Subaru måttar rejält för att komma åt tjänstebilssektorn och senaste vapnet är en Legacy/Outback som drivs på fordonsgas, CNG (Compressed Natural Gas). Det gör modellen inte bara till miljöbil, med alla de ekonomiska fördelar detta innebär för både företaget och föraren, den är också marknadens enda fyrhjulsdrivna miljöbil, tillika världens första boxermotoriserade bil som utrustats för drivmedlet (eller snarare drivmedlen, beroende på om man kör på gas som är återvunnen eller funnen).
Att receptet skapar en speciell attraktion är generalagenten Subaru Nordic AB övertygad om och säljmålet är cirka 2 400 bilar per år. Konverteringen är framtagen av generalagenten Subaru tillsammans med Trollhätteföretaget BRC Sweden AB och Saabfabriken, där monteringen startade i en speciell avdelning i februari 2012. Pristillägget är 46 000 kronor på respektive modell och i skottgluggen finns främst Volvo V70 AFV och VW Passat 1,4 TSI EcoFuel, samt i någon mån den betydligt dyrare Mercedes-Benz E200 NGT.
Bilen har onekligen en hel del fog för sig. Fyrhjulsdriften, utrustningen, utrymmena och den dokumenterade tillförlitligheten är starka kort; på den punkten skiljer sig knappast CNG-versionen från andra Legacy/Outback. Alla CNG-versioner säljs med den steglösa ”Lineartronic-lådan” som också kan växlas i sex steg med vippor på ratten. Kombinationen med 167-hästarsmotorn är bekväm men knappast inspirerande att hantera.
Ombyggnaden omfattar fyra gastuber av kolfiber, olika sorters ventiler, filter, tryckregulatorer, fyra separata insprutningsmunstycken, styrenheter och en omställare för bensin-/gasdrift. Gastuberna är finurligt placerade i två par i en aluminiumram under golvet. Bara 24 dm3 av det ordinarie lastutrymmet har gått förlorat, betydligt bättre än i Volvo och VW. Största fördelen är ändå att bensintankens 65 liter är i behåll. Konverteringen känns genomgående mindre ”konstig” än i Volvo, vilket säkert underlättar den dag bilen ska säljas.
Räckvidden anges till hela 120 mil, varav cirka 40 mil på gas. Skiftet gas/bensin sker helt omärkligt och på en liten display mellan stolarna kan man se vad som gäller i varje skede. Vid kallstart går bilen på enbart bensin tills motorn nått 60 graders temperatur och under full belastning stöttas gasdrivningen av bensin.
Jag körde Outback CNG en kort sväng på landsväg och i viss terräng och upplevde egentligen inga sensationer kopplade till konverteringen över huvud taget. Det var ju heller inte meningen.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru Outback CNG?
Pris, från kr: 360 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Fyrhjulsdriven miljöklassad kombi med automatlåda.
Mått, cm: L 478/B 182/H 161.
Tjänstevik, kg: 1 610.
Motor: 4-cylindrig boxer, gas-/bensindrift. Volym 2 457 cm3. Max effekt 167 hk vid 5 600 v/min. Max vridmoment 229 Nm vid 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Steglös, kedjedriven automat med sex manuellt valbara växlingslägen.
Prestanda: Toppfart 198 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,4 s.
Förbrukning: 8,4 l/100 km (bensin), 8,5 Nm3/100 km (gasdrift).
CO2-utsläpp: 194 g/km (26 g vid gasdrift).
Konkurrenter: Volvo V70 AFV, VW Passat 1,4 TSI EcoFuel, Mercedes E200 NGT.
Plus: Fyrhjulsdriven och miljöklassad, utrymmen, förväntad totalekonomi.
Minus: Ljummen körupplevelse, seg automatlåda.
Vad nytt?
Legacy/Outback konverterad för fordonsgas.
För vem?
Den som vill ha en miljöklassad kombi med fyrhjulsdrift.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har själv kört bilen och tycker att den upplevs som en 'vanlig' bensin Outback med något minskat baggageutrymme.
Mycket bättre gjort än i Volvo/VW/MB men prislappen är för hög för en privatperson. Som företagsbil/förmånsbil däremot finns inga konkurrenter i närheten enligt mig. Som det står i artikeln så är AWD+utrymmen+kvalitet före alla andra märken just nu. Bra jobbat Subaru! :)
Är det nån som vet varför subaru har så dålig AWD, drivlina, jämfört med VW?
http://www.youtube.com/watch?v=zNxSgt_19sw
Swenssons, om du tror att Subaru har en sämre drivlina/awd än VW så är det för att du inte är intresserad utav bilar eller har läst på/provat. Eller så vill du bara få fler kommentarer på artikeln? :)
Modellen som är med i länken du postade har inte diffbroms bak. Det har tex Outback. Den har heller inte VDC (iallafall inte påslaget, då hade bilen inte uppträtt sådär). Subaru har olika typer av AWD för olika modeller så att det skall passa behoven.
