Nya designen ska höja statusen för Skodas största modell Superb.
Skoda Superb har blivit bevämare, rymligare, säkrare och snålare. I sin nya generation blir den en stentuff konkurrent till övriga modeller i stora mellanklassen.
Svenskar gillar ”nuftiga” bilar. Vi ser hellre nyttigheter som isskrapor i tanklocket och paraplyn i dörrsidorna än trams som konstgjort motorljud eller digitala leksaksinstrument. Ta denna strama förnuftighet, kombinera med grandiosa utrymmen, hög komfort, hög säkerhet och rimligt pris och du får objektivt sett en vinnare. Sedan gäller att kunderna kan leva med att det står Skoda på bakluckan.
Den senaste generationen av mellanklassbilen Superb bygger på komponenter från den stora Meccano-låda Volkswagen kallar MQB. Samma delar används också till att bygga bland annat Golf, Octavia, Passat samt kommande Audi A4. Här finns radarbaserad autobroms samt körfältsassistent/vingelvarnare, trötthetsvarnare och dödavinkelvarnare. Autobromsfunktionen blir standard i Sverige och övrigt säkerhetsgodis ligger i ett assistanspaket för 9 900 kr.
Nya Superb är aggressivt prissatt. Med jämförbara drivlinor men mer omfattande utrustning, kostar nya Superb 10 000–15 000 kr mindre än motsvarande Passat. Den som väljer Skodan får dessutom ett gigantiskt bagageutrymme på 625 liter i halvkombin och hela 660 liter i kombin. Det är nästan 100 mjölkpaket mer än vad som får plats i en V70!
Och vilket baksäte! Benutrymmet är enormt, sätet brett, sittdynan ger bra stöd och takhöjden tillräcklig för de flesta. Jämfört med tidigare generationen Superb har huvudutrymmet vuxit med 2,5 cm. En brist är att enbart baksätets ryggstöd går att fälla fram. Sittdynan är fast vilket innebär att lastytan inte blir helt plan när man fäller sätet.
I tidigare Superb bullrade det rejält från däcken. Om problemet kvarstår får vi återkomma till när vi kört bilen hemma på vår grova, svenska, asfalt. Testbilarna i Italien var alla utrustade med ett adaptivt chassi, standard i dyraste versionen Laurin & Klement och annars tillval.
Med en knapp på mittkonsolen väljer man körprofil och det blir rejäl skillnad på åkupplevelsen beroende på om man väljer Comfort, Normal eller Sport. Superb är i grunden en mjukis. Knappa över till Comfort och du gungar mjukt fram genom landskapet i bästa flygande mattan-stil. I sportigaste läget blir stora Superb riktigt underhållande och hänger fint med när vägen kröker. Bilen känns smidig och rentav nätt.
Vi provkör Superb med två olika dieselmotorer. Den på 190 hk i kombination med DSG-låda samt det billigaste dieselalternativet på 2,0 liter och 150 hk och sexväxlad låda. Visst märks skillnaden i kraft men även den svagare motorn räcker för vardagsbehov. Som vanligt växlar DSG-lådan mjukt i fart men är lite ryckig vid lågfartsmanövrering.
Förarmiljön är utmärkt. Instrumenten är stora och lätt-avlästa. Reglagen sitter där de ska och är enkla att förstå och använda. Nej, det ser inte särskilt spännande ut men allt fungerar klockrent.
Nya Superb kommer definitivt att flytta fram märkets position i Sverige. Kombin kommer att bli storsäljaren, även om många säkert skulle klara sig lika bra med den lite elegantare halvkombin. Prismässigt konkurrerar Superb med Passat, Mondeo, Avensis och Mazda 6 men utrymmesmässigt tar den sig utan tvekan an storheter som Volvo V70, Audi A6, Mercedes E-klass och BMW 5-serie. Att det blir trångt hos Skodahandlarna vid introduktionsdagarna i höst är en lågoddsare-
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Superb?
Den senaste generationen av mellanklassbilen Superb bygger på komponenter från den stora Meccano-låda Volkswagen kallar MQB. Samma delar används också till att bygga bland annat Golf, Octavia, Passat samt kommande Audi A4. Här finns radarbaserad autobroms samt körfältsassistent/vingelvarnare, trötthetsvarnare och dödavinkelvarnare. Autobromsfunktionen blir standard i Sverige och övrigt säkerhetsgodis ligger i ett assistanspaket för 9 900 kr.
Nya Superb är aggressivt prissatt. Med jämförbara drivlinor men mer omfattande utrustning, kostar nya Superb 10 000–15 000 kr mindre än motsvarande Passat. Den som väljer Skodan får dessutom ett gigantiskt bagageutrymme på 625 liter i halvkombin och hela 660 liter i kombin. Det är nästan 100 mjölkpaket mer än vad som får plats i en V70!
Och vilket baksäte! Benutrymmet är enormt, sätet brett, sittdynan ger bra stöd och takhöjden tillräcklig för de flesta. Jämfört med tidigare generationen Superb har huvudutrymmet vuxit med 2,5 cm. En brist är att enbart baksätets ryggstöd går att fälla fram. Sittdynan är fast vilket innebär att lastytan inte blir helt plan när man fäller sätet.
