Nästa artikel
Provkörning: Renault Grand Scenic (2012)
Provkörning

Provkörning: Renault Grand Scenic (2012)

Publicerad 13 februari 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Grand Scenic klarar att forsla halva knattelaget till fotbollsträningen, men med sju åkande finns knappt någon plats för bagage.

I ett försök att höja attraktionskraften hos Grand Scenic har Renault låtit sina formgivare pynta fronten med krom, svart lack och lysdioder. Därtill har märkets motortekniker försett 1,5-litersdieseln med förbättrad reningsteknik och en mer effektiv turbo. Rätt recept för att locka barnfamiljer och äldre med barnbarn till bilhallarna?

En sak är i alla fall säker, dieselmotorn förflyttar Grand Scenic genom vardagstrafiken och gör det med den äran. Accelerationen är inte den snabbaste och kraften tryter med många passagerare ombord, men i det stora hela känns bilen tillräckligt motoriserad.

I instruktionsboken finns råd för att spara bränsle, ett är att snabbt gasa till 50 km/tim och lägga i femman. Jag provar men tvingas snart växla ned när gaspedalen inte förmår motorn att reagera. Här märks att bilen är ekonomitrimmad och högt utväxlad.

Föraren sitter aningen högre än i en kombi och har bra blick över instrumenten, som på typiskt franskt manér är digitala och centralt placerade. Mittskärmen ligger dock bra i synfältet tack vare positionen högt och långt fram på panelen. Ett minus vad gäller komforten är framstolarnas korta dynor med dåligt stöd för låren.

Vidare bakåt är karossens midjelinje inte alltför uppdragen och de bakre stolsraderna högre monterade än framsätena. Det gör att korta passagerare kan se ut genom fönsterrutorna och samtidigt svalka sig via ventilationen med utblås på B-stolparna.

När bilen ska användas för att lasta prylar kan mittradens stolar antingen fällas ihop eller lyftas ur helt och hållet, de är tunga och måste förstås förvaras någonstans, men om man behöver två kubikmeter lastrum kan det vara värt besväret.
Längst bak finns två stolar som viks upp ur golvet, här kan de med korta ben åka, andra får inte plats. Något som heller inte får plats med sju stolar är bagage, bara 208 liter kan stuvas in bakom stolsrad tre. Samma sak gäller för övrigt konkurrenterna i storleksklassen. Den som vill köra sju personer och samtidigt få med sig en del last får helt enkelt titta på större bilar.

En varning kan dock vara på sin plats. Mittradens yttersäten lossas från golvet för att göra insteget till de bakre stolarna enklare. När en person klivit in och stolen ska dunkas tillbaka i fästena riskerar fötter att komma i kläm.

Tidigare har Grand Scenic varit en av få miljöbilsklassade sjusitsiga dieselbilar, men nu efter årsskiftet råder strängare regler och Grand Scenic landar på fel sida miljöbilsgränsen.

Provkörningen gäller den version av Renault Grand Scenic som ansiktslyftes inför modellår 2012. Redan nu genomgår modellen en uppdatering igen. Senaste versionen av Scenic, Grand Scenic och den nya Scenic XMOD börjar säljas i maj 2013.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Grand Scenic?

 

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Grand Scenic.

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Renault Grand Scenic 1.5 dCi

Pris, från kr: 236 900.

Säljstart: Nu.

Modell: Sjusitsig flexbil.

Mått, cm: L 457/B 185/H 165.

Tjänstevikt, kg: 1 516.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel,

1 461 cm3, 110 hk vid 4 000 v/min, 260 Nm vid 1 750 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda alternativt automatlåda (7 500 kr).

Prestanda: Toppfart 180 km/tim, 0–100 km/tim 13,5 s.

Förbrukning: 4,1 l/100 km.

CO2-utsläpp: 105 g/km.

Konkurrenter: Peugeot 5008, Citroën C4 Picasso, Ford Grand

C-Max, Volkswagen Touran, Opel Zafira Tourer med flera.



Vad nytt? Omarbetad front, dieselmotor som sägs vara tolv procent snålare.

För vem? Den som vill ha plats för sju, men inte en stor buss.



Plus: Flexibel interiör, kompetent dieselmotor.

Minus: Minimalt lastrum med sju åkande, risk för klämskador.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-16 19:59
Leif Larsson (ej verifierad)

Finns inget att kommentera. Bara att undvika denna bil.

#2 • Uppdaterat: 2013-02-17 08:32
Hackenbush

Håller med Leif, den väcker inga "vill ha" känslor alls.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-17 10:09
saabnisse

För en barnfamilj med ett par tre frön är den här typen av bilar fantastiskt bra.
Den ger ju en bra möjlighet att skjutsa ett halvt knattelag till fotbollsmatcherna.
Att det sedan är en trevlig bil med ett bekvämt insteg gör ju inte saken sämre.
Men som på flera andra liknande bilar kan jag inte komma överens med instrumentens placering.
Och här har de ju på sedvanligt franskt manér fått en överdesignad formgivning.

