I januari visade Mercedes upp den nya elbilsmodellen EQA. Det är i princip en eldriven version av ”crossovermodellen” GLA.
Batteripaketet på 66,5 kWh ger en räckvidd på 42,6 mil enligt WLTP-körcykeln. Mercedes EQA är inte lika prestandafokuserad som vissa konkurrenter: här får köparna nöja sig med framhjulsdrift och 190 hk, och 0–100 km/tim går på 8,9 sekunder. När det gäller snabbladdning har bilen stöd för en laddeffekt på upp till 100 kW.
En av de tuffare konkurrenterna på den svenska marknaden blir Volvo XC40 P8 Recharge som är en mer klassisk suv med fyrhjulsdrift, starkare elmotorer och snabbare laddning – men också högre förbrukning.
Billigare än Volvo – dyrare än Kia
Nu har Mercedes släppt de svenska priserna för EQA 250, som börjar på 529 900 kr före elbilsbonusen. Priset gäller lanseringsversionen SE Edition som är relativt välutrustad med bland annat backkamera, LED-strålkastare och möjlighet att värma upp kupén i förväg.
Det gör att prislappen blir hela 170 000 kr lägre än för Volvon. Volkswagen ID 3 kostar ungefär lika mycket som Mercedes EQA beroende på utrustningsnivå, men finns också i betydligt billigare versioner.
Kia e-Niro får något längre räckvidd än Mercedes EQA men har inte samma tyngd i varumärket. Däremot är den 45 000 kr billigare. Tesla Model 3 Standard Range Plus är 50 000 kr dyrare än EQA.
De första exemplaren av Mercedes EQA kommer till Sverige i april. Senare kommer även versioner med fyrhjulsdrift, motorer på upp till 270 hk samt förlängd räckvidd på upp till 50 mil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.