I tidigare Superb bullrade det rejält från däcken. Om problemet kvarstår får vi återkomma till när vi kört bilen hemma på vår grova, svenska, asfalt. Testbilarna i Italien var alla utrustade med ett adaptivt chassi, standard i dyraste versionen Laurin & Klement och annars tillval.
Med en knapp på mittkonsolen väljer man körprofil och det blir rejäl skillnad på åkupplevelsen beroende på om man väljer Comfort, Normal eller Sport. Superb är i grunden en mjukis. Knappa över till Comfort och du gungar mjukt fram genom landskapet i bästa flygande mattan-stil. I sportigaste läget blir stora Superb riktigt underhållande och hänger fint med när vägen kröker. Bilen känns smidig och rentav nätt.
Vi provkör Superb med två olika dieselmotorer. Den på 190 hk i kombination med DSG-låda samt det billigaste dieselalternativet på 2,0 liter och 150 hk och sexväxlad låda. Visst märks skillnaden i kraft men även den svagare motorn räcker för vardagsbehov. Som vanligt växlar DSG-lådan mjukt i fart men är lite ryckig vid lågfartsmanövrering.
Förarmiljön är utmärkt. Instrumenten är stora och lätt-avlästa. Reglagen sitter där de ska och är enkla att förstå och använda. Nej, det ser inte särskilt spännande ut men allt fungerar klockrent.
Nya Superb kommer definitivt att flytta fram märkets position i Sverige. Kombin kommer att bli storsäljaren, även om många säkert skulle klara sig lika bra med den lite elegantare halvkombin. Prismässigt konkurrerar Superb med Passat, Mondeo, Avensis och Mazda 6 men utrymmesmässigt tar den sig utan tvekan an storheter som Volvo V70, Audi A6, Mercedes E-klass och BMW 5-serie. Att det blir trångt hos Skodahandlarna vid introduktionsdagarna i höst är en lågoddsare-
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Superb?
FAKTA: Skoda Superb TDI 150 Style
PRIS, FRÅN KR: 280 400.
MODELL: 5-dörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Vecka 40.
MÅTT, CM: L 486/B 186/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 485.
MOTOR: Fyrcylindrig dieselturbo. Volym 1 968 cm3. Max effekt 150 hk vid 3 500 v/min. Max vridmoment 340 Nm från 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,8 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,1 l/100 km vid blandad körning.
CO2-UTSLÄPP: 109 g/km.
KONKURRENTER: Volvo V70, VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag behöver ingen stor bil, men annars så absolut!
Snygg bil men varför kan de inte få växellådan att växla mjukt vid låg fart? Vi är i 2015 och inte på 80-talet när det gäller automatlådor.
Ser riktigt fin ut. Kan man sen få den med ljus inredning istället för den mörka dystra inredningen,
som verkar vara standard i dom flesta bilar, blir det riktigt bra. Håller med Hackenbush om växellådan.
Hur svårt kan det va?
Har sagt det förut att mycket talar för Skoda och då inte minst då vi talar om Superb. Egentligen har jag ingen kritik att ge mer än att Skoda precis som de flesta andra borde ha något eller några år bättre nybilsgaranti. Redan Octavian duger väldigt bra för många som ett mycket bra och billigare alternativ till Golf eller t.o.m Passat.
Frun hatar Skoda som pesten då de har mycket problem med dessa på hennes arbete så det blir ett styvt arbete med att övertyga henne om att det är bra och vettiga bilar.
Vi har en Vw/Skoda/Audi/Seat återförsäljare i byn samt en Kia handlare och det är ju praktiskt att ha nära till sin verkstad.
Får se vart det lutar när det blir dags att byta bil.
Tyvärr tror jag inte den kommer att säljas i större mängder. Säkert en jättebra bil. Själv har jag en Octavia (gen 3) och den är kanon, låg förbrukning och bra komfort. Den är felfri efter 2500 körda mil. Jag tycker Superb har snyggare baklucka än Octavian. Bilen är snygg, men hur många bryr sig om det i slutändan...man ser ändå inte bilen när man kör den.
Gillar generellt Skodas nya formspråk men just på denna modellen tycker jag det blev lite väl yxigt.
Interiört är den riktigt snygg men exteriören tycker jag är snyggare på den utgående modellen.
Men det kanske är som det mesta att ögat behöver tillvänjning och att den ser bättre ut i verkligheten.
Att sedanen är en "halvkombi" i stil med Saab 900 gör kanske att flera av dessa hittar kunder i detta landet.
Ni skriver att kommande Audi A4 ska baseras på MQB? Stämmer det verkligen? MQB är en plattform för bilar med tvärställda motorer med framhjulsdrift och Haldex som fyrhjulsdrift. Verkar konstigt i så fall.
Audi A4 har motsvarande plattform, fast med längsmonterad motor. Då heter den MLB (Modularer Längsbaukasten). Skoda är baserad på MQB (Modularer Querbaukasten). Swemba har rätt, ViB fel.
Ja du "Styggavargen" ....Själv känner jag ingen som köper en bil som de tycker är ful så jag vill nog säga att utseendet spelar en stor roll. Superben har dessutom flertalet andra egenskaper som många uppskattar. Den är prisvärd,rymlig,bra utrustad och byggd utav en bilbyggare som många litar på. Fortfarande klingar dock namnet Skoda illa i en dels öron men för "medelsvensson" så finns det knappt någon vettigare bil totalt sett. ( sett till Skoda som helhet )
Synd att kommentarerna är felsorterade.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.