Nästa artikel
Provkörning: Renault Megane Sport Tourer (2012)
Provkörning

Provkörning: Renault Megane Sport Tourer (2012)

Publicerad 22 november 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Renault Megane har fått en uppdaterad dieselmotor och med den stannar kombins förbrukning på 0,35 liter per mil, åtminstone på papperet. Vi har provkört.

Från sportvagn till packåsna, Renault Megane kan vara bådadera och en hel del däremellan. Om 265 hästkrafter starka RS (Vi Bilägare 14/2012) appellerar till hjärtat vänder sig kombin Sport Tourer snarare till den som väljer bil med förnuftet och plånboken.

Inför årsmodell 2012 har bilen fått ett ansiktslyft, med modeenlig LED-belysning fram och några nya kromdetaljer.

Mer intressant är då den uppdaterade 1,5-litersdieseln som försetts med ny reningsteknik och en extra reaktionssnabb turbo. Med tanke på bilens storlek är förbrukningssiffran imponerande, även om bränsleåtgången i verkligheten knappast blir så låg. Kring halvlitern per mil torde vara möjligt att köra.

Motorn är också en pigg kamrat på vägen. All kraft står till chaufförens förfogande redan när varvtalsmätaren visar 1 750. Snabba omkörningar är inget problem, men då gäller det att växla ned. Drivlinan är ekonomitrimmad och fyran, femman och sexan så högt utväxlade att bilen knappt reagerar när föraren trampar ned gasen.

Som modellnamnet skvallrar om har Renault försökt få till en snitsig design och nog har fransmännen lyckats i mångt och mycket, men linjespelet har också ett pris. Takhöjden i baksätet, volymen i bagageutrymmet och bakåtsikten lider av det sluttande taket.

Tur då att provkörningsbilen var utrustad med parkeringsvarnare och backkamera. Båda ingår i paketet Bose Edition (17 000 kr) som också omfattar navigator, 17-tumsfälgar och en lite vassare ljudanläggning som tagits fram speciellt för Meganes kupé.

Som landsvägskryssare fun-gerar bilen utmärkt, men vid lägre hastigheter känns chassit aningen stötigt. Framstolarna har rejäl skjutmån och ratten kan ställas in både på höjden och längden, bullret från däcken är dock påtagligt på grov asfalt och stolsdynorna alltför korta.

Nuvarande Megane lanserades 2008 och testades samma år av Euro NCAP med femstjärnigt resultat. En nyhet på säkerhetsfronten är Visio System (3 500 kr) som med en framåtriktad kamera registrerar markeringar i vägen. Om föraren glider över en linje utan att blinka börjar det tjuta. Tyvärr är systemet alltför känsligt, om bilen bara närmar sig en linje aktiveras varningssignalerna. Vad är nyttan med ett säkerhetssystem som är så irriterande att föraren med största sannolikhet stänger av det?

Till sist ska vi inte glömma skyddet mot rost. Vi Bilägares test har visat att Megane är en av marknadens bäst rostskyddade bilar.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Megane Sport Tourer?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Megane Sport Tourer 1.5 DCI 110

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Renault Megane Sport Tourer

Pris, från kr: 206 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars kombi.
Mått, cm: L 456/B 180/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 308.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, 1 461 cm3, 110 hk vid 4 000 v/min, 260 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 190 km/tim, 0–100 km/tim 12,4 s.
Förbrukning: 3,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 90 g/km.
Konkurrenter: Kia Cee’d SW, Peugeot 308 SW, Ford Focus Kombi, Volkswagen Golf Variant med flera.

Plus: Pigg och snål motor, rostskydd.
Minus: Korta stolsdynor, Visio System.

Vad nytt? Diskret ansiktslyft och uppdaterad dieselmotor.
För vem? Den som vill ha en snål kombi till skäligt pris.

Testvinnare – Priset talar för Alltrack

1: Det är bra att Volkswagen hissat fjädringen rejält i Alltrack. Annars skulle ingen se att det här inte är en vanlig Golf. Det är till stor del imagen det här handlar om. Plastsköldar gör ingen terrängbil. Men visst kan det vara bra med högre markfrigång och drivning på alla! VW Golf Alltrack ger ett skapligt paket av ”skogsåka” för en rimlig summa pengar. Men grundpris är en sak och den utrustning som sedan blir aktuell är en annan. Vår testbil gick lös på 90 000 kronor mer än grundpriset. Men då handlar det inte bara om nödvändigheter som stöldlarm och bältespåminnare bak, utan om läderklädsel, elmanövrerad förarstol, panoramatak, 18-tumshjul, med mera. Den pigga TSI-motorn på 180 hästar och DSG-lådan är standard.

2: De som har råd väljer Volvo gissar testlaget. Ja, kanske. Det är en robust och komfortabel bil. V60 har lägst bullernivån och bäst ljus. Över huvud taget är säkerhetsnivån hög. Bara fästena för barnstolar är en värdefull omtanke. V60 är testlagets favorit.

3: Ryktet som rallyjärn uppfyller Subaru blygsamt. Levorg är ett kliv uppåt – en bra kombi men också med roliga och sportiga köregenskaper. Utrustningen är klart bäst i grundpriset. Vi saknar bara Eyesight, mer rostskyddsmedel och lite vassare infotainment!

