Volkswagen Passat finns nu att få i sportigt ”R-line”-utförande och i nya fyrhjulsdrivna toppversionen GTR.
Volkswagens ”R-line”-paket finns nu tillgängligt till nya Passat. Det innebär bland annat nya 18-tumshjul, tröskelbreddare och andra stilmässiga uppgraderingar för att sporta till familjebilen.
Men i och med lanseringen av ”R-line” presenterar Volkswagen även ett nytt motoralternativ: 2,0 TSI 280 GTR. Det handlar om Volkswagens två liter stora bensindrivna turbofyra som fått effekten höjd till 280 hästkrafter. Passat GTR standardutrustas med 4-Motion-fyrhjulsdrift, sexstegad DSG-låda och adaptivt DCC-chassi.
Mer komfortinriktade detaljer som är standard till Passat GTR är nyckellöst system, LED-strålkastare och elektrisk samt fjärrstyrd öppning och stängning av bagageluckan.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat GTR?
Men i och med lanseringen av ”R-line” presenterar Volkswagen även ett nytt motoralternativ: 2,0 TSI 280 GTR. Det handlar om Volkswagens två liter stora bensindrivna turbofyra som fått effekten höjd till 280 hästkrafter. Passat GTR standardutrustas med 4-Motion-fyrhjulsdrift, sexstegad DSG-låda och adaptivt DCC-chassi.
Mer komfortinriktade detaljer som är standard till Passat GTR är nyckellöst system, LED-strålkastare och elektrisk samt fjärrstyrd öppning och stängning av bagageluckan.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat GTR?
Fakta VW Passat GTR
Motor: Bensin, direktinsprutad och turboladdad (TSI), 4 cylindrar
Effekt: 280 hk vid 5 700-6 500 varv/min
Vridmoment: 350 Nm vid 1 700-5 600 varv/min
Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift
Växellåda: DSG med dubbla kopplingar, 6-växlad
Toppfart: 250 km/h
0-100 km/h: 5,5 sekunder (sedan) / 5,7 sekunder (Sportscombi)
Bränsleförbrukning: 7,1 l/100 km (sedan) / 7,2 l/100 km (Sportscombi). CO2-utsläpp: 159 g/km (sedan) / 163 g/km (Sportscombi)
Max. släpvagnsvikt: 2 200 kg
Rek. cirkapris: från 424 900 kr (sedan) / 434 900 kr (Sportscombi)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vart är vi på väg när en Passat gör 0-100 på 5,5 sek? :)
Dröjer inte länge förrän alla bilar som säljs är Suv:ar med 4wd och klarar 0-100 på 5 sekunder. Allt verkar styras mot detta.
GTR....är det inte nån japan som kallas så?
Räser-Passat... märklig grej... Är den för dem som inte vill synas men ändå synas...? Som havregrynsgröt med Tabasco...
Enligt faktarutan ser det ut som att effekten ligger högt i varvtalsregistret. Då blir det ett "lågt" vridmoment. Inte säkert att det finns någon aktiv momentbegränsning.
På Golf R med 300hk ligger maxmomentet på 380Nm även för DSG6.
En sådan ska jag ha!!
Eller vill ha i alla fall :-)
Praktisk att åka på stan och handla med! Undrar på om den klarar 120 km/t vilket är vad som behövs i detta land?
Om den så gjorde 0-100 på 1 sekund så är det likt förbannat bara en passat...
Och vem köper en "räserbil" med 4 dörrar?
Nej få ordning på kvaliten...
Bilen kostar nästan 100k för mycket för bonntrim och DCC.
Den som köper den här över diesel-GTS:en måste ju ha en skruv lös.
Dessutom är ALLA vw's bilar som är matade till DSG6 helt anemiska på låga växlar eftersom de begränsas till 350nm. 280hk turbofyra borde kunna producera minst 400nm.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.