Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 208 Hybrid FE (2013)
Provkörning

Provkörning: Peugeot 208 Hybrid FE (2013)

Publicerad 4 december 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
När racingmekaniker får händerna fria kan resultatet bli häpnadsväckande. Vi provkör experimentbilen Peugeot 208 Hybrid FE.

I januari 2012 meddelade Peugeot att det inte längre fanns pengar till att delta i sportvagnsracing. De duktiga mekanikerna på avdelningen Peugeot Sport, som konstruerat  den framgångsrika 908:an, stod plötsligt utan jobb – men inte utan idéer.

Projekt 49/8 blev racingmekanikernas nya skötebarn.

– Vi ville visa att det går att göra en bil som är extremt bränslesnål men ändå rolig att köra, berättar motoringenjören Michel Blayer.

49 står för utsläppen av koldioxid. 8 för accelerationstiden till 100 km/tim.

Men när den färdiga bilen presenteras på en testbana utanför Paris en blåsig oktoberdag har projektnamnet ändrats. Nu kallas det istället 46/8.

– Jobbet gick lite bättre än väntat, säger Michel Blayer.

Ett utsläpp på 46 gram koldioxid betyder att bilen drar 0,19 liter bensin per mil.

Racingteamet har inte använt något hokus pokus för att skapa Peugeot 208 Hybrid  FE. Den baseras på en vanlig 208 med trecylindrig motor på 68 hästar. Den inre stålstrukturen är kvar, men på utsidan har all plåt bytts ut mot lätt komposit. Bakänden, till exempel, är gjord i ett stycke som bara väger 20 kilo.

195 kilo har projektgruppen bantat bort. 20 kilo har försvunnit  från chassit, där spiralfjädrar och länkar ersatts  bladfjädrar av glasfiber.

– Med komposit kan man spara 50 procents vikt och ändå få samma styrka som med stålplåt, säger Guillaume Cledat från CCP Composite, ett av företagen som utvecklat komponenter till Peugeots projektbil.

Den lilla trecylindriga orginalmotorn har fått en grundlig behandling på racingverkstaden. Den har ett nytt topplock med effektivare kylkanaler, direktinsprutning och höjd kompression från 11 till 16. Alla rörliga delar har bytts ut mot lättare, kolvarna har belagts med diamanthård karbon som minskar friktionen. Oljeföretaget Total har bidragit med nyutvecklade smörjmedel till både motor och växellåda och dessutom utvecklat en bensin som med hjälp av additiv minskar CO2-utsläppen några gram.

Bensinmotorn får draghjälp av en elmotor på 41 hästkrafter. Den drivs av ett 25 kilo tungt batteri som ligger under baksätet. Batteriet laddas på av bromsenergi eller av bensin-motorn när all kraft inte behövs för att driva bilen.

Det tog 16 månader för teamet att bygga de två prototyper som pressen fick provköra.

Att det var prototyper rådde ingen tvekan om. Med ett högt tjut från de rakskurna dreven i växellådan gled bilen ut på testbanan. Från motorn var det tyst – upp till 50 km/tim drev bara elmotorn. Men när hastighetsmätaren nådde 50-strecket blev det desto mera liv. Bensinmotorn gick igång med ett häftigt ryck och ett grovt vrål. Ljudisolering har inte prioriterats av projektgruppen och teknikerna gillade kanske att Peugeoten väsnades som den värsta racerbil.

Bokstäverna FE står för Fun and Efficient. Egenskaperna representeras av två körlägen som ställs om med ett vred mellan framstolarna. På ”Fun”-läget går elmotorn in tidigt och sätter  sprutt på bilen. Den skenade iväg som en GTI längs testbanan. Riktigt skojigt.

Men efter några hundra meter tackade bensinmotorn för sig. Teknikern i passagerarstolenknappade ursinnigt på sin dator, jag fick stanna och starta flera gånger men den dånande drivkällan förblev tyst.

– Sorry. Det är färdigkört för i dag, sa den olycklige teknikern.

Men även en kort tur övertygade att Peugeots racingteam har hittat på en hel del som kan bli användbart i kommande Svenssonbilar.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 208 Hybrid FE?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 208 Hybrid FE

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 208 Hybrid FE

PRIS, FRÅN KR: Ej till salu.

