Nästa artikel
Provkörning: Nissan Qashqai (2015)
Provkörning

Provkörning: Nissan Qashqai (2015)

Publicerad 3 juni 2015 (uppdaterad 3 juni 2015)
Med 1,6 DIG-T-motorn blir Nissan Qashqai ett ännu skarpare hot mot kombin.
Nissans nya motoralternativ till storsäljaren Qashqai är renast och starkast hittills. Med detta kommer även andra vuxenpoäng.
Nissan Qashqai får från och med i år ett nytt bensindrivet motoralternativ. Det handlar om en konventionell rak turboladdad fyrcylindrig rova med en slagvolym på 1,6 liter.

1,6 DIG-T-motorn är just nu den enda motorn till Qashqai som kvalar in under miljöcertifieringen Euro6. Det innebär att Nissan bland annat fått arbeta för att sänka utsläppen av kväveoxider ytterligare. Med 163 hästkrafter och 240 Nm är motorn även ett kliv framåt när det gäller såväl effekt som vridmoment.

Det starkaste motoralternativet till nya Qashqai har tills i år varit en turbodiesel med 130 hästkrafter, på bensinsidan har endast 115 hästkrafter starka instegsmotorn 1,2 DIG-T funnits att tillgå. 1,6 DIG-T-motorn kopplas till en sexväxlad manuell låda och drivningen sker, precis som i den första bensindrivna versionen, endast på framhjulen.
 
Fartresurserna är inte blixtrande och motorn upplevs inte alls lika pigg och alert som den mindre 1,2 DIG-T-varianten, men den är däremot särdeles len i gången. Effekten hittas egentligen först en bra bit norr om 2 000 v/min men bilen har ork och är relativt lättkörd redan från låga varvtal. Den välbalanserade motorn gör inte mycket väsen av sig heller, här är det snarare en fråga om vägljud från de modelltypiskt breda däcken.

Bilen är standardutrustad med 16-tumsfälgar med däckdimensionen 215/65. För den som önskar finns dock varianter på upp till 19 tum som tillval.

Nissans säkerhetspaket med exempelvis autobroms, skyltigenkänning och filbytesvarnare finns inte till basversionen Acenta utan endast till utrustningsnivåerna N-tec samt Tekna och kostar då 5 000 kronor.
 
Bränsleförbrukningen vid blandad körning uppges vara 5,8 l/100 km. Det är bara 2 deciliter mer än vad 1,2 DIG-T-motorn sörplar i sig, men klart är att högre bilar som dessa kan vara speciellt svåra att köra så snålt som tillverkaren deklarerar. Särskilt tydligt blir effekten av det högre luftmotstådet i hastigheter över 90 km/tim.
Med 1,6 DIG-T-motorn är Qashqai en mognare karaktär i stadstrafik och behagligare på långfärden, något som kan passa barnfamiljer som över-väger att byta sin kombi mot
en crossover.
 
En annan fördel är att Qashqai med denna motor får en maximal släpvagnsvikt på 1 500 kilo vilket är 300 kilo mer än vad motsvarande bil med 1,2 DIG-T-motorn mäktar med. Men den som tänkt låta sin Qashqai arbeta hårdare gör fortfarande bättre i att satsa på stora dieselmotorn som får dra bromsade släpvagnar på upp till 1 800 kilo och som även kommer med fyrhjulsdrift.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Qashqai?
FAKTA Nissan Qashqai 1,6 DIG-T 163

Pris, från kr: 209 000.
Modell: Femdörrars crossover.
Säljstart: Finns att köpa nu.
Mått, cm: L 437/B 180/H 159.
Tjänstevikt, kg: 1 483.
Motor: Fyrcylindrig turbobensin, volym 1 618 cm3, maxeffekt 163 hk vid 5 600 v/min, max vridmoment 240 Nm mellan 2 000–4 000 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,1 s.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l 100/km.
CO2-utsläpp: 134–138 g/km.
Konkurrenter: Kia Sportage, Mazda CX-5, Skoda Yeti, Ford Kuga med flera.

Plus: Tjänstvillig motor med len gång.
Minus: Förbrukning och endast manuell växellåda.
Vad nytt? Större och starkare bensinmotor.
För vem? Den som söker en lugn och städad crossover.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-03 13:53
Styggavargen

Shogun, haha... du är rolig. Visst, du vill kunna komma in i bilen på enkelt sätt, det ser jag inget problem med om det inte vore så att den höga kaross negativt påverkar förbrukningen högst avsevärt. Vad tycker du är viktigast, miljön eller att du kommer in enklare i bilen? Jag sätter mina hästar på att vi skonar miljön. Köp en MPV annars, de är oftast lite högre men inte lika "klumpiga" och opraktiska som dessa SUV's.

#2 • Uppdaterat: 2015-06-03 14:34
Raphael

Qashqai rostar som ny, det har andra tidningar tagit upp. Finns flera fall rapporterade i Sverige med osålda bilar som stått utomhus och sedan när de får köpare så märker köparen att bilen redan är rostig...

