälls bildas en helt plan lastyta. Själva baksätet är rymligt för två vuxna men sittdynan känns något kort. Toyota hävdar att dörrarna är det enda som är direkt överflyttat från föregående modell och karossidorna är högt uppdragna. Det kan ge begränsad utsikt för baksätespassagerarna och en känsla av instängdhet för kortväxta.
Oavsett om Avensis är en ny bil eller ”bara” ansiktslyft kommer förändringarna att stärka modellens position på den svenska marknaden. Ägare av tidigare generationer känner sig omedelbart hemma samtidigt som modernare medieanläggning samt höjd säkerhet hjälper till att locka nya kunder.
Toyotas fina kvalitetsrykte till trots är Avensis ingen dyr bil. Den känns måhända inte lika förfinad som vissa tyska konkurrenter men å andra sidan kanske risken att drabbas av barnsjukdomar är mindre. Att ligga i framkant har sina risker. Toyota tar det säkra före det osäkra och placerar sig istället tryggt i mitten. För många potentiella kunder är det gott nog.
Diskutera: Vad tycker du om nya Toyota Avensis?
Pris, från kr: 224 900.
Modell: 5-sitsig, 5 dörrars kombi.
Säljstart: Juni 2015.
Mått, cm: L 482/B 181/H 148.
Tjänstevikt, kg: 1 530.
Max dragvikt, kg: 1 600.
Motor: 4 cyl turbodiesel. 4 vent/cylinder. Volym 1 598 cm3. Max effekt 112 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 270 Nm från 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift 6-vxl manuell låda. Start/stopp-system.
Prestanda: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,7 s.
Deklarerad förbrukning: 4,2 l/100 km.
CO2-Utsläpp: 109 g/km.
Konkurrenter: VW Passat, Ford Mondeo, Skoda Superb, Hyundai i40, Mazda 6, Peugeot 508.
Plus: Gott kvalitetsrykte, ekonomi, förarmiljö.
Minus: Inte helt modern, automatlåda finns ej att få.
Vad nytt? Kraftigt uppdaterad version av Avensis.
För vem? Förnuftiga privatkunder och tjänstebilsförare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"En riktig tavla är att man inte kan få dieselmotorerna i kombination med automatlåda. "
Märkligt, en snåldiesel utan automatlåda är inte trevlig.
Ännu märkligare när just Toyota har tillgång till de kanske bästa automatlådorna på marknaden!
Det var förrut diesel sålde mycket som mellanbil men nu är det tillbaka bensin istället. Norge i Oslo förbjudet att använda diesel men kommande förslag i Stockholm ej bestämt. Diesel är mest köra långt med många mil och storbil klassen. Toyota tänker mest på Hybrid och lite på bensin har automatlåda ökar försäljning än diesel att skippa automatlåda och sålde mindre. Nuvarande är mest att köpa version Hybrid/bensin eller enbart bensin. Framtid om 10 - 20 år kommer antagligen mest sålda på el än bensin och diesel och bensinstation kommer att minska kommun.
Tjänstebil/företagsbil utan automatlåda eller adaptiv farthållare, snälla vad tänkte man nu?
Nä denna kommer att köpas av sin trogna skara Toyota-fantaster, men kommer aldrig att ersätta någon tysk eller svensk bil som tjänstebil. Sorry.
Varför använder så många uttrycket "sports", bara för att de kan ta bilen till gymet eller?
Håller med saabnisse att speciellt de s k snåldieslarna är i stort behov av en bra automatlåda. Visst - åker man till stor del bara långkörningar på våra stora vägar så fungerar ju manuell låda men annars är dessa motorer inte speciellt lyckade i den kombinationen.
Sen undrar jag var det tog vägen med de avancerade autobromssystem som Shogun antydde skulle komma när Toyota väl skulle introducera autobroms för då talade han vitt och brett om existerande system som s k B-system. Känns snarare som att Toyotas system i denna bil (om man skall tro artikeln - kan ju vara fel) är att betrakta som just B-system. Dock givetvis bättre än inget alls men det kanske bekräftar att man skall vara lite försiktig med sådana uttalanden innan man sett verkligheten...
Försäljningsstatistik för Avensis på bensinversion på 76% och dieselversion på 24%.
Diesel har höga miltal och kör mycket på landsväg eller motorväg och diesel har stark ork på låga varvtal slipper växla ofta också så många människor köpt manuell med diesel är hög marknadsandel än automat därför Toyota skippa automat för diesel!
Provsatt en Skoda Superb i veckan och i jämförelse med den så upplevs Toyotan som hopplöst pappig och omodern.
Upplevda kvaliten är extremt mycket bättre i Skoda, synd att man inte kan lita på att grejorna håller bara.
Provsatt också en ny Superb häromveckan och visst kändes den nästan "premium" men den är nog också långt ifrån Skodas ursprungliga slogan om en "nuftig bil". Så det genomsnittliga slutpriset kommer nog att skilja avsevärt mellan en Avensis och Superb skulle jag gissa... M a o känns dom inte riktigt jämbördiga att jämföras med varandra. I den jämförelsen så är nog Avensis att klassa som mera "folkbil" än den nya Superben.
Att jämföra Avensis och Superb känns konstigt,Octavia däremot.
Försäljningsstatistik endast dieselversion för årsmodell 2010 - 2015, Avensis automatlåda på 27% och manuellåda på 73%! Facelift 2016 Avensis blev skippa automatlåda för diesel efter försäljningsstatistik i procent!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.