MODELL: Halvkombi med två dörrar.

SÄLJSTART: Aldrig.

MÅTT, CM: L 396/B 174/H 146.

TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 780.

MOTOR: Trecylindrig bensindriven med direktinsprutning och variabla ventiltider. Effekt 68 hk. Elmotor på 41 hk.

KRAFTÖVERFÖRING: Automatväxlad låda och framhjulsdrift.

PRESTANDA: Toppfart anges ej. Acceleration 0–100 km/tim på 8 s.

FÖRBRUKNING: 1,9 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 46 g/km.

KONKURRENTER: Finns inga.

VAD NYTT? Kaross, chassi, motor-teknik.

FÖR VEM? Ingen får möjlighet att köpa bilen. Den finns bara i två exemplar.

PLUS: Snabb acceleration, lättkörd, många nya lösningar.

MINUS: Kommer aldrig att produceras.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-04 09:36
Swemba

Jaha? Ett vanligt hybridsystem med batterier, alltså? När det stod "racingteknik" trodde jag det skulle handla om ett mer racingbaserat KERS med svänghjul eller kondensatorer.

#2 • Uppdaterat: 2013-12-04 10:48
hultarn

Konstigt att det finns ett stort inneboende behov att ständigt återkomma till PSA's ekonomiska läge.
Jag trodde det var uttjatat för länge sen.

Vilka andra tillverkare har 0,19 i bensinförbrukning på sina produktionsbilar?

#3 • Uppdaterat: 2013-12-04 11:06
Simon no1

Lät ungefär som man förväntade sig, motorn gick igång med ett ryck, en tjutande växellåda och man har tagit fram speciell bensin för att få ner värdena till fantasisiffror som ingen kommer att kunna köra på ? och bilen höll inte ens för testkörning.....

Sagor finns, men dom är sällan på riktigt....

#4 • Uppdaterat: 2013-12-04 11:12
1storstark

0,19l/mil! Vem farao tror på det? Sluta uppge dessa fantasisiffror som bara finns i laboratorium. Vore det någon annan bransch än bilbranschen skulle de bli fällda för vilseförande marknadsföring. Fantasisiffrorna blir bara värre och värre för varje år.
Verkligheten kanske är 3ggr den siffran.

#5 • Uppdaterat: 2013-12-04 11:34
hultarn

Simon: du läste kanske inte texten: "experimentbilen"
Ingen har väl påstått att detta är en färdig produkt?

#6 • Uppdaterat: 2013-12-04 12:46
Raphael

Detta är ingen färdig bil, den är inte för produktion än utan som Hultarn säger ett experiment, en prototyp, den är fortfarande under utveckling. Racingtekniken handlar om materialen som används, och den trimmade motorn, plus att det är racerteamet som har byggt denna prototyp.

#7 • Uppdaterat: 2013-12-04 14:03
Gunnar Lindberg

Kompressionen höjd från 11 till 16 på en bensinmotor. Fungerar det? Knackar den inte hela vägen?

#8 • Uppdaterat: 2013-12-04 14:12
saabnisse

Ganska fånigt experimenterande, verkar nästan som något som teknikstudenter från något tekniskt universitet brukar hålla på med.
Det har funnits mer intressanta lösningar på det de ville visa, t.ex. har ju PSA själva visat sin gashydrauliska hybrid och den måste ju vara mer intressant än det här?

#9 • Uppdaterat: 2013-12-04 14:33
Bortom

Nån gång under 80-talet lyckades en snubbe köra från Rom till syd-Norge på en tank med en vanlig 5 växlad diesel-Golf. Genomsnittsförbrukning: 0,2l/mil.
Så låg förbrukning har mer med körsätt att göra än med teknik.

#a • Uppdaterat: 2013-12-04 16:35
PREVIA

Då föredrar jag nog en helt vanlig bil med alla bekvämligheter men med möjlighet att ladda in någon kWh ibland, men som har en nästan lika låg bränsleförbrukning trotts att den väger dubbelt så mycket som Peugeot 208 hybrid.
http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/kategori/forbrukning/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.