På utsidan har Peugeot 308 GTI bland annat kryddats med coola mörka lättmetallfälgar, svartlackad grill, en liten takvinge bak och dubbla kromade avgaspipor.
Även inne i kupén finns en rad sportattribut, typ fet treekrad ratt, borrade aluminiumpedaler och sportstolar i halvläder med röda sömmar och GTI-emblem på ryggstödet.
Men den största skillnaden mellan en vanlig 308:a och prestandaversionen återfinns ändå under huven. Där ruvar samma fyrcylindriga direktinsprutade 1,6-litersturbo på 200 hk som i sportvagnen RCZ.
Motorn är utveckad i samarbete med BMW och sätter rejäl sprätt på den franska Golf-utmanaren. Men 200 hk-turbon är inte i första hand utpräglat sportig och rivig, utan skickar istället på sin kraft med ett jämnt, stadigt flöde över ett brett varvtalsregister.
Det gör att 308 GTI upplevs mer som en blixtrande snabb omkörningsmissil än som en lekfullt lynnig familjeracer.
Chassit och växellådan är förstås anpassade efter den vässade prestandan. Men speciellt när det gäller växellådan fattas det en bit till den klass som många av GTI-konkurrenterna skämmer bort sina ägare med.
Totalt sett föll dock de samlade köregenskaperna både mig och ett antal andra testchaufförer på läppen.
– Det här är ju en GTI man kan leva med till vardags, skrev en av provryttarna i sitt protokoll. Bilen är tillräckligt bekväm för att man inte ska skaka sönder på dåliga vägar, samtidigt fjädring/dämpning är bra avstämd för att klara tuffa tag när vägen kröker.
Sport-Peugeoten går definitivt att åka fort med. Och låter fränt gör den också, tack vare det speciella ljudpaketet som ger en extra dimension åt motorklangen. Dock inte utanför bilen, utan bara inne i kupén.
Men jämfört med klassledaren Golf är 308 GTI ändå en klar förlorare, såväl när det handlar om väghållning som körkänsla, kvalitetsintryck och effektiva prestanda.
Bilen dras också med en del irriterande missar. En obegriplig fadäs i förarmiljön är de vita instrumenttavlorna, som knappt är avläsningsbara i dagsljus. Är det inte meningen att man ska se hur fort man kör, eller?
Därmot kniper den smart disponerade Peugeoten en hel del poäng när det gäller praktisk användbarhet. 308:an är i grunden ett väl kamouflerat högbygge och karossmåtten, speciellt på höjden, har utnyttjats för att skapa fina utrymmen för både passagerare och bagage.
Det gör 308:an till en av de mer familjevänliga bilarna i GTI-klassen just nu.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 308 GTI?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Peugeot 308 GTIBetyg
PRIS, FRÅN KR: 249 900.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 428/B 180/H 152.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 447.
MOTOR: Direktinsprutad bensinturbo. Cylindervolym 1 598 cm3. Effekt 200 hk /147 kW), max vridmoment 275 Nm från 1 700 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Automat finns ej.
PRESTANDA: Toppfart 237 km/tim. 0–100 km/tim på 7,7 s (fabriksuppgifter).
FÖRBRUKNING: 6,9 l/100 km, blandad körning.
CO2-UTSLÄPP: 159 g/km.
KONKURRENTER: VW Golf GTI, Alfa Romeo Giuietta 1.4 Turbo, Citroën DS4 THP 200 med flera.
Plus: Prestanda, åkkomfort, utrymmen, användbarhet.
Minus: Instrumentering, växellåda, GTI-känsla.
Vad nytt? Vässad drivlina, uppstyvat chassi, speciell utrustning,
För vem? Den som vill ha familjeegenskaper och sportbilsprestanda i samma paket.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Synd att de gjort bilen så ful i bakänden, snart blir det en Kalle-Anka bil, liknande Renault megane......
Jag tycker denna är mycket snygg, och betydligt mer personlig än många andra av dagens bilar. Denna har en egen stil!
Det där med klassledande är smaksak och inte fakta. Jag tycker 308 GTI var betydligt bättre att köra fort med och samtidigt var den betydligt mjukare som en bil man vill köra varje dag skall vara.
Peugo: Med tanke på försäljningssiffrorna är du nog ganska ensam om din åsikt.
Peter E: När har försäljningssiffrorna berättat något om hur bra en bil är? Jag kan svara, aldrig och inte heller i fortsättningen. Ensam är jag ju såklart om man ser på dom siffrorna. ;)
Lyssna för all del inte på motor-journalisterna, dom skriver ju vad som helst. Bäst är det att pröva själv för det är då det gäller! :D
Peugo...hur gärna du än vill att Peugeot ska vara bäst så är folk inte dumma, de köper de bilar de tycker är bäst, och nu råkar det vara så att de flesta tycker VW är bättre än Peugeot.
Den stora massan av människor har alltid varit lättledda vilket även återspeglar sig i bilvalet.........
Japp, jag råder er att tänka själv för Peugeot är definitivt inte en passande bil för alla här i världen men tro inte heller att VW är det. Själv har jag märkt att VW oftast är tråkig under provkörningarna, gillar bilar som tex Guilietta och DS4/DS5, dom har det där lite extra och körbarheten är på topp.
Peter, det är många som tror att VW är bättre än Peugeot. Det handlar om fördomar och om vanor. För många år sedan minns jag att en kvinna som hade vunnit en Renault i motorlotteriet bad att få en Golf istället därför att hon redan hade en Golf och hon var "van vid den modellen". Just detta med att byta det man är van vid till något annat, det kan vara väldigt skrämmande för många människor. Tydligen har VW många sådana kunder eftersom deras nya modeller är så snarlika de gamla, så min analys är därför att VW-kunderna är mer rädda än andra kunder - rädda för förändringar. Och då byter man inte märke, därför att man inte vågar. Oavsett hur bra andra märken än är. Är man vanemänniska så är man...
Hmm..förökar sig VW-ägare genom kloning eller nåt? För antalet VW -ägare bara ökar hela tiden? För hur blir de annars fler?
Eller köper även icke VW-ägare VW-bilar av gammal vana?
Förklara gärna detta fenomen.
Eller inse faktum..det ÄR skillnad på bilar.
Peugeot hade sin storhetstid med 205 och 206 och 307...men nu kräver kunderna mer.
308 är väl ett lysande exempel på det ni verkar ogilla med VW...att man inte ändrar i onödan. 308 är ju bara en kraftigt sminkad 307.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.