Gällande bekväm bil som är lätt att ta sig in och ur, ja det klarar ju alla Citroën Picassos... busenkelt att kliva in och kliva ut, man slipper knäcka ryggen som i lågbyggda bilar. Plus att en Picasso drar mindre bränsle och är mer miljövänlig än Qashqai, och Picasso finns med dieselmotorer som klarar Euro 6 - med NOx-fälla och allt, och dessutom med PSA-Aisin automatlåda - exempelvis Blue HDI 120 med den nya automatlådan, ersätter den gamla ETG-lådan. Qashqai har en bit kvar när det gäller låga utsläpp och låg förbrukning...

#3 • Uppdaterat: 2015-06-03 14:52
PREVIA

Om nu karossformen skulle vara så negativ för bränsleförbrukningen som Styggavargen påstår hur kommer det sig då att kombibilar som Volvo V70, Volvo CX70 ,Skoda Superb, Audi A6 har högre förbrukning i snitt än tex en SUV som Lexus RX 400h och 450h enligt Spritemonitor trotts att de förstnämnda har mindre och svagare motorer. Alla jämförda bilarna har automatlådor eller DSG växellådor och går på bensin för att kunna jämföras med Lexusbilarna.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-03 15:04
Swemba

"...och går på bensin för att kunna jämföras med Lexusbilarna."

På vilket sätt är det rättvist i jämförelse med en hybrid?

#5 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Men RX450H är en hybrid och bör väl närmast jämföras med Volvos hybrid XC90 T8 istället för XC70, då drar Volvon (tillverkarens siffror) 2,1 l/100km mot Lexusens (också tillverkarens siffror) 6,3 l/100km.

Sen vad de drar i verkligheten är som bekant en annan sak...

För övrigt så är nya Qashqai i alla fall designmässigt helt okej, lite asiatiskt anonym så där.

#6 • Uppdaterat: 2015-06-03 15:43
Styggavargen

PREVIA, De bilarna du refererar till väger 250-400 kg mer än Qashqai. Återigen, vikt och luftmotstånd är det som drar upp bränsle förbrukningen. SUV är det sämsta av två världar, tunga och höga (ökat luftmotstånd). Att alla blundar för detta för att man tycker att man inte kan komma in i en vanlig personbil är synd. Raphael tar upp en MPV som faktiskt är praktisk och lätt att stiga in/ur samt har hyfsat låg förbrukningen (antagligen för att den inte väger allt för mycket).

#7 • Uppdaterat: 2015-06-03 16:19
PREVIA

Styggavargen skriver att den höga karossen på SUV påverkar förbrukningen negativt, och jag bemöter det med att en SUV mycket väl kan hävda sig i bränsleförbrukning mot icke SUV bilar. Och för att kunna jämföra Lexus SUV som bara finns med bensindrift och automatlåda så måste jag jämföra bilar som inte är SUV men som går på bensin för att kunna göra en rättvis jämförelse bilarna emellan sett till bränslets energiinehåll.
Och för Prestigelös del så kan man inte jämföra en Ladd-hybrid med en vanlig hybrid då ladd-hybriden även tankas med el till sitt stora batteri vilket gör att bränsleförbrukningen blir lägre. Bensinbilen och hybridbilen tankas bara med bensin som tillförd energi till bilen vilket ger en rättvis bild av vilken bil som är energisnålast.

#8 • Uppdaterat: 2015-06-03 18:50
Rutger Jönåker

Raphael påstår att Picasso drar mindre bränsle och är mer miljövänlig än Qashqai.
Ovanstående Qashqai har måtten, cm: L 437/B 180/H 159. Tjänstevikt, kg: 1 483 och har deklarerad förbrukning 5,8 l 100/km med 1.6T 163hk. Med 1.2T 115hk 5,6l 100/km.
Citroën C4 Picasso VTI 120 1.6 har måtten L 443/B 183/H 163. Tjänstevikt, kg: 1505 och deklarerad förbrukning 6,3 l 100/km. Picasso är alltså både högre, tyngre och törstigare med så snarlik motor som möjligt... Så varför skulle den vara ett bättre val än Qashqai? Är nog mer en smaksak vilken biltyp man föredrar skulle jag säga.
Källa: http://www.mycitroen.se/Resources/Content/SE/Brochures/Produktfakta/PRODUKTFAKTAC4PICASSO.pdf

#9 • Uppdaterat: 2015-06-03 19:23
Tvärnit

Vilken biltidning/auktoritet jag än följer så är det ett sjutusans vurmande över dessa småmotorer upp till 1,2 liter som om de vore guds underverk.
"Upplevs inte alls lika pigg och alert som den mindre 1,2" Det där står att läsa snart i varje test .
Säker.. säkert, klart att en liten trepip spöar en större fyrcylle för inte kan det vara bara så att den låter och känns mer.

#a • Uppdaterat: 2015-06-04 08:18
Bortom

"Effekten hittas egentligen först en bra bit norr om 2 000 v/min"
Har artikelförfattaren NÅNSIN kört en personbil vars motor gav ´effekt´ kring 2000 varv? Endast stora (10 liter och uppåt) dieslar i tunga fordon ger maxeffekt vid 1800 varv. Ingen personbilsmotor gör det under 5000 varv.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.