Mitsubishi tvingades i sista stund byta namn på sin nya småbil. Den skulle heta Mirage, men en namntvist (kanske med företaget som tillverkar stridsflygplanet Mirage?) grusade planerna.
Istället fiskade den japanska tillverkaren upp ett gammalt bekant namn ur byrålådan, trots att Space Star den äldre var betydligt större, högre och mer flexibel än den yngre.
Nya Space Star är en så kallad världsbil som ska säljas nästan överallt i nästan likadant utförande. Mitsubishis ekonomer gnuggar säkert händerna, men i praktiken innebär förfaringssättet kompromisser.
Två exempel: ratten går bara att justera i höjdled, förarstolen går inte att höja eller sänka (bara tippa framåt eller bakåt).
Sådan ergonomi kanske bilköpare på vissa marknader kan leva med, med det duger inte i Sverige med tanke på konkurrensen som finns här.
Även designen ska fungera i hela världen och då kan resultatet bli så här anonymt. Linjerna är dock slanka och luftmotståndet lågt (Cd-värde: 0,27).
Bra aerodynamik och vikten under ett ton ger förutsättningar för låg förbrukning. Den officiella siffran med bilens trecylindriga bensinare är 4,1 l/100 km, men den gäller basversionen som väger minst.
Motorn är pigg och fungerar bra ihop med den manuella lådan, men den är också högljudd vid gaspådrag. Fjädringen är skruvad åt det mjukare hållet och chassit gör ett godkänt jobb med att svälja ojämnheter, men på kurviga vägar är känslan inte lika följsam. Styrningen är vag i högre hastigheter och väldigt lätt i lägre. Med andra ord kommer bilen till sin rätt i stan, där den snäva vändradien (9,2 meter) också kommer väl till pass.
Att nya Space Star är ett budgetbygge märks om inte annat på interiören. Överallt syns tråkig hårdplast och på insidan av dörrarna skymtar fula skruvhuvuden. Däremot inte sagt att kvaliteten skulle vara dålig; tvärtom upplevs materialen som ganska robusta.
Mitsubishi får dock bakläxa när det gäller ljudisoleringen. Vägbullret är högt och malande.
I vanliga ordning är baksätet i småbilar inget att hurra över, men Space Star överraskar med hygglig takhöjd. Bredden är dock begränsad och med tre passagerare blir det trångt.
Priserna börjar från 109 900 kronor, men för den pengen ingår varken radio, cd-spelare eller luftkonditionering. Den utrustningen kostar 9 900 kronor extra – och vips är Space Star inte särskilt billig längre.
Den mer ombonade Kia Picanto och den mer moderna Volkswagen Up går att få för ungefär samma pengar. Mitsubishi har dock ett ess i rockärmen för den som prioriterar trygghet: åtta års garanti.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mitsubishi Space Star?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mitsubishi Space Star Elegance 1,2Betyg
PRIS, FRÅN KR: 129 800 (Basic:
109 900, Komfort: 119 800).
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Maj.
MÅTT, CM: L 371/B 167/H 149.
TJÄNSTEVIKT, KG: 941.
MOTOR: Trecylindrig bensinmotor,
1 193 cm3, 80 hk vid 6 000 v/min, 106 Nm vid 4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, femväxlad manuell låda (steglös automatlåda: 10 000 kr).
PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,7s.
FÖRBRUKNING: 4,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 100 g/km.
KONKURRENTER: Kia Picanto, Nissan Micra, Chevrolet Spark, Suzuki Splash, Hyundai i10 med flera.
VAD NYTT? Ersättare till Mitsubishi Colt med bekant namn.
FÖR VEM? Den som vill ha en A till B-bil med trygga garantier.
PLUS: Åtta års garanti, smidig i stan, pigg motor.
MINUS: Inte tillräckligt lågt pris, bristfällig ergonomi, högt kupébuller.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Alla provkörningar jag läst, även utländska, sågar mer eller mindre bilen. Förr kunde märket iaf mäta sig med mellanskiktet men numer har de inget att komma med och man kan undra hur länge de överlever utanför Asien när de presenterar såna här usla modeller som känns gamla redan vid introduktionen.