Kommentar från Erik Rönblom, testledare: Volvo V60 är klart dyrast av de tre. Frågan är vad man får i V60 som man till exempel inte får i Golf. Volvo är bättre på komfort och säkerhetsdetaljer, särskilt barnsäkerhet. Drivlinan är inte lika smidig. Knapp seger till VW. Jag gillar Subaru Levorg. Men den måste komma ikapp då det gäller säkerhet. Eyesight kommer inte förrän modellår 2017 det vill säga från i höst. Rostskyddet är klent och infotainment milt uttryckt knapert. Men Subaru har bäst 4WD!

Kommentar från Christian Ellmark, testförare:
Det här är ett svårt val. Jag gillar alla tre bilarna. Subaru Levorg har bra fyrhjulsdrift och är skoj att ratta, men markfrigången är alldeles för låg om man behöver köra på skogsvägar. Volvo V60 CC AWD är en utmärkt långfärdsvagn för vinterturen. Den erbjuder härlig komfort och ger mest vill ha-känsla, men priset är högt. Om plånboken får avgöra, blir mitt val därför VW Golf Alltrack, en mycket duglig allroundbil som är mer prisvärd än Volvo.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-22 09:45
Peugeote-Pär

Otroligt mycket bil för pengarna.... Vill man ha en ny bra bil för en bra peng så skulle jag lägga pengarna på denna före Kia Ceed

#2 • Uppdaterat: 2012-11-22 09:51
Mistro

Begriper inte varför det är så svårt att ange en förbrukningssiffra då man testkör?
"Bör kunna" köras på en halvliter är väl ingen exakt vetenskap?
Det intressanta med denna versionen anser ju jag vara OM den faktiskt är snålare än tidigare då man så markant har skruvat ner förbrukningen på pappret.

Tycker för övrigt att det är bra tyst om denna bilen med tanke på vad som lovas.
Om man nu för en stund glömmer bort att bilen är Fransk så tycker i alla fall jag att en rymlig,krocksäker,välutrustad kombi för att nämna några bra egenskaper till ett bra pris som drar 0.35l/m är värd liiiite mer uppmärksamhet.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-22 10:31
Raphael

Renault har snitsig design och mycket hög kvalitet idag, långa garantier 5 år dessutom och låg förbrukning. Bilen är rymligare än den ser ut vara, faktiskt en av de rymligaste småkombis på marknaden.

Gällande "stötigt chassi" så är det knappast chassit som är stötigt, problemet är sportdäcken på 17". Skippa dem och ta vanliga däck på 16" med mer normal profil så blir det något mjukare. Men visst, denna Renault är mer tyskt stram i fjädringen än det klassiska franska gunget.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-22 11:46
Hackenbush

Från sidospegeln och bakåt är den ju nästan en V60 kopia.
Vem har kopierat vem?

#5 • Uppdaterat: 2012-11-22 12:27
Simon no1

Och hur stor är chansen att den går att köra på 0,35....? Obefintlig antar jag...

#6 • Uppdaterat: 2012-11-22 12:33
N-iklas

2011 var Megane en värdelös sophög utan gräns, har man ändrat så mycket till 2012?
Det skulle vara häpnadsväckande.

Men varför ingen genomlastningslucka i ryggstödet?

#7 • Uppdaterat: 2012-11-22 12:39
Hackenbush

Varför genomlastningslucka om man kan fälla baksätet 60/40?
Du förlorar en sittplats hur du än gör.
Tror aldrig jag sett en kombi någonsin med genomlastningslucka. Finns det?

#8 • Uppdaterat: 2012-11-22 13:01
Raphael

"2011 var Megane en värdelös sophög utan gräns"

Renault Mégane är näst mest sålda franska bil i Sverige och väldigt populär. Att den skulle vara värdelös och en sophög håller jag absolut inte med om. Jag var mycket nöjd med min Renault Mégane 2004, hög kvalitet och finish, utmärkta köregenskaper, bränslesnål och så tystast i sin klass, väldigt bra framstolar. En på alla sätt utomordentligt bil. Mégane anno 2011 är ännu bättre, även om designen är mer utslätad än mästeverket Mégane II.

Men uppenbarligen var Opel så förtjust i designen så de kopierade Mégane III för sin nya Astra.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-22 16:27
dawgu1

Köpte denna renault för 6 mån och är mer än nöjd, med allt! Väldigt förvånad att den inte blir mer positivt bemött. Har provkört många bilar innan jag bestämde mej, bla. Kia Opel volvo, Renualt står sig bra i konkurransen och jämfört med KIA som fått många lovord är den piggare bekvämare och mycket fräckare! Visst högt vägljud som blir bättre om man skiftar till 16 tums däck istället för 17.

#a • Uppdaterat: 2012-11-22 18:10
Irvor

Renault har 5:a i krocksäkerhet !
Men kanske lika viktigt 5:a i betyg på rostskydd !
Lägg därtill ett bra inköpspris och det börjar bli riktigt intressant.
Snygg också...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.