I början av året fick Volvo XC40, Kia e-Niro och de andra elsuvarna en ny utmanare i form av Mercedes EQA. ”Minstingen” i den så kallade EQ-familjen har framhjulsdrift och en räckvidd på 42,6 mil enligt WLTP-körcykeln.
Nu ansluter ytterligare två versioner till EQA-utbudet, och båda är fyrhjulsdrivna eftersom den främre elmotorn kompletterats med ytterligare en elmotor placerad vid bakhjulen.
Först ut är Mercedes EQA 300 4Matic med 229 hk och 390 Nm. Den får bland annat LED-strålkastare med adaptivt helljus, elbaklucka, 18-tumsfälgar, backkamera och infotainmentsystemet MBUX som standard. Räckvidden uppges till mellan 40 och 42,6 mil enligt WLTP.
Ett steg upp finns Mercedes EQA 350 4Matic med 292 hk och 520 Nm. Den klarar mellan 40,9 och 43,2 mil på en laddning.
Längre räckvidd kommer
Båda modellerna har en toppfartsbegränsning på 160 km/tim, ett batteripaket på 66,5 kWh och kan snabbladdas med 100 kW.
Mercedes har även utlovat en särskild version av EQA med fokus på lång räckvidd. Den är ännu inte officiell utan ska visas upp senare i år.
I Sverige kostar Mercedes EQA 300 4Matic 559 900 kr före elbilspremien på 70 000 kr. För den starkare EQA 350 4Matic ligger prislappen på 589 900 kr. Det är mellan 35 000 och 65 000 kr dyrare än den framhjulsdrivna versionen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.