Peugeot har konstruerat ett smart hybridsystem som kan användas i många olika bilmodeller. Suven 3008 har redan konverterats till hybrid och nu kommer samma system i 508 kombi. Att det handlar om en specialmodell syns på långt håll. Karossen vilar på jättehjul (18 tum) som behöver skärmbreddare för att kunna vridas fullt. I nosen lyser LED-paneler som ska påminna om lejonklor.
Med en stark dieselmotor fram och en elmotor mellan bakhjulen anpassar sig 508 RXH efter väglag och behov. 37 elektriska hästkrafter i bakvagnen orkar ensamma driva bilen i lägre farter upp till fyra kilometer, vilket räcker för att hålla luften ren i de flesta byar och mindre städer utefter vägen. På landsvägen jobbar dieselmotorn på 163 hästkrafter och om inte all kraft går åt för att driva fram bilen laddas batteriet upp.
I slipprigt väglag kan båda motorerna samarbeta och bilen blir fyrhjulsdriven. Allt sker helt automatiskt och omärkligt, men föraren kan också bestämma drivningen själv med ett vred.
Med sina två motorer blir Peugeot 508 RXH särdeles användbar och när elmotorn hjälper till vid behov blir den dessutom snål. De officiella förbrukningssiffran är 4,1 liter/100 kilometer, vilket inte ger högre utsläpp än 107 gram koldioxid per kilometer – häpnadsväckande för en stor kombi som väger nästan två ton!
Nu visade sig verkligheten inte riktigt så idealisk. Under provkörningen i Frankrike hamnade vi lätt på dubbla förbrukningen utan att ha kört särskilt hårt. Men vägarna var kanske inte så väl valda. Det var backigt och i uppförsluten kändes det att 508 RXH är en tung bil. Den accelererade med viss motvilja och dieseln fick ta i så det hördes. Hybridsystemet väger sina modiga kilo – bara batteriet är en 48 kilos klump som ligger under golvet längst in i lastutrymmet. Jämfört med den vanliga 508:an har RXH lagt på sig cirka 400 kilo.
Men all vikt kan inte skyllas på den nya tekniken. 508 RXH är en ovanligt välfylld bil. Beteckningen RXH (som står för ”specialmodell” (R), ”fyrhjulsdriven” (X) och ”hybrid” (H) innebär att utrustningen är extra omfattande. I standardutrustningen ingår bland annat ett enormt glastak och navigering. Växlingen sker automatiskt men den sexstegade lådan kan också styras med spakar på ratten. Det ger rappare växelbyten. Automatiken jobbar ganska sävligt.
Fyrhjulsdriften hjälper bilen att ta sig fram i väglag där tvåhjulsdrivna versioner stannar med slirande däck, men trots frigångshöjden på drygt 18 centimeter är inte RXH någon terrängbil, betonar Peugeot. Provkörningen var strikt hållen till asfaltvägar och där rullade bilen tyst och bekvämt, även om fjädringen kändes väl hård på guppiga avsnitt. Men den tunga karossen har väl krävt kraftiga fjädrar och dämpare.
Trots motorkraft på sammanlagt 200 hästkrafter och ett vridmoment på uppåt 500 Newtonmeter, fyrhjulsdrift och hög frigångshöjd, är inte Peugeot 508 RXH någon duglig dragbil. Den får bara släpa på 1 100 kilo. Kylsystemet orkar inte hålla dieseln vid arbetstemperatur med tyngre släp.
Hybridmodellen kommer att kosta uppåt 390 000 kronor, vilket är cirka 100 000 kronor mer än den vanliga 508 2,0 HDI. Men då finns inte mycket extra att köpa till. Dessvärre erbjuds inte ens några av de säkerhetssystem som många av konkurrenterna har. Peugeot begränsar sig till farthållare med avståndsvarnare (inte autobroms) och anser för övrigt att föraren själv ska ha koll, utan hjälp av kameror och radar. Det kanske är den största bristen hos 508 RXH.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508 RXH?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Peugeot 508 RXHBetyg
Pris, från kr: Cirka 380 000.
Säljstart: April – leverans i höst.
Modell: Kombi med fem dörrar.
Mått, cm: L 481/B 207/H 148.
Tjänstevikt, kg: 1 910.
Dragvikt, kg: 1 100.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 997 cm3. max effekt 163 hk vid 3 850 v/min. Elmotor på 37 hk (27 kW).
Kraftöverföring: Fram- eller fyrhjulsdrift. Bakhjulen kopplas in elektroniskt.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,8 s. Toppfart 213 km/tim.
Förbrukning: 4,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 107 g/km.