Det där testet var inte direkt jämförbart överhuvudtaget. Sättet de kör på är ju helt vrickat. Rivstart i uppförsbacke med Subarun för att sedan släppa gasen helt. Rivstart igen. och igen. Sedan med jämn gas på VW... och vad sitter det för däck på? Markfrigången skiljer också ser man tydligt vilket påverkar oerhört eftersom man ser att 'buken' tar i.
På det stora hela så är Subarus AWD system överlägset samtliga installationer utav haldex i passat, audi, volvo, skoda etc. Audi quattro som sitter i A4 och större modeller som baseras på torsen-diff är däremot nära Subaru i köregenskaper, effektivitet och framkomlighet.
Jag har kört mycket med många olika typer av AWD, och att de är olika passar olika behov. Därför har även Subaru olika typer beroende på modell.
http://www.youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0
http://www.youtube.com/watch?v=0_MXK2nzt2Y
Intresserade kan provköra bilarna själva och se/känna hur de uppträder. Subarus låga tyngdpunkt och viktfördelning ger en kontroll och balans som bara BMW kommer i närheten av då det gäller 'standardbilar'.
Jag gillar många märken, men då det gäller AWD är Subaru, Audi och BMW (trots öppna diffar) bäst. Då det gäller vägkontakt och drivlina är Subaru och BMW bäst. Sedan kommer en stor skara urvattnade märken och modeller på samma plattform ( VAG, GM, Ford/Volvo ..).
@ erito, om Swenssons hadde läst på lite om klippet så hadde han kanske upptäckt att Subarun har sommardäck och VW Gislaved Nord Frost 5...:)
Andrahandsvärdet på biogasbilar i Sverige är lågt, så det blir dyra mil för första ägaren. Tyvärr.
Sedan sabbar gastanken lastningen i kombibilar om man likt Subaru och Volvo behåller fullstor bensintank som är ett stort plus. Det är ju glest mellan gasmackarna, särskilt i norrland. I Tyskland kan man säkert klara sig med en liten tank och få ner gasen helt under golvet.
Kul att japsen väljer Sverige för konverteringen. Mera sånt!
@simon:
JAG har själv lört subaru outback i drygt 3 år men aldig kört den så att jag fastnat i snö etc trots att jag bor på landet och det jag undrar är hur i hela Halland kan mna säga tt bilen har permanent AWD när den INTE är det enligt bilderna? Ett sätt att testa det e tex att köra på sommarsulor i snö så att friktionen är minimal precis som på filmen. Titta på dessa bilder så ser du samma sak subarun kan INTE ha permanent AWD precis lika lite som min nuvarande Volvo XC inte heller har det, antar jag... Synd att snön smält bort för länge sedan annars skulle jag gärna testat själv.
http://www.youtube.com/watch?v=XxL5vNFisxs&feature=related
Att Subarus system för 4-hjulsdrift tillhör marknadens bästa bevisas av denna film som togs vid en konkurrentjämförelse i höstas.
http://www.youtube.com/watch?v=i-17TFNzw-0&feature=youtu.be
Oavett om det är ett tidningstest eller ett klipp på youtube, så är det alltid olika vinnare.
Vid det här laget så tror jag inte på det jag ser på youtube, mycket är riggat och fejk. Dessutom så verkar youtube-användaren som Subaru Nordic länkar till ha ett visst Subaru-intresse vilket drar ner trovärdigheten. Ett liknande test med annat underlag så hade Subarun mycket väl kunnat hamna sist.
@raks:
Jag smyger ju inte med vem jag är med ett anonymt användarnamn och visst är det så att test kan utfalla hur som helst (och även vara riggade). Dock är blött gräs odiskutabelt det svåraste underlaget att få fäste i.
Hälsningar
Thomas Possling
PR-chef
SUBARU Nordic AB
@raks:
Jag smyger ju inte med vem jag är med ett anonymt användarnamn och visst är det så att test kan utfalla hur som helst (och även vara riggade). Dock är blött gräs odiskutabelt det svåraste underlaget att få fäste i.
Hälsningar
Thomas Possling
PR-chef
SUBARU Nordic AB
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.