#4 • Uppdaterat: 2013-02-18 08:47
Mistro

Varför kommentera om man inte vill kommentera?
Scenic är beviseligen en svårslaget vettig bil för barnfamiljen och gillar man då inte en praktisk bil så finns det andra alternativ.
Är man "allergisk" mot ett fabrikat (eller ett land) så finns det också bot....Köp något annat och låt alla andra få göra sina egna val.
Ingen tjänar något på att begränsa sina valmöjligheter utan anledningar.

Scenic är i min mening en vettigare bil än både Megane och Clio men säljer ändå betydligt sämre,vilket är synd.
Att den nu dessutom tappade sin "miljöbils etikett" lär ju inte precis hjälpa försäljningen på traven.
Kanske finns det ännu lite mer att justera på motorerna men bäst vore ju någon hybridversion för att inte tappa mark!?

#5 • Uppdaterat: 2013-02-18 09:11
Raphael

Det var Renault som startade trenden med familjebussar. Dessa är rymligare, skönare och billigare än en Volvo-kombi. Man har dessutom bättre sikt. Av någon outgrundlig anledning fortsätter svensken med Volvo-kombis eller Passat-kombi, fast de är trängre, inte lika komfortabla och dessutom dyrare i inköp. Det verkar vara fördomar som gör att människor väljer sämre alternativ istället för rymd och komfort som klarar många mil. En familjebuss som Grand Scenic eller Grand Picasso är fantastiskt för en familj.

Instrumentpanelens utformning är suverän, för man sitter högt med en stor glasyta och om man hade instrumenten mellan ratten vid föraren skulle föraren tvingas flytta blicken väldigt långt för att se instrumenten och det skulle vara trafikfarligt. Alternativt att man minskar glasytan och höjer instrumentpanelen och ger ratten en mindre lutning plus sänker föraren så föraren sitter lägre - men då försvinner fördelarna med den högre komfortpositionen som bättre sikt och bättre överblick. Instrumentplaceringen i Scenic och Picasso är därför en självklarhet som jag ser det. När man sitter så högt och tittar ut över vägbanan så hamnar instrumenten i siktfältet naturligt, man behöver inte böja huvudet och titta ner mellan ratten. Siffrorna är dessutom stora och tydliga (större i Picasson än i Scenic men de fungerar bra i Scenic också).

#6 • Uppdaterat: 2013-02-18 10:42
Birger Karlsson

Helt klart en vettig bil med bekvämt insteg. Bekvämare att spänna fast barnen när bilen är högre och du ska böja dig in i baksätet. Instrumentens placering är inga problem fungerar mycket bra då jag provat på detta.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-18 11:14
IngoS

Problemet är imagen. Sätt dit några nya pressveck, höj markfrigången 4 cm, skicka med en medioker fyrhjulsdrift typ Honda CRV som "normalutrustning" (de flesta köper FWD i alla fall) och höj priset med 100000 -och bilen skulle överösas med beröm. Man skulle särskilt framhäva utrymmen och komfort jämfört med andra SUVar. OK -SUVar har litet fler saftiga miljögrisigare motorer att välja på än en sån här ekonomivagn annars är skillnaderna försumbara. Alla såna här små familjebussar ligger i bakvatten och kommer att ersättas med lätt förhöjda SUVliknande skapelser med påklistrad plastdekor. Vet inte hur länge det fortfarande går att få ekonomiska rymliga nuftiga bilar. Karossformen har framtiden för sig.

#8 • Uppdaterat: 2013-02-18 11:14
S-E S

"Klarar halva knattelaget", men inget bagage! Då behövs i alla fall 3 bilar till "Knattelaget", 2 Grand Scenic till "Knattarna" och en Clio till bagaget.
Varför då inte 3 st Clio där såväl "Knattar" som deras bagage ryms? Dessutom billigare?

#9 • Uppdaterat: 2013-02-18 12:06
Mistro

Varför allt detta bekymmer runt de extra platserna?
Inte är det tillräckligt att konstruktörerna redan har trollat med inneutrymmena och på så vis skapat en ny trend för barnfamiljerna,..näe man måste bara gnälla över något.
Scenic är en väldigt rymlig och praktisk bil och detta trots nätta former.
Grand Scenic är än bättre och kan dessutom vid behov lagligt frakta ett par personer till.

För er som fortfarande inte vet eller förstår vad det är för bil så kan jag tillägga att det inte rör sig om en mindre buss eller skåpbil utan bara en väldigt praktisk personbil.
En utmärkt bil liksom flertalet utav sina konkurrenter som erbjuder lite extra plats utan att man egentligen behöver kompromissa något.

Har man 4-5 barn och dessutom ett enormt behov utav att samtidigt frakta en massa gods,...ja då väljer man en bil som lämpar sig för detta.
Förslagsvis en Chrysler Grand Voyager eller kanske en Vw Caravelle.

Med en Scenic (eller likvärdig bil) så har man den begränsningen att om man har tre barn som samtidigt utöver en sport som kräver mycket utrustning så får dess kompisar åka med sina egna föräldrar!
Alla de som inte kan leva med detta köper som sagt en större bil (d.v.s ...INTE en V70) ,....vad tusan är det som är problemet?

#a • Uppdaterat: 2013-02-18 12:40
Irvor

Smart bil !
Kanske för smart, då den inte säljer bättre.
Folk är kanske för dumma för att förstå fördelarna, eller för status-sökande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.