Att någon skulle välja en sån här framför Up, Panda eller Splash beror inte på logiska grunder utan på ren och skär okunnighet. Dessutom så är den bedrövligt ful. Årets sämsta nya modell?
Mitsubishi har använt namnet Mirage sedan 70-talet. Den modell som sålts i Europa under namnet Colt har i Asien hetat Mirage i flera generationer. Och denna "Space Star" heter faktiskt Mirage på flera marknader.
I Europa har dock mig veterligen Mitsubishi inte använt Mirage. Och varför? Ja, huruvida det har med stridsflygstillverkaren eller den kanadensiska högtalartillverkaren Mirage att göra - ja det vet jag inte.
Bilen verkar totalt ospännande en liten plastlåda utan vare sig design, finess, stil eller något köpargument överhuvudtaget som jag ser det. Nog är en Dacia mer prisvärd! :)
Eller varför inte en Fiat Panda...
Va smart att ta ordentligt betalt, på så sätt tjänar dom mycket pengar ;)
Liten, tråkig bil till alldeles för högt pris. I den klassen och till lågt pris (ca: 100.000 kr) väljer jag alla dagar i veckan en Picanto framför denna.
Att kalla denna lilla bilen för "Space star" är väl närmast som att skjuta sig själv i foten. Den skulle heta "Small Space"
Detta är ett helt ofattbart agerande utav Mitsubishi.
Den kunde kanske ha sett ut så här med namnet Colt 2002 men att ersätta den redan tidigare åldrande Colten idag med denna "Space star" är helt obegripligt liksom Mitsubishis modellprogram.
Märket må gå på knäna men de har sig själva att skylla med sitt märkliga val utav modeller idag och Space star i "Modern tappning" kommer tyvärr inte att ändra på något utan kommer bara att placera märket än längre ner i skiten.
Godnatt Misubishi !
Ett tips till ViB är väl att att ha ett test mellan den här och Chevrolet Spark i tävlingen om Sveriges sämsta nya bil.
Kan tyckas lite elakt men denna bil verkar verkligen inte vara någon höjdare. Och hur tänkte man, om det är en världsbil är den väl gissningsvis ganska billig att göra, så varför detta (i denna marknadskategori) intresseväckande höga pris?
Kollade med hjälp av bygg bil funktionerna och en rimligt utrustad Skoda Citigo är ju nästan 10 000 kronor billigare och ger samtidigt 20 000 kronor mer seriöst intryck utifrån hemsidan.
Gör om, gör rätt Mitubishi!
Åja, så illa är det inte.
Provsatt bilen förra veckan och jag tycker den kändes mer gedigen än WV up.
De är generösa garantier på den, vilket troligtvis höjt priset .
Annars är det kanske det pris som skall betalas för en bil i den storleksklassen.
Många biltillverkare går dåligt, kan bero på att bilarna säljs för billigt helt enkelt.
Namnet känns doch som ett skämt, någon stjärna är det definitivt inte. Men en hygglig småbil med en bra aerodynamik och en hygglig förbrukning.
Hur den klarar sig vad gäller driftssäkerheten vet vi inte, men troligtvis bra.
Vet inte hur Vib testar bilar som de ger omdömen om.
Hämtas de ut och körs några hundra mil med av olika kategorier av tilltänkta köpare?
Jag tycker det verkar vara en utmärkt pendlarbil och jag tror nog att den kommer att hitta köpare, Mitsubishi är kända för att göra driftsäkra bilar och håller låga servicekostnader.
Tror inte bilen är dålig på så vis att den har dålig kvalite utan problemet är att den ersätter den rymligare Colten.
Anser att märket nu behöver åtminstone 3 bilar till i sitt program.
En bil som är något större för att täcka upp för Colt.
Ännu en större bil ( Golklassen ) för att ge oss den bilen som Lancer gjorde.
Samt en bil i storbilsklassen för att ge marknaden tillbaka den uppskattade Galanten.
Skall jag var petig så vill jag ha en ersättare till Spacewagon också ...är besviken på er Mitsubishi. ;)
Med ett sådant program så känns Space star mer rätt. ( dock fortfarande inte till namnet ;)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.