Nästa artikel
Provkörning: Opel Karl (2015)
Provkörning

Provkörning: Opel Karl (2015)

Publicerad 1 december 2015
Karl är rena sparbössan jämfört med trendiga märkesbrodern Adam.
Opels senaste småbilsförsök, Adam, floppade i Sverige. Kan den billigare och mer praktiska Karl lyckas bättre?
Tänk efter. Har du sett någon Opel Adam i svensk trafik? Själv är jag tveksam. Kanske en.

Småttingen med det bibliska namnet kan inte beskrivas som annat än en flopp. 32 registreringar hittills i år och 48 i fjol talar sitt tydliga språk. Baspriset är en förklaring: 137 900 kronor. Mycket pengar för en liten, om än designglad, bil.

Nu tar Opel nya tag med ytterligare en minibil, döpt efter grundaren Adam Opels äldsta son. Karl är i princip lika stor som Adam men prislappen är betydligt mindre: runt 100 000 kronor (exakt pris är ännu inte spikat).

Till skillnad från Adam försöker Karl inte vara trendig till tusen utan nöjer sig med att vara en vanlig bil. Under skalet finns en ny plattform som General Motors även använder som bas för Chevrolet Spark (som inte längre säljs i Europa). Bilen byggs i Sydkorea.
 
Väl bakom ratten försöker jag hitta en bekväm körställning. Inte det enklaste när ratten bara går att justera i höjdled. Kroppen vilar annars ganska skönt i provbilens läderstol medan ögonen sveper över instrumentbrädan. Mycket hårdplast men utförandet är ändå hyfsat, ett par reglage kommer direkt från nya Astra.

Jag vrider nyckeln och igång går den trecylindriga motorn som också finns i Corsa och Astra, men för att hålla priset nere har turbon och balansaxeln plockats bort. Resultatet är inte helt övertygande. På tomgång är vibrationerna tydliga – hela bilen skakar!

Med lite fart blir motorgången jämnare och de 75 hästkrafterna visar att de räcker till för lugn stadskörning, men med några passagerare i bilen och högre belastning känns motorn lite väl tunn.

För övrigt finns inga andra drivlinealternativ, inte heller någon automatlåda.

Vägegenskaperna överraskar positivt. Karl rör sig stabilt och moget på vägen, nästan som om den vore en bilstorlek större. Vägljudet är dock påtagligt.
 
Givetvis finns inte oceaner av utrymme. Baksätet blir aldrig långfärdsbekvämt men takhöjden är i alla fall hyfsad. Lastutrymmet (215 liter) är varken störst eller minst i klassen.

I skrivande stund har Opel inte spikat utrustningslistan. Det återstår att se om till exempel rattvärmen eller vingelvarnaren blir standard eller inte.

Den senaste aktiva säkerhetstekniken lyser med sin frånvaro. Småbilsköparna är inte beredda att betala för autobroms, menar Opel.

Avsaknaden är en anledning till att Karl fick fyra av fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, men det fanns också anmärkningar på andra områden. Whiplashskyddet bedömdes exempelvis vara marginellt.

Sammantaget borde den mer förnuftiga Karl kunna locka fler än Adam om priset och utrustningsnivån blir rätt.

DIskutera: Vad tycker du om Opel Karl?
Opel Karl 1.0 Ecotec

Pris, från kr: Runt 100 000.

Modell: Femdörrars halvkombi.

Säljstart: Januari 2016.

Mått, cm: L 368/B 160/H 148.

Tjänstevikt, kg: 939.

Motor: Trecylindrig bensin, volym 999 cm3, max effekt 75 hk vid 6 500 v/min, max vridmoment 95 Nm vid 4 500 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, femväxlad manuell växellåda.

Prestanda: Toppfart 170 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 13,9 s.

Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km.

CO2-utsläpp: 104 g/km.

Konkurrenter: Hyundai i10, VW Up, Kia Picanto, Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 108 med flera.

Plus: Bra åkkomfort för sin storlek.

Minus: Motorvibrationer, ingen autobroms.



Vad nytt? Ny bil.

För vem? Den som letar efter ett enkelt transportmedel för rimliga pengar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-01 16:06
Vidstige

Var är Opel Stina, Opel Karin etc?

#2 • Uppdaterat: 2015-12-01 17:39
ENTJ1

Detta kan nog bli riktigt vettigt med den prislappen.

#3 • Uppdaterat: 2015-12-01 17:44
crylen

Små bilar fyller sin funktion, kanske inte i vårt land där de finns gott om plats men de finns städer där dom små bilarna fungerar utmärkt,

#4 • Uppdaterat: 2015-12-01 17:48
saabnisse

Vidstige, Adam Opel hade fem söner, Karl, Wilhelm, Heinrich, Fritz och Ludwig.
Kanske kommer dessa som modellnamn?

#5 • Uppdaterat: 2015-12-01 19:28
Vidstige

saabnisse, eller så är det ett uttryck för det s.k. patriarkala samhälle vi sägs leva i. ;)

#6 • Uppdaterat: 2015-12-01 19:33
Vidstige

Antifeministen, LOL!

#7 • Uppdaterat: 2015-12-01 19:57
Lars58

Köpare in den här miniklassen kan inte ha nåt större bilintresse eller krav på bilen annat än transport från A till B. (undantaget tuffa/solida Adam)
Fick låna en Toyota Yaris då jag bytte framrutan i föra veckan, herre jösses, är nog det värsta jag kört på länge.
Beskrivningen av den här låter väl inte heller så där bra.

#8 • Uppdaterat: 2015-12-01 22:21
N-iklas

Det talades för några år sedan om en eldriven Karl, men Opel avskrev då hela iden som för dyr och inte tillräckligt bra.
(I dag syntes de första bilderna på Chevrolet Bolt och det visar sig att mittpartiet av bilen är direkt baserad på designen från Astra och bak från Zafira, så det är möjligt att det kan vara Opels kommande hemliga elbil, ersättaren till Ampera i så fall antar man, men samtidigt skall det komma en annan eldriven modell också där en hybrid inte är utesluten. )

#9 • Uppdaterat: 2015-12-01 22:30
KF93

Lars58,

kör själv en Toyota Aygo. En väldigt fin stadsbil som jag pendlar ca 60 mil med t/r en gång i månaden på motorväg/landsväg. Den fungerar väldigt bra, simpel och bränslesnål. Bilintresset finns, men pengarna läggs på annat ;)

#a • Uppdaterat: 2015-12-02 01:35
ENTJ1

Fritz rimmar bra med Blitz,skulle kanske kalla den det,passar bra till märkets blixt-utseende med.
:-?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.