För ett par veckor sedan visade Renault upp den nya crossovern Captur, som ska presenteras till fullo på Genèvesalongen i mars. Men Captur är inte det enda i crossoverväg som den franska tillverkaren tar med sig till Schweiz.
Nu visas nämligen Renault Scénic XMOD som blir en lite större crossover än den ovan nämnda modellen.
En helt ny bil är det inte, utan det rör sig snarare om en Scénic med höjd markfrigång, stötfångare fram och bak, speciella lättmetallfälgar och takbågar. Designen på den nya fronten följer Renaults senaste formspråk.
Scénic XMOD är framhjulsdriven men har utrustats med ett nytt antispinnsystem kallat Extended Grip, som är anpassat för lite sämre väglag och något så när ska påminna om fyrhjulsdrift. Systemet ska ge bilen bättre grepp och föraren kan välja mellan tre olika körlägen för olika sorters väglag via ett vred placerat på mittkonsolen i bilen.
Invändigt hittar vi också en nyhet i form av en en R-link-läsplatta med integrerat multimediasystem.
I likhet med vanliga Scénic finns plats för 555 liter bagage. Sätena går att plocka ut för ökat lastutrymme. Renault nämner ingenting om motorer förutom att den 130 hk starka bensinmotorn TCE130 kommer att vara aktuell på vissa marknader.
Bilen ska tillverkas i Dounai i Frankrike och försäljningsstart sker i maj 2013.
Utöver nya XMOD genomgår vanliga Scénic samt den längre sjusitsiga Grand Scénic ansiktslyftningar för att följa det nya formspråket.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Scénic XMOD?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men snälla ni. "Men Captur är inte det ända i crossoverväg". Ja ändan är ju bak som vi vet. Får jag föreslå följande korrigering? "Men Capture är inte det enda i crossoverväg". Om ni vill ha en professionell korrekturläsare, så erbjuder jag gärna mina tjänster. :) Se detta som ett smakprov, nästa gång skickar jag en faktura. :) :) :).
Jag anser att den nya fronten är en höjning av modellens utseende, pluspoäng från mig! Nu blev Scenic snygg även framifrån. Bakifrån var den snygg sedan tidigare. :)
Tack Raphael, inga ändor eller ändar här inte. Gick lite för snabbt där.
/Alexander Öbom, Vi Bilägare
Jodå, ser inte alls illa ut, men en bil med mittmonterade instrument köper jag aldrig.
Är det inte egentligen så här en bil borde se ut idag?
Höjd markfrigång för ett bekvämare insteg och med tanke på hur den svenska vägstandarden ser ut, plastsjok på sidorna som skyddar lacken mot parkeringsskador och stensprut.
Om man sen tycker att bilen ser anskrämlig ut så störs man ju inte av det när man väl sitter bakom ratten med bra sikt över trafiken tack vare den höjda markfrigången och låga midjan :-)
Jo det är ju en avsevärt bättre formgivning än de idiotkostymer som många av våra nya modeller försetts med.
Bilar som man måste krypa in i?
"Extended Grip, som är anpassat för lite sämre väglag och något så när ska påminna om fyrhjulsdrift."
Snacka om marknadsföring.
Det enda system som "påminner om fyrhjulsdrift" är Haldex.
Med det sagt så är också Haldexutrustade bilar tvåhjulsdrivna med en viss stödfunktion i de "normalt" frirullande hjulen.
Vad det nu ska vara bra för...
I den här kostymen kan den kanske gå en match mot Opel Mokka !
Inte vill man ha hög markfrigång för att bekvämt komma i och ur en bil, nej ett golv som ligger lågt över asfalten men gärna en högre sittdyna som inte lutar för mycket bakåt.
Bilen ser inte så modern ut med alla plastsjok och snöskyfflar fram och bak.
Liknar Nissan Juke som sägs vara ett mellanting mellan SUV och sportbil, är det någon mer som tycker att den är det.
Gillar inte heller bilar med en massa yttre plastattiraljer som skall få den att se ut som om den kan klara en tripp till Nordpolen.
Jag tycker mest det ser billigt och tramsigt ut.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.