Konkurrenter: Skoda Octavia Scout, Subaru Outback, Volvo XC70, VW Passat Alltrack, Audi Allroad.
Plus: Välutrustad, drivning efter behov, flera körprogram, miljöklassad.
Minus: Tung, dyr, låg dragvikt, få säkerhetssystem.
Vad nytt? Tuffare design och hybridsystemet med dieselmotor fram och elmotor bak.
För vem? Den som vill åka utsläppsfritt ibland, köra sportigt ibland och kunna ta sig fram i svåra väglag.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förstår inte vem denna bilen skulle kunna tilltala förutom designen och fyrhjulsdriften kanske.
En bil som bara får dra 1100 kg har enbart farthållare med avståndsvarnare som säkerhetssystem. Den är trots frigångshöjd på 18 cm och 18 tums hjul inte terränggående och så kostar den 380.000.
Denna går fetbort som tänkbart köp.
Hybridbilar är ofta tyvärr inte avsedda som dragbilar, en del av dem kan inte förses med krok alls, t.ex. Prius.
Det där med låtsasterrängbilar är ett märkligt mode, terrängkörning är ju förbjuden, och ändå dräller det av bilar från alla möjliga tillverkare med extra plastbitar för att de ska se tuffa ut. Fast de är fortfarande inte terränggående då de är för låga för det. Ofta är de inte ens 4WD.
En märklig trend som startades av Simca-Matra på 70-talet. (vilket de andra tillverkarna skrattade åt. Då...)
Det med dragbil har du förstås rätt i hultarn.
Det med låtsasterrängbilar är väl mest för att ägaren vill framstå som någon sorts friluftsmänniska som är en riktig skogsmulle trots att de flesta av oss skulle bli handfallna om vi blev nedsläppta i någon djungel lång ifrån bebyggelse.
Något som slog mig är vikten på denna Peugeoten nästan 2 Ton.
Det närmar sig snart i vikt vad de stora jänkarna vägde på 50-talet och det kan väl knappast kallas utveckling.
Därför lovprisar jag Mercedes ide om att bygga lättare bilar vilket man kan läsa om i en annan artikel här på Vib:s hemsida.
Visst är de så som du säger: bilarna blir allt tyngre, en vanlig V70 ramlar iväg över 1800 kg idag (AWD 1910!). En merca E 220 väger idag 1840 kg.
Totalvikten blir så hög att ägaren inte får dra sin husvagn/hästtransport/släpa på 1400 kg som han kunde göra med sin gamla 940/Xantia/Omega. Sjukt!
Även mindre bilar typ Golf väger över 1500 kg med 4WD. Vaddå liten bil?
Det mest tragiska är ju att den förbrukade 0,8 under provkörningen, det är ju mer än en vanlig dieselbil, vad ska man då ha hybridtekniken till...?
Nej det märks att de är nya på det här........
Simon!
Med den vikten och fyrhjulsdrift är det nog ingen lätt sak att hålla drivmedelsförbrukningen nere.
Simon: nu var det ju backigt så då har man ju ingen nytta av hybridsystemet. Skulle tro att de flesta bilar dragit 0.8...
Simon får gärna visa vilken fyrhjulsdriven dieselbil på två ton (någon SUV kanske?) som förbrukar under 0,8 l/mil i backar. Kör man i stan med bilen så drar den mycket mindre, det i är i städer som hybridbilar drar minst.
Fyrhjulsdriften är användbar på vintern.
Totalt har bilen 200 hästar och jag tror att det finns de som anser sig behöva det.
Dessutom är bilen utsläppsfri i stan, vilket andra SUV:ar inte är.
Apropå ej terränggående så är inte konkurrenterna (Subaru Outback, Volvo XC70 Cross Country, Passat alltrack, Audi Quattro m fl) terränggående heller.
Låter dyrt med så stora fälgar. Vilken nytta har man av dem ?
Tung bil, men många konkurrenter är också tunga.
Tycker det känns omodernt med så tunga och effektstarka bilar överhuvudtaget.
"Alla" vill bygga PREMIUM kosta vad det kosta vill.
Bilarna blir ofta opraktiska pga formerna, törstiga pga vikt/effekt, och onödigt dyra pga man kan ta mer betalt om kunden tror det är en PREMIUMBIL.
Jag tycker det börjar bli löjligt.......
Det största minus med bilen är att du bara har en dragvikt på 1100kg så dra något släp/Husvagn kommer ju inte på frågan... Väldigt dåligt! Skulle man fått dra typ 2000kg eller något sånt så skulle den nog kunnat bli populär för husvagnsägare och häst folk när den har 4hjulsdrift.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.