Nästa artikel
Provkörning: Seat Leon Cupra (2014)
Provkörning

Provkörning: Seat Leon Cupra (2014)

Publicerad 7 april 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Om nya Seat Leon Cupra kan man dra till med en riktig klyscha – den moderna familjesportbilen.

I skuggan av majestätiska bergsryggen Montserrat utanför Barcelona ligger racerbanan Castelloli, anlagd 2009. Mitt i en av dess nypande hårnålar växlar jag ned DSG-lådan till tvåan med hjälp av ”paddeln” på vänster sida om ratten och så trycker jag plattan duktigt i mattan i nya Seat Leon Cupra. Nu ska 285 turboladdade hästkrafter ned i asfalten via framhjulen. Bäddat för rejält drivaxeltugg, ryck i ratten och understyrning i tangentens riktning?

Inte alls, Cupra bara suger tag i underlaget och drar genom böjen i jämn, stark acceleration, med ett väggrepp som känns orubbligt. Eftersom jag ställt in bilen i läge ”Cupra” – ett av fyra möjliga körprogram – brölar det extra friskt ur de ovala avgasrören där bak, kompletterat av en liten extrapuff på blixtsnabb mellangas innan jag dammar i trean med höger paddel. Illusionen av att jag blivit en framgångsrik racerförare är nästan fullkomlig.

Det välartade drivkraftbeteendet kan jag tacka den elektroniskt kontrollerade, hydrauliska lamelldiffen mellan framhjulen för. Den är utvecklad tillsammans med Haldex, skapar hög drivhjulskultur och snudd på eliminerar understyrningstendenser på ett sätt man kanske inte tror är möjligt. I extremfall kan all drivkraft skickas till det hjul som för ögonblicket har bäst fäste.

Så kommer en lång, svepande högfartsvänster och jag befarar stark krängning och säkert lite däcksläpp, trots att 19-tumshjulen är klädda med ordentliga lågprofildäck och fjädring/dämpning också är justerad till tuffaste läge. Men inte heller nu sker något dramatiskt, den snitsigt veckade karossen bara travar över kurvans krön i drygt 170 knutar och vägvinnande stil. Styrningen är progressiv, med stort hjulutslag vid liten rattvridning i låg fart och vice versa i hög fart. Det passar prima här på banan, liksom att ESP-systemet kan stängas av i två ”steg”.

Cupranamnet dök upp på den mindre modellen Seat Ibiza i mitten av 1990-talet, när märket härjade friskt i rally-VM, men det är inte förrän nu jag blir riktigt imponerad av detta toppalternativ i den spanska skolan. Nya Leon Cupra är en smakfull och lockande mix av familjebilegenskaper, bitvis rent läcker design och tilltalande pris. I 285 hk-versionen är det 55 hk ”upp” jämfört med Golf GTI, men grundpriset är nästan 20 000 kronor lägre. DSG-lådan kostar 14 500 kronor extra. Vilken av växellådorna jag skulle välja vet jag faktiskt inte, motorn har härlig kraftkaraktär som passar båda. Femtio ska tas till Sverige, jag gissar att de ryker snabbt.

Diskutera: Vad tycker du om nya Seat Leon Cupra?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Leon Cupra 280 (2014)

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Seat Leon Cupra 280

PRIS, FRÅN KR: 269 900 (265 hk) och 282 900 (280 hk) DSG-låda 14 500 kr.
MODELL: Femdörrars GTI-halvkombi.
SÄLJSTART: April.
MÅTT, CM: L 427/B 182/H 143.
TJÄNSTEVIKT, KG: Ca 1 400.
MOTOR: 4-cyl rak tvärställd direktinsprutad bensinturbo. Två överl. kamaxlar, fyra vent./cyl. Max effekt 280 hk (206 kW) vid 5 700 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, elektronisk diffbroms. 6-växlad manuell låda eller 6-växlad DSG.
PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 5,9 s (DSG 5,8).
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 154 g/km.
KONKURRENTER: Ford Focus ST, Renault Mégane RS, VW Golf GTI.
VAD NYTT? Toppversion av Seats Golfklassbil.
FÖR VEM? Prismedvetna GTI-älskare.
PLUS: Rivig motor, säkra köregenskaper, tilltalande pris.
MINUS: Högt vägljud.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-07 14:48
Hackenbush

Tycker denna bilen är snygg och den passar utomordentligt i vit lack.
Det enda som stör mig är de ofantliga C-stolparna vilket biffar till den annars så smäckra designen.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-07 15:23
Reverend Benny

Kan bara hålla med Bushen, riktigt skön design.
Det enda som retar mig är att dom håller fast vid deras designgrej med väldigt sluttande framruta. Den är liksom platt och inte lika välvd som tex golf eller Audi (eller om man skall vara extrem, Mini Cooper)
Det gör att sikt och körposition blir lite skum, men det kanske är en vanesak.

Sen tycker jag dock att Seat tar lite överpriser här i Sverige, skillnaden till storebror golf behöver bli större. Coolare design visst, men när förnuftet tar över så är risken stor att man hoppar på en Golf eller Audi A3.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-07 20:42
Johan_82

Får min om 3 månader :-)

#4 • Uppdaterat: 2014-04-08 11:40
Axelman

Får min Leon om en månad. Tyvärr en ganska vanlig med 122 hk men med väldigt bra pris! Leon är faktiskt minst lika bra som Golf idag, men roligare och snyggare! VEM kunde tro det för några år sedan när SEAT stod för Sicken Eländig Auto Toalett. Leon är en GRYM bil! Enda felet är märket. ( Som bonus har SEAT ett ljudpaket för bara 2' extra som är riktigt grymt med klart distinkt ljud som en audiofil verkligen kan gilla. Spöar många dyrare bilars ljudpaket. )

#5 • Uppdaterat: 2014-04-08 12:09
Hackenbush

Seat Leon är definitivt snyggare än Golf och det skulle vara kul att få läsa om hur ni upplever era bilar när ni har fått dem och lagt några mil bakom er.

#6 • Uppdaterat: 2014-04-08 23:48
Roger Skagerström

Generaton 2 ska man nog inte prata om högt, men tycker nog att Seaten varit snyggare än Golf både i 1'a och 3'e generation. Framförallt första. Nu har VW faktiskt skärpt till sig lite och slängt en skopa design på Golf.

Men första generationens Cupra R dreglades det över en del i min ungdom :P Till och med i gul färg funkade den!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.