Nästa artikel
Provkörning: Mercedes EQA 250 (2021)
Provkörning

Provkörning: Mercedes EQA 250 (2021)

Publicerad 17 augusti 2021
Mercedes breddar elbilspaletten nedåt i klasserna. EQA är inträdesbiljetten till EQ-världen. Är kompaktsuven värd sitt pris?

Mercedes första EQ-modell, EQC, bygger tekniskt på mellanklassuven GLC men kaross, inredning och yttermått skiljer sig så mycket att den får ses som en fristående modell.

EQA är likt EQV mer en elbilstolkning av en befintlig modell, i det här fallet kompaktsuven GLA. Batteripaketet har en tillgänglig kapacitet på 66,5 kWh vilket räcker till 42,4 mils WLTP-körning. Snabbladdning görs med upp till 100 kW. Laddning från tio till 80 procent tar cirka 30 minuter.

Lokaliseras snabbladdaren med bilens navigation anpassas batteritemperaturen för effektivare laddning. Värmepump är standard, dessutom används överskottsvärmen från batteri och motor till att värma kupén. 

Det krävs ett tränat öga för att inte förväxla EQA med GLA. Grillen har ersatts av en slät yta, bakstammen justerats för bättre luftflöde. Av samma anledning har underredet begåvats med fler täckkåpor. Förändringarna har gjort EQA fem centimeter längre än GLA men luftmotståndsvärdet (Cd-värdet) är oförändrat 0,28.

Ny baklucka med ljusramp, i övrigt delar EQA kaross med fosilsyskon GLA.

Körningen är på elbilars vis bekvämt smidig, tyst och mjuk. Motorbroms regleras med paddlar bakom ratten. 

Bra sidospeglar och skaplig runtomsikt gör EQA stadsvänlig. Backkamera är standard, vid användning fälls den fram med en oklädsam duns. 

Matchvikt på över två ton är i paritet med konkurrenterna men cirka 400 kilo mer än GLA 200d. Den höga vikten suger musten ur motorns 190 hästkrafter och 375 Nm. EQA är lagom rask, inte mer.

Under hösten kommer fler motoralternativ. Fyrhjulsdrivna toppversionen 350 4Matic ger 295 hk/520 Nm. Fyrhjulsdrift kommer dessutom innebära högre maximal dragvikt än den framhjulsdrivna provbilens 750 kilo. Oavsett version och drivhjul används samma typ av batteripaket. Längre fram väntar en version med över 50 mils räckvidd.

Den höga tjänstevikten har kompenserats med stramare fjädring. Över större vägbulor och fartgupp rör sig EQA struttigt knixigt, långt från det värdiga ”fluff” som finns i märkets större modeller och till viss del även i GLA.

I motorvägstempo går bilen stadigt och mjukt. 18-tumshjulen är påfallande underlagskänsliga och det blir hel del tröttande stomljud. Fenomenet blir extra tydligt när man går från grov till tyst asfalt. 

Bekanta drag, jämfört med GLA har grillen täckts av en kåpa, strålkastarna binds samman av en diodramp på typiskt EQ-manér.
Instrumentpanel identisk med GLA.

EQA kostar från 524 900 kronor, prisvärt? Både nej och ja. Nej med tanke på att instegsversionen av GLA nästan är 200 000 kronor billigare. Ja med tanke på att de givna konkurrenterna Volvo XC40 Recharge och Lexus UX 300e är väl så kostsamma.

Plus: En vanlig Mercedes, komfort, utrymmen.

Minus: Tung, effektsvag DC-laddning, pris.

Vad nytt? Elmotor i GLA och kosmetiska skillnader.

För vem? Mindre familjer med flera.

Mercedes-Benz EQA 250

PRIS, FRÅN KR: 524 900. 

Skatt år/kr: 360.

SVENSK LANSERING: Säljs nu.   

MÅTT, CM: L 446/B 183/H 162

BAGAGEVOLYM: 340.

TJÄNSTEVIKT, KG: 2 089

MOTOR: Tvärställd asynkron elmotor. Max effekt 190 hk (140 kW). Max vridmoment 375 Nm. 

Batteri: Litiumjon, vätskekylt. 66,5 kWh. AC-laddning: 11 kW. DC-laddning: 100 kW. Räckvidd: 424 km. 

KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, framhjulsdrift. Reduktionsväxel.  

PRESTANDA: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,9 s.  

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 17,9 kWh/100 km. CO2-utsläpp: 0.

KONKURRENTER: Volvo XC40 m fl.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (11)

  • 18 augusti 2021 Snooker: kan du utveckla det…
  • 18 augusti 2021 SnookerPro skrev: Det räcker…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.