För de som både behöver rejält lastutrymme och gott om plats i baksätet är den traditionella kombin svårslagen. För den som dessutom önskar sig högre markfrigång, enklare insteg och fyrhjulsdrift har Opel en spännande nyhet på gång. Country Tourer kallar Opel terrängplastversionen av Insignia kombi. 2,3 cm högre markfrigång och skogsmulle-attribut i form av skärmbreddare i plast samt hasplåtar med viss skyddande effekt för underredet får man för de 8 000 kronor extra som Country Tourer kostar jämfört med motsvarande fyrhjulsdrivna version av Sports Tourer.
Bara den högre sitthöjden är värd en hel del. Insignia är annars en ganska låg bil och den extra höjden underlättar i- och ursteg samt lastning väsentligt. Även efter höjningen är markfrigången måttliga 14,6 cm. Som jämförelse kan nämnas att Volvo V70, Saab 9-3 och Saab 9-5 alla ligger runt 15 cm markfrigång. Country Tourer är definitivt ingen terrängbil men fyrhjulsdriften kommer säkert väl till pass på vintervägar eller när det är dags att dra upp båten (max dragvikt är 1 805 kg).
Förarmiljön är bra. Framstolarna är bekväma och kupéutrymmet generöst såväl i fram- som baksäte. Bagageutrymmet ligger i samma klass som Volvo V90 men det finns stora kombibilar som lastar mer.
På vägen märks inte mycket av att karossen är höjd. Adaptivt chassi är standard och med en knapptryckning kan man reglera hur fast man vill ha fjädringen. Köregenskaperna är trygga och Insignia klarar en hastig undanmanöver utan att göra bort sig.
Däremot känns det hela tiden att man kör en stor bil och i trånga trafiksituationer känns Country Tourer ibland ganska klumpig. Belöningen kommer på lands- och motorväg där bilen erbjuder fint flyt och hög komfort. Chassit har dock lite problem med korta ojämnheter som kan skicka rejäla stötar upp i ryggslutet.
Vi provkör i Danmark och där rullar Country Tourer tyst men tidigare tester visar att Insignia i halvkombiutförande är bullrig på grov, svensk asfalt. Förmodligen lider kombiversionen av samma sjuka.
Dieselmotorn och automatlådan fungerar smidigt även om kombinationen inte känns så yster som faktabladet kan få en att tro. Standardutrustningen är omfattande och priset ytterst konkurrenskraftigt. Opel kan ha en hit i nya Country Tourer!
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia Country Tourer?
PRIS, FRÅN KR: 329 000.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 500/B 187/H 152.
BAGAGEVOLYM, L: 560–1 665.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 807.
MOTOR: Fyrcylindrig diesel, dubbla turboaggregat. Volym 1 956 cm3. Effekt: 210 hk/4 000 v/min. Max vridmoment 480 Nm från 1 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Tvärställd motor. Fyrhjulsdrift, 8-stegs automat.
PRESTANDA: Toppfart 228 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,2 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 7,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 191 g/km.
KONKURRENTER: VW Passat Alltrack, Vovlo V90 Cross Country m.fl.
Plus:
Utrymmen, utrustning, prisvärd.
Minus:
Förbrukning, stötig på dålig väg, däckbuller.
Vad nytt?
Förhöjd Insignia kombi med terrängplast.
För vem?
Den med stuga på landet eller brant garageuppfart.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Minus: Förbrukning, stötig på dålig väg, däckbuller."
Nej tack.
Man undrar ju hur mycket "terräng" det är med 146 mm markfrigång? Fånigt. Den där läppen i underkant av främre stötfångaren verkar perfekt att mosa mot höga trottoarkanter.
Men den "grova svensk asfalten" finns uppenbarligen inte överallt i Sverige eftersom alla inte håller med om vi bilägares upplevelse.
Hur det är med markfrigången på Opel är det svårt att få någon klarhet i, dels därför att man nästan aldrig uppger den siffran och dels för att flera uppgifter har sagt att man uppger frigången mätt med maxlast och inte med tom bil, vilket lämnar frågan öppen?
"läppen" kragen under som är till för att styra luften är i eftergivligt material som tål en hel del, det är en gammal detalj som Opel haft i olika versioner på flertalet modeller sedan 1982.
(Även om de från 82 inte tålde någon yttre påverkan.)
CO2-utsläpp på 191g/km på en dieselbil som bara väger 1800kg är närmast tjänstefel!
En kuriositet, den kommer att försvinna redan 2020, så mer än två år kommer den motorn inte att vara med.
bgl, det är nog för att de uppgett korrekta siffror istället för bluff förbrukning på bilen. 1800 kg är mycket i vikt... du verkar tycka det är lite? 1,8 ton, med fyrhjulsdrift och antagligen lite högre luftmotstånd .. det gör mer än vad man tror. Det känns så omodernt med att ta fram en sådan här bil 2017, "terrängegenskaper" den inte besitter, fyrhjulsdrift på en kombi som ingen direkt har nytta av och marginellt högre som vi kunde klarat oss utan. Då skall du se hur XC60 är specade, de ligger under detta uppgivna värdet, och den bilen väger mer... så vem har rätt på uppgivna siffror? För den som tror att XC60 är effektivare än denna Opel, är det verkligen sant när det kommer till förbrukningen?
Återigen så dömer vissa ut en bil utifrån sina egna preferenser, passar den inte mig så passar den ingen, märkligt sätt att se på saker och ting.
Tycker om bilar som har plastskärmar och är lite högre, borde vara standard i mitt tycke.
Vill man ha en lägre, stötigare, obekvämare och ömmare bil så borde DET kosta extra.
Markfrigången är väl en enkel sak att kolla både på tom och med maxlastad bil, fram tumstocken bara...
Ja, Styggavargen. Återstår att se om det är som med bensinaren GS 2.0T 4x4. Den ska dra 1,3 l / 100km mer än VW Arteon TSI, rätt stor skillnad med andra ord, men det var det omvända i en tysk tidning. Insignian var 0,5 l / 100km snålare.
Kaffet
Hur är det med gamla spår när du nämner bubblan och 242an?
Verkar mycket trevlig. Man kan undra om Holden kommer att importera den till